دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۷
کد خبر: ۵۹۱۱۳
|
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
معاون عمراني استانداردي تهران درحالي که تا غروب روز گذشته تأکيد بر حضور در جلسه بررسي آلودگي هواي تهران را داشت،به محض اينکه اطلاع پيدا کرد اعضاي شوراي شهر در اين نشست تخصصي حضور دارند انصراف خود را در جلسه مطرح کرد.

به گزارش شهر به نقل از فارس نشست تخصصي بررسي آلودگي هواي شهر تهران با حضور حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر تهران، وحيد نوروزي مشاور محيط زيست شهرداري تهران، يوسف رشيدي مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي شهر تهران، جماليان مدير کل درمان تأمين اجتماعي استان تهران در خبرگزاري فارس برگزار شد.در اين نشست قرار بود علاوه بر مسئولان اشاره شده محمدرضا محمودي از استانداري و بذرافشان از نيروي انتظامي در جلسه حاضر شوند که به دلايل نامعلومي از حضور در اين نشست تخصصي انصراف دادند!

 

در حالي محمدرضا محمودي معاون عمراني استانداردي تهران انصراف خود را در نشست تخصصي بررسي آلودگي هواي تهران اعلام کرد که تا غروب روز گذشته تأکيد بر حضور در جلسه را داشت اما به محض اينکه اطلاع پيدا کرد اعضاي شوراي شهر در اين نشست تخصصي حضور دارند انصراف خود را در جلسه مطرح کرد.

 

در اين جلسه بيادي نايب رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به اينکه براي کاهش آلودگي هوا بايد يک مديريت يکپارچه وجود داشته باشد، گفت: مي‌گويند مديريت سوخت يورو 2 است اما پيکان 52 هنوز در خيابان‌ها تردد مي‌کند.

 

وي اظهار داشت: يکي از معضلات در مديريت شهري بي توجهي و عدم داشتن دغدغه به حقوق شهروندي است.

 

وي با بيان اينکه از قديم گفته‌اند «يک دست صدا ندارد»، گفت: اگر مديريت يکپارچه صورت نگيرد نمي‌توان انتظار اتفاقات خوبي داشت.

 

بيادي بيان داشت: دربحث کاهش آلودگي هوا بايد دستگاهها يکپارچه عمل کنند و در حال حاضر اين يکپارچگي وجود نداردو ضرر اصلي را مردم مي بردند.

 

نائب رئيس شوراي شهر تهران خاطر نشان کرد: در شوراي دوم اتفاقات خوبي در بخش کاهش آلودگي هوا صورت گرفت که از آن جمله مي توان به مسائل زيست محيطي ، معاينه فني خودرها، استاندارد سازي خودرها ، مدت مصرف خودروها و.... اشاره کرد.

 

وي ادامه داد: در شوراي دوم شرايط بهتري براي خودروهاي نو و تردد آنها در سطح شهر صورت گرفت که بر همين اساس عوارض خودروهاي نو کمتر از عوارض خودرهاي کهنه شد.

 

بيادي با انتقاد از تردد برخي از وسايل نقليه با عمر بسيار طولاني در سطح شهر بيان داشت : متاسفانه در حال حاضر شاهد تردد پيکان سال 52 هستيم که اگر اينگونه خودروها گرفته شود و به آنها خودروي نو تحويل شود براي شهر و جامعه موثر خواهد بود.

 

عضو شوراي شهر تهران ادامه داد: در حالي تهران شرايط نامساعدي دارد که شاهد تردد بيش از اندازه خودرو هستيم و منجر شده تهران از حالت تعادل خارج شود.

 

نايب ريس شوراي شهر تهران بيان داشت: در سالهاي اخير اقداماتي در بخش هاي مختلف صورت گرفته است اما چون مديريت يکپارچه نبوده است روز به روز به بحرانهاي ما افزوده شده است.

 

بيادي افزود: متاسفانه در حال حاضر تمام محدوديت‌ها براي مردم است چراکه مديران در دستگاههاي مختلف با داشتن آرم ترافيک با خودروهاي شخصي خود در شهر تهران تردد مي کنند.

