يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۶
کد خبر: ۵۹۱۲۶
|
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۶
رييس کميته نام گذاري شوراي شهر در گفت و گو با شهر:
رييس کميته نام گذاري شوراي شهر تهران گفت: اولويت ما در نام گذاري خيابان هاي شهر، نام گذاري به نام شهدا است.
معصومه آباد در گفت و گو با خبرنگار شهر،  پيرامون کارکرد تغيير نام اماکن و خيابان ها در تهران و شيوه عملکرد کارگروه اجتماعي در اين مورد گفت: در آيين نامه اي که مصوب شوراي شهر است، اولويت نام گذاري در تهران مشخص شده است. از آنجا که تعداد محدودي از خانواده هاي شهدا ساکن تهران هستند، از نظر اينکه نام شهدائشان بر خيابان ها باشد، اولويت دارند.

 

رييس کميته نام گذاري شوراي شهر افزود: در اين مورد بدين صورت عمل مي شود که در محل سکونت خانواده شهيد در صورت درخواست خانواده يا نياز به تغيير نام در آن مکان، در کمسيون نام گذاري مصوب مي کنيم که اين نام گذاري صورت بگيرد؛ فارغ از اين که نام قبلي آن مکان خوب باشد يا بد باشد.

 

وي خاطر نشان ساخت: کارگروه اجتماعي در مواردي که قرار بر تغيير نام خيابان يا هر مکاني به نام شهيد است، فعاليتي ندارد. تنها نماينده بنياد شهيد با تاييديه بنياد حضور مي يابد و تاييد مي کند اين شهيد پرونده دارد و خانواده نيز متقاضي تغيير نام مکان به نام شهيد هستند. در اين حالت اين تغيير نام را انجام مي دهيم؛ فارغ از اين که اين مکان هويت داشته باشد يا خير زيرا هويت ما هويت شهيد است.

 

آباد عنوان کرد: مي خواهيم محلات را بر اساس هويت شهدا نام گذاري کنيم و هويت بخشي کنيم. از ديد ما اين که در گذشته در اين مکان خاص مثلا حمامي بوده يا سابقه تاريخي يا هويتي يا اجتماعي دارد، اولويت ندارد. تنها در برخي موارد هويت اجتماعي، محلي و تاريخي خاصي دارد که براي ما اهميت ويژه اي دارد.

 

رييس کميته نام گذاري شوراي شهر پيرامون تغيير نام خيابان ادوارد براون خاطر نشان کرد: در مورد خيابان ادوارد براون با گروه هاي تاريخ دانشگاه ها مکاتبه کرده ايم که بتوانيم اسناد تاريخي اين موضوع را که آيا اين شخص وابسته به جريان بهائيت بوده يا اينکه جاسوس بوده يا هر چيز ديگر را به صورت مستند به دست آوريم و سپس تغيير نام صورت مي گيرد.

 

وي عنوان کرد: خط کش ما اولويت هايي است که تعيين کرده ايم. نمي خواهيم خاطراتي را که خاطرات ذهني مردم است و از آن تنها يک نام باقي مانده، حذف کنيم. اولويت ما در اين موضوع از آنجا که بزرگترين رخداد در 30 سال گذشته 8 سال دفاع مقدس بوده و مهم ترين اثر اين رخداد مجموعه اي از شهدا هستند، اين است که نام گذاري خيابان ها به نام شهدا صورت بگيرد. اين حداقل کاري است که مي توانيم انجام دهيم و اين ذهنيت را عينيت ببخشيم.

 

آباد افزود: در مورد برخي خيابان ها با وزارت امور خارجه و وزارت خانه ها مکاتبه مي کنيم. در مورد برخي که نيز در سطح منطقه است، با منطقه مکاتبه مي کنيم. برخي موارد هم محلي است و از محله پيشنهاد مي آيد و در همين سطح بررسي مي کنيم.

 

رييس کميته نام گذاري شوراي شهر گفت: در صورتي که مردم يک کوچه يا محله نسبت به تغيير نام آن مکان اعتراض داشته باشند، بايد رضايت خانواده شهيد را کسب کنند. در غير اينصورت تغيير نام به نام شهيد صورت مي گيرد.

نظر شما