شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۹
کد خبر: ۵۹۱۴۱
|
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۱
در نشست خبري بيست و هشتمين جشنواره موسيقي فجر مطرح شد/
دبير بيست و هشتمين جشنواره موسيقي فجر مهم‌ترين اهداف اين جشنواره را جلب رضايت مردم و حمايت از استعدادهاي جوان دانست.

به گزارش خبرنگار شهر، در ابتداي اين نشست که با حضور حسن رياحي دبير، علي ترابي دبير اجرايي و رامين صديقي مسئول امور بين‌الملل جشنواره برگزار شد، رياحي با اشاره به انتخاب صديقي به‌عنوان مسئول امور بين‌الملل، تاکيد کرد: به دليل حساسيتي که روي گروه‌هاي خارجي وجود دارد، سعي ما بر اين بوده که گروه‌هايي را به اين جشنواره دعوت کنيم که حرف تازه‌اي براي مردم داشته باشند.

وي ادامه داد: مهم‌ترين بخش جشنواره امسال برايم، بخش استعدادهاي جوان و بخش نسل ديگر است. در بخش استعدادهاي جوان، جوانان با استعدادي از جشنواره‌هاي سال‌هاي قبل دستچين شده‌اند و توانسته‌ايم 17 تن از اين جوانان را تحت پوشش بنياد ملي نخبگان قرار دهيم. بخش نسل ديگر نيز شامل تعدادي از فعالان تحصيل‌کرده و حرفه‌اي در عرصه موسيقي است.


6 تالار ميزبان جشنواره موسيقي امسال مي‌شوند

دبير بيست و هشتمين جشنواره موسيقي فجر با اشاره به حضور محدودتر گروه‌‌ها نسبت به سال گذشته، گفت: امسال کمي در هزينه‌ها صرفه‌جويي شده و تنها در 6 تالار برنامه اجرا خواهد شد. البته تا جايي که توانسته‌ايم از گروه‌‌ها و اهالي موسيقي براي شرکت در جشنواره دعوت کرده‌ايم ولي از آن‌جا که به لحاظ زماني و مکاني محدوديت داريم، توانستيم تعداد محدودي از 70 گروهي که تقاضاي شرکت در بخش جنبي را داشتند، بپذيريم. وي افزود: امسال نمايش فيلم‌ درباره موسيقي را نيز به جشنواره اضافه کرده‌ايم و از حضور هنرمندان موسيقي پاپ نيز در بخش جنبي بهره مي‌بريم.

در ادامه ترابي، دبير اجرايي جشنواره گفت: جشنواره امسال بر خلاف نظرات چند روز اخير که آن را در سکوت خبري توصيف کرده‌اند،‌ امسال در زودترين زمان ممکن يعني ارديبهشت‌ماه فراخوان بخش رقابتي را منتشر کرد. اين يعني سه ماه زودتر از سال گذشته.


به دليل محدوديت بودجه، شرمنده برخي گروه‌ها شديم

وي ادامه داد:‌ علاوه بر بخش رقابتي که خود شامل چهار بخش فرعي است، امسال به دليل مشکلات و محدوديت بودجه، بخش‌هاي جشنواره را کمي محدود کرديم و در بخش جنبي، بخش‌هاي استعدادهاي درخشان، نسل ديگر، نمايش فيلم و پاپ پيش‌بيني شده است.

ترابي با تاکيد بر اين‌که کار اجرايي جشنواره در هيچ بخشي عقب نيست، ‌اظهار داشت: 57 گروه غيرتکراري در 6 روز کاري متوالي از 25 بهمن يا يکم اسفند، در 10 سئانس، در تالار وحدت، خانه هنرمندان، پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات اسلامي، برج ميلاد و فرهنگسراي ارسباران اجرا خواهند داشت. همچنين از 11 استان راه‌يافتگاني به بخش رقابتي جشنواره داريم.

وي افزود: اين جشنواره همچنين در چند استان به‌صورت همزمان برگزار خواهد شد و در بخش تجليل از چهره‌ها نيز از استاداني تجليل خواهد شد.


تمرکز بخش بين‌الملل جشنواره موسيقي بر کيفيت است

صديقي، مسئول امور بين‌آلملل بيست و هشتمين جشنواره موسيقي فجر نيز در اين نشست خبري با اشاره به آغاز فعاليتش در جشنواره از سال گذشته، اظهار داشت: امسال نيز سياست جشنواره همچون سال گذشته، بر کيفيت استوار است و به دليل محدوديت‌ها، فعلا از کمين صرف‌نظر کرده‌ايم تا بتوانيم از اين طريق آثاري را به گوش مخاطبان برسانيم که در سال‌هاي گذشته بي‌سابقه است.

وي تاکيد کرد: از سبک‌هاي مختلف هنرمنداني را در رده‌هاي بالاي بين‌المللي انتخاب کرده‌ايم و از آن‌جا که بيشتر هنرمندان در اين سطح، زمان محدودي دارند، از ارديبهشت سال جاري مذاکراتمان را آغاز کرديم و تاکنون با اغلب گروه‌ها از لحاظ زماني به توافق رسيده‌ايم.

به گفته صديقي گروه کوآرتت تارکوفسکي با هنرمنداني از آلمان و فرانسه، رنو گارسيا فونس تک‌نواز کنترباس اهل شمال اسپانيا و مقيم فرانسه که از هنرمندان مطرح موسيقي معاصر تلفيقي است، پيانيستي از هلند و گروه آيرين از هند از شرکت‌کنندگان بين‌المللي جشنواره امسال هستند.