 

عضو شوران شهر تهران با اشاره به اينکه هزينه‌هاي پيشگيري بسيار کمتر از هزينه هاي پس گيري است، گفت: بسياري از طرحهايي که از سوي سازمان محيط زيست و وزارت بهداشت در بخش کاهش آلودگي هوا صورت مي گيرد در زمينه پس گيري است و نمي توان از اين طرح‌ها انتظار بيشتري داشته باشيم.

 

بيادي تاکيد کرد: اگر روزي مسئولان در خانه هايشان بنشينند و بگذارند مردم کارهايشان را انجام دهند قطعا آلودگي هوا کمتر خواهد شد!

 

وي با بيان اينکه در شهر تهران چهار نوع آب و هوا وجود دارد گفت در بخش هواشناسي و تعيين هواي تهران نقصي وجود دارد که البته اين موضوع تذکر داده شده است اما هنوز اقدام موثري براي رفع آن صورت نگرفته است.

 

نايب رئيس شوراي شهر تهران اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر شاهد آن هستيم که فضاهاي سبز طبيعي را تخريب و به جاي آن فضاهاي مصنوعي ايجادمي کنند که همين امر باعث به وجود آمدن مشکلاتي در شهر شده است.

 

بيادي با اشاره به برخي از طرحهايي که از سوي استانداري براي کاهش آلودگي هوا اعلام شده بود ،گفت: طرح‌هاي همچون ( باور کردن ابرها، اب پاشي در سطح شهر تهران،نصب مکش در شهر )اين طرحها بيشتر شبيه طنز است و کار موثري براي رفع آلودگي هوا نمي کند.

 

وي تاکيد کرد: يکي از مشکلات اساسي در شهر تهران اين است که مابرخي از موضوعات را براي مردم شفاف نمي گوييم که اگر موارد بحران و خطر به مردم گفته شود، با مشارکت مردم مي توان اين مشکلات را حل کرد.

 

عضو شوراي شهر تهران در پايان نشست تخصصي بررسي آلودگي هواي شهر تهران خاطر نشان کرد: کليد طلايي رفع مشکلات جلب اعتماد مردم است و اگر نتوانيم اين موضوع را تحقق بدهيم نابساماني به وجود مي آيد.

 

 

 

افزايش 40 درصدي مراجعه به مراکز درماني در روزهاي آلوده

 

 

 

همچنين سيدعلي جماليان مديرکل درمان سازمان تأمين اجتماعي استان تهران با اشاره به اينکه در روزهاي آلودگي هوا بيش از 40 درصد افزايش مراجعه به مراکز درماني تأمين اجتماعي داشته‌ايم گفت: فقط در يکي از مراکز درماني در سه ساعت 1200 نفر مراجعه کردند.

 

اظهار داشت: جلسه امروز براي چگونگي ايجاد زندگي سالم در محيطي سالم است.

 

وي ادامه داد: وزارت بهداشت روز گذشته در رسانه‌ها اعلام کرد که بيش از 4 هزار نفر بر اثر آلودگي هوا در شهر تهران فوت شده‌اند که اين موضوع نشان از اهميت مسئله آلودگي هوا است.

 

جماليان خاطر نشان کرد: در بحران‌هايي که آلودگي هوا براي شهر تهران به وجود مي‌آورد و در نهايت منجر به تعطيلي مي‌شود اما درمانگاه‌ها و اورژانس‌هاي سازمان تأمين اجتماعي در آماده باش کامل هستند و نسبت به ارائه خدمات درماني به بيمه‌شدگان و بيماران اقدام مي‌کند.

 

مدير کل درمان تأمين اجتماعي استان تهران خاطر نشان کرد: در بحران آلودگي هوا که منجر به 2 روز تعطيلي تهران شد آمارهاي مراجعه به مراکز درماني تأمين اجتماعي افزايش چشمگيري داشت به شکلي که احساس مي‌شد ديگر مراکز درماني دولتي و خصوصي تعطيل هستند.

