دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۴۶
کد خبر: ۵۹۱۹۹
|
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۶
يك بازيگر پيشكسوت معتقد است مميزي‌‌ها روز به روز بيشتر مي شود که لطمه زيادي به يک اثر هنري وارد مي‌کند.

به گزارش شهر و به نقل از ستاد خبري سي و يکمين جشنواره بين المللي فيلم فجر، جمشيد مشايخي بازيگر پيشکسوت سينماي ايران، گفت : متاسفانه مميزي‌ ها روز به روز بيشتر مي شود که لطمه زيادي به يک اثر هنري وارد مي کند؛ تا آنجا که اين آثار ديگر اعتبار لازم را ندارند و وظيفه هنرمند است تا با ساختن آثار اثرگذار باشند.

 

وي در ادامه افزود: وقتي در اين عرصه کار مي کنيم بايد احساس مسئوليت داشته باشيم و رابطه بازي را در سينماي ايران از بين ببريم و از هنرمنداني در سينما استفاده کنيم که سالها در اين عرصه فعاليت داشتند و تجربه کسب کرده اند.

 

بازيگر سريال «قصه هاي مولوي» با بيان اينکه بايد به اصل و ريشه ها بپردازيم گفت: جشنواره بايد به بهترين شکل ممکن برگزار شود اما بايد ديد وظيفه هنرمندان در اين راستا چيست.

 

وي با بيان اينکه هنرمندان از رئيس خوششان نمي آيد، خاطر نشان کرد: کسي که عهده دار مسئوليتي است بايد راه را براي هنرمند باز کند تا بتواند به راحتي اثرش را به نمايش درآورد. اين ها مشکلاتي است که بايد در ابتدا به آن پرداخته شود تا بتوانيم جشنواره اي در حد بين المللي برگزار کنيم.

 

وي همچنين افزود: کسي که مسئوليت يک جشنواره را برعهده مي گيرد بايد خدمتگزار هنرمندان باشد و در اتاقش همواره به روي هنرمندان باز باشد زيرا اين مقام و مسئوليت و اين ميزها به کسي وفا نکرده اما هنرمند هميشه ماندگار است. بنابراين بايد به نظر هنرمندان احترام بگذارند و براي آنها ارزش قائل باشند.

 

بازيگر فيلم «سوته دلان» با بيان اينکه اين جشنواره به خوبي توانسته سينماي ايران را به کشورهاي ديگر معرفي کند، توضيح داد: فيلم هايي از کارگردانان مطرح کشورمان به جشنواره هاي بزرگي راه پيدا کرده اند و موفق به کسب جايزه شده اند. اين افتخاري است که نصيب سينماي ايران شده است و من در تمامي مصاحبه هاي قبلي ام هم گفته ام که انگار اين جايزه را به من داده اند‌.

 

وي ادامه داد: فيلم هاي زيادي از کارگردانان مطرح و جوان کشور داشته ايم که در همه جاي دنيا ديده شده است اما اين کافي نيست؛ به عنوان مثال اگر آثار ادبي کليه جهان را با ايران مقايسه کنيم متوجه خواهيم شد در هيچ جاي دنيا به اندازه ايران به اخلاق و ادب پرداخته نشده است، يعني آثاري که در ايران خلق شده را با هيچ کشوري نمي توان مقايسه کرد. به همين دليل ما بايد در جهان اول باشيم و براي اين کار راه بايد براي هنرمند باز باشد تا بتواند آثارش را خلق کند و به جهانيان نشان دهد اما وقتي سانسورها شديد باشد لطمات زيادي به هنرمندان وارد مي شود.

 

وي برگزاري همزمان جشنواره در تهران و ساير استان ها را کاري بسيار پسنديده دانست و گفت: ما تنها يک ايران داريم و همه جاي ايران سراي من است. اگر غير از اين باشد استثناء قائل شده ايم و به نوعي گفته ايم تنها کساني که در تهران زندگي مي کنند مي توانند اين فيلم ها را ببينند و اين امکان را از هموطنان شهرستاني سلب مي کنيم و اين امر توهين به آنها و عدم رعايت عدالت است.

 

اين بازيگر همچنين در مورد داوري هاي جشنواره نيز گفت: من معتقدم اگر هيات انتخاب داوري عوض شود سرنوشت فيلم ها هم تغيير مي کند، چون سليقه ها متفاوت است. بايد همواره توجه داشته باشيم تا نگاه سليقه اي را کنار بگذاريم و راي ها عادلانه و به حق باشد.

وي در ادامه افزود: در زمان داوري بايد چشمها بسته شود و بدون حب و بغض و بدون در نظر گرفتن دوست و دشمن راي دهند اما اين موضوع نه تنها در ايران بلکه در کشورهاي ديگر هم کمتر اتفاق افتاده است.


نظر شما