نمايش 6 فيلم مستند موسيقي براي نخستين بار در جشنواره

وي همچنين با اشاره به پيشنهادش مبني بر نمايش فيلم مستند موسيقي که دبير جشنواره با آن موافقت کرده است، اظهار داشت: در طول 6 روز برگزاري جشنواره، سه روز نمايش فيلم غير ايراني و سه روز نمايش فيلم ايراني خواهيم داشت. در بخش فيلم‌هاي خارجي مذاکرات براي رعايت حقوق مولف و کپي رايت انجام شده و فيلم‌هايي از ايتاليا، هلند، سوئيس، آلمان و انگلستان به نمايش گذاشته خواهد شد.

يکي از اين فيلم‌ها مربوط به زندگي هانري گورتسکي و ديگري مربوط به يک ارکستر چند مليتي در ايتالياست که به مبارزه عليه نژادپرستي در دولت برلوسکوني پرداخته است. يکي از فيلم‌ها موضوع موسيقي آئيني جهان اسلام را دنبال مي‌کند و برخي از فيلم‌هاي کوتاه به زندگي هنرمندان ميني‌مال مي‌پردازند. فيلم «صدا و سکوت» از فيلم‌هاي منتخب جشنواره لوکارنو به اکران در خواهد آمد و در پايان نمايش فيلم‌ها، گفت‌وگو و بحث‌هايي درباره فيلم‌ها خواهيم داشت. برخي از اين فيلم‌ها بيش از 85 دقيقه و برخي کوتاه هستند و ممکن است در اکران‌هاي روزانه، بيش از يک فيلم نمايش داده شود.


صندلي مدير موسيقي ارشاد؛ صندلي داغ

در ادامه اين نشست خبري، ترابي درباره دلايل استعفاي مدير دفتر موسيقي ارشاد، گفت: صندلي مديريت موسيقي ارشاد داغ است و هيچ صندلي‌اي در وزارت ارشاد وجود ندارد که تا اين اندازه با سلايق مختلف و متنوع مواجه باشد و بيشتر مديران سابق اين مديريت نيز با مشکلات جسماني مواجه شده‌اند. ميرزماني نيز به دليل مشکلات جسمي و بيماريشان استعفا داده‌اند و هنوز هم استعفاي ايشان پذيرفته نشده است.

وي درباره گروه‌هاي پاپ شرکت‌کننده در جشنواره امسال گفت: احسان خواجه‌اميري، بابک جهانبخش، فرزاد فرزين، سيروان خسروي، مازيار فلاحي و محسن يگانه در اين دوره از جشنواره اجرا خواهند داشت؛ البته هنوز با اين گروه‌ها قرارداد نهايي بسته نشده و احتمال جابجايي وجود دارد.

بودجه جشنواره موسيقي، يک ميليارد و 400 ميليون تومان!

ترابي درباره بودجه اين جشنواره و حمايت احتمالي اسپانسرها گفت: بودجه پيش‌بيني شده براي اين دوره از جشنواره يک ميليارد و 400 ميليون تومان است که با توجه به اجراي برنامه‌ها در نوسان خواهد بود. اسپانسري نيز در اين جشنواره نداريم؛ زيرا بيشتر اسپانسرها رقم‌ةايي را پيشنهاد دادند که در حد برگزاري يک کنسرت معمولي بود.

هدف جشنواره موسيقي، رضايت مردم و حمايت از جوانان است

رياحي درباره تفاوت کيفي جشنواره امسال با سال گذشته توضيح داد: ما در جشنواره دو هدف را دنبال مي‌کنيم. يکي از اين اهداف لذت بردن مردم از جشنواره است، زيرا مردم حق دارند از آن‌چه تحت عنوان جشن برگزار مي‌شود، لذت ببرند. به همين دليل هم در بخش جنبي تا جايي که محدوديت‌ها اجازه مي‌داد، ستاره‌هاي پاپ را شرکت داده‌ايم.

وي ادامه داد: هدف ديگر ما نيز آينده‌نگري براي موسيقي مملکت و حمايت از جوانان با استعداد و تحصيل‌کرده است. اين درست نيست که ما هر سال چند جوان را انتخاب کنيم و برايشان کف بزنيم و بعد هيچ حمايتي از آنان نکنيم. به همين دليل هم سعي کرديم بنياد حمايت از نخبگان را به اختصاص بخشي ويژه هنرمندان ترغيب کرديم و امسال نتيجه اين تلاش را به نمايش خواهيم گذاشت.

وي تاکيد کرد:‌بايد بيش از اين‌ها به فکر آينده جوانان بود. اين درست نيست که يک کارشناس ارشد آهنگسازي در يک موسسه سلفژ درس بدهد. کار آهنگساز اين است که از استعدادش استفاده کند و به آهنگسازي‌اش بپردازد.

از پيشکسوتان تجليل مي‌کنيم

رياحي درباره تجليل از پيش‌کسوتان موسيقي در اين جشنواره گفت: از استاد نريمان نوازنده عود، شريف لطفي رييس دانشکده موسيقي دانشگاه هنر در بخش آموزش موسيقي و استاد راغب در زمينه آهنگسازي تجليل مي‌شود.

از پيشکسوتان بسياري نيز براي اجرا در اين جشنواره دعوت کرده‌ايم، ولي بيشتر اين پيشکسوتان در شرايط جسماني مساعدي براي اجرا قرر ندارند.

نظر شما