 

وي افزود: بر اساس افزايش بيماران قلبي و تنفسي به مراکز درماني تيم‌هاي آمارگيري را به بيمارستان‌هاي تحت پوشش فرستاديم که بر اساس آمارها اعلام شد بيش از 40 درصد از مراجعات مربوط به بيماري‌هاي ناشي از آلودگي هوا بوده است.

 

وي افزود: در روز شنبه به يکي از درمانگاه‌ها براي بازرسي مراجعه کردم که از ساعت 7 تا 10 صبح حدود 1200 نفر فقط به يک درمانگاه تأمين اجتماعي در مرکز شهر مراجعه کرده بودند.

 

جماليان با بيان اينکه بيشترين آلودگي هواي شهر تهران مربوط به ذرات کمتر از 2.5 ميکرون مي‌شود، گفت: در بدن انسان سيستم‌هاي دفاعي بسياري از موهاي داخل بيني گرفته تا سلول‌هاي دفاعي وجود دارد.

 

اين فوق تخصص قلب و عروق بيان داشت:سيستم دفاعي بدن انسان به شکلي است که در مقابل تمامي ذرات معلق عکس‌العملي را نشان مي‌دهد ولي ذرات کمتر از 2.5 ميکرون آنقدر ريز هستند که ماسک‌ها و سيستم‌هاي دفاعي بدن نيز نمي‌توانند واکنشي داشته باشند.

 

مدير کل درمان تأمين اجتماعي استان تهران با بيان اينکه در صورتي که ميزان ذرات کمتر از 2.5 ميکرون در بدن انسان افزايش يابد بيماري‌هاي ريوي، قلبي و آسمي نيز تشديد مي‌شود.

 

وي خاطر نشان کرد: با توجه به تحريم‌ها و هزينه‌هاي بالاي درمان در کشور قيمت اسپري‌هاي آسم نيز افزايش يافته است.

 

جماليان بيان داشت: اين ذرات موجب مي‌شود که اکسيژن خون کاهش يابد و تمام سلول‌هاي بدن متأثر از اين موضوع دچار مشکل مي‌شوند و بيماري‌هاي کليوي، مغزي، ريوي، قلبي ايجاد مي‌شود.

 

وي بيان کرد: در وضعيت سلامت فعلي جامعه هنگامي که کودکي به دنيا مي‌آيد بايد هواي آلوده استشمام کند که چنين وضعيتي اصلا خوشايند نيست.

 

جماليان خاطر نشان کرد: به هر حال براي خدمت‌رساني به مردم و پيشگيري از تشديد بيماري‌هاي مربوط به آلودگي هوا بيمارستان‌ها و مراکز درماني تأمين اجتماعي آماده‌باش هستند و اميد است مسئولين نسبت به کاهش آلودگي هواي تهران اقدام کنند.

 

در پايان جماليان تقاضا کرد بيماران قلبي، ريوي، کودکان و سالمندان کمتر در شهر تردد داشته باشند.

 

 

 

مصوبات طرح جامع کاهش آلودگي هوا به اندازه انگشتان يک دست هم اجرايي نشد

 

 

 

بر اساس اين گزارش همچنين يوسف رشيدي مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي شهر تهران به طرح جامع کاهش آلودگي هوا که در اسفند 90 تصويب شد اشاره کرد و گفت: به اندازه انگشتان يک دست هم مصوبات اين برنامه اجرايي نشده است.

 

با بيان اينکه تمام صحبت‌هايم همه مستند است، گفت: در سال 1384 مصوبه‌اي بود و قرار بود تا سال 88 سوخت خودروها يورو 2 شود.

 

وي ادامه داد: از سال 89 تا 90 استاندارد يورو 3 و از ابتداي امسال سوخت يورو 4 شود.

 

وي ادامه داد: اواخر سال 88 خودروسازان زمزمه‌اي سر دادند که چرا استاندارد يورو 3 انجام داده و بعد سراغ يورو 4 برويم، يک دفعه از سال 88 و 90 استاندارد يورو 2 را داشته و از سال 91 استاندارد يورو 4 را اجرايي مي‌کنيم.

 

به گفته رشيدي مصوبه‌ ديگري در 89.9.27 تصويب کرده و به نظر مي‌رسد سازمان محيط زيست برخي از مباحث خود را فراموش مي‌کند.

 

مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي شهر تهران ادامه داد: وقتي مديريت تغيير مي‌کند ساختارها و قوانين نيز عوض مي‌شود.

 

رشيدي با بيان اينکه يک اسم عريض و طويل به نام برنامه جامع کامل کاهش آلودگي کلان‌شهرها داريم، گفت: بعد اعلام مي‌کنند که سوخت يورو 4 را در سال 92 انجام مي‌دهيم.

 

وي تأکيد کرد که هنوز سوخت‌ها يورو 2 است و شايد در برخي موارد يورو 2 هم نباشد.

 

مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي شهر تهران با اشاره به اينکه وقتي در دهه هفتاد بحث پايداري رخ مي‌داد شاخص آلودگي منوکسيد کربن بود ، ادامه داد: که در حال حاضر اين گونه نيست.

 

 

به گفته رشيدي، برنامه‌ها متولي ندارند و رها مي‌شوند.

 

وي به طرح جامع کاهش آلودگي هوا که در اسفند 90 تصويب شد اشاره کرد و گفت: به اندازه انگشتان يک دست هم مصوبات اين برنامه اجرايي نشده است.

 

مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي شهر تهران درادامه اظهار داشت: بخش‌هايي از اين مصوبه به صورت توصيه است.

 

رشيدي با اشاره به اينکه خودروهاي وارداتي مشکلي ندارند گفت: مشکل در توليد داخل است که خودروها را وصله پينه کرده و به مردم تحويل مي‌دهند.

 

وي با تاکيد بر اينکه هيچ موتورسيکلتي با استاندارد يورو 3 توليد نشده است، گفت: بخشي از از مصوبات طرح جامع اجرايي شده ولي بخش عمده‌اي از آن اجرايي نشده است.

 

مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي شهر تهران به يکي از بندهاي طرح جامع کاهش آلودگي هوا اشاره کرد و گفت: در اين قانون آمده است در صورتيکه در وضعيت هشدار قرار گرفتيم وزارت نيرو مکلف است با همکاري سازمان محيط زيست و با رعايت قوانين نسبت به بارور کردن ابرها اقدام کنند که اين طرح مسخره است.

 

وي در پاسخ به اين پرسش که چرا شاخص‌هايي که شهرداري اعلام مي‌کند با محيط زيست هم‌خواني ندارد گفت: داده‌هاي اطلاعاتي محيط زيست با شهرداري يک نواخت است منتهي سازمان محيط زيست برخي مواقع در ارائه اطلاعات ذرات معلق کمتر از دو و نيم ميکرون را حذف مي‌کند.

 

به گفته رشيدي چند روزي که تهران تعطيل شد سازمان محيط زيست براساس آلاينده ذرات معلق کمتر از 2.5 ميکرون تهران را تعطيل کرد و تازه پذيرفته‌اند که ذرات معلق کمتر از 2.5 ميکرون جزء آلاينده‌هاست.

 

 

مجلس بايد سکاندار کاهش آلودگي هوا باشد/ اجراي طرح آب‌پاشي در تهران يک طنز است

 

همچنين وحيد نورزي در اين نشست گفت:مجلس بايد سکاندار کاهش آلودگي هوا در کلان شهرها باشد، تمامي برنامه‌هاي کاهش آلودگي هوا بايد تجميع و در يک قانون به عنوان قانون هواي پاک به دستگاه‌هاي مربوطه ابلاغ شود.

 

وي اظهارداشت: بهتر بود تمام تصميم گيران براي کاهش آلودگي هوا در تهران دور هم جمع مي‌شدند و در اين خصوص تصميم گيري مي‌کردند. افرادي که از حضور در اين جلسه خودداري کردند يا فرد مقابل را قبول ندارند و يا اينکه حرفي براي گفتن ندارند.

 

وي ادامه داد: مديريت يکپارچه که تاثير بسزايي در کاهش آلودگي هواي شهرها دارد . در موضوع آلودگي هوا به صورت تيمي عمل نمي‌کند.

 

نوروزي با اشاره به اينکه تا زماني که مديريت کاهش آلودگي هوا به اين شکل ادامه پيدا کند برنامه‌ها اجرايي نمي‌شود، گفت: برنامه جامع کاهش آلودگي هوا تصويب شده است ولي چون بودجه‌اي نداشته‌اند هنوز به طور کامل اجرايي نشده است.

 

مشاور محيط زيست شهرداري تهران افزود: در اين مصوبه براي مديريت شهري تکليف شده است سالي پنج درصد به حمل و نقل عمومي اضافه شود، ولي با تمام قوانين مصوب شده اين بند از مصوبه درست نيست و نمي توان آن را اجرايي کرد.

 

نوروزي تاکيد کرد: مديريت آلودگي هواي شهر تهران نياز به يک مديريت يکپارچه دارد و در قبال خلل در انجام مسئوليت‌هاي محوله مسئولان بايد جوابگو باشند.

 

نوروزي افزود: براي کاهش آلودگي هوا نياز به خودروهاي با سوخت مناسب داريم که خودروسازان مي‌گويند 700ميليارد تومان براي ساخت خودروهاي با سوخت مناسب نياز است.

 

نوروزي در پاسخ به پرسشي مبني بر عدم اجراي آب پاشي معابر ، بارورکردن ابرها و مه پاشي در جهت کاهش آلودگي هوا اظهار داشت: اين يک نشست تخصصي است و بهتر است در باره اين طنزها صحبت نشود.

 

وي ادامه داد: دستگاه‌هاي مه پاش حداکثر کارايي آنها در حد سمپاشي درختان و مرغداري‌هاي کوچک است. هنگامي که مي‌خواهند يک ساختمان دو طبقه را تخريب کنند از اين دستگاه براي جلوگيري از گسترش گردوخاک‌ها استفاده مي‌شود.

 

مشاور محيط زيست شهرداري تهران درباره پنج ساله کردن معاينه‌هاي فني خودروها اظهار داشت: اين موضوع يک کار اشتباهي بود و اميدواريم مجلس نسبت به اصلاح اين مصوبه اقدام کند.

 

وي افزود : شوراي شهر تهران پيگير است که سن فرسودگي و از رده خارج شدن خودروها را کاهش دهد و معاينه فني نيز از پنج سال به دو سال برساند.

 

نوروزي به 22بند از مصوبه هيئت وزيران باعنوان برنامه جامع کاهش آلودگي هوا اشاره کردو گفت: تعدادي از اين بندها تا‌کنون اجرايي شده است و وزارت نفت در اين خصوص بسيار خوب ظاهر شد و تنها ارگان دولتي است که به برنامه جامع کاهش آلودگي هوا عمل کرده است.

 

نوروزي به سازمان حفاظت از محيط زيست پيشنهاد داد بر اساس برنامه جامع کاهش آلودگي هوا سازمان در 6 ماهه دوم اقدامات صورت گرفته در جهت کاهش آلودگي هوا را در اختيار رسانه‌ها و افکار عمومي قراردهد.

 

وي بيان داشت: سازمان حفاظت از محيط زيست با برگزاري نشستي تخصصي از شهرداري و ديگر دستگاه‌هايي که در کاهش آلودگي هوا نقشي دارند دعوت کند و از اقداماتي که تا کنون انجام داده‌اند گزارش دهند و ايرادات دستگاه‌ها را اعلام کند.

 

مشاورمحيط زيست شهرداري تهران افزود: مجلس بايد سکاندار کاهش آلودگي هوا در کلان شهرها باشد، تمامي برنامه‌هاي کاهش آلودگي هوا بايد اجماع شود و در يک قانون به عنوان قانون هواي پاک به دستگاه‌هاي مربوطه ابلاغ شود.

 

نوروزي تأکيد کرد: با وضعيت فعلي تا ده سال آينده نيز هيچ اتفاقي در راستاي کاهش آلودگي هوا رخ نمي‌دهد.

 

وي با اشاره به اينکه شاه کليد بهبود هواي تهران و کشور در بعد ملي باشد، گفت: سياست‌هاي کلان در اجراي برنامه‌‌هاي کاهش آلودگي هواي تهران را بايد استانداري پيگيري کند.

نظر شما