دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۴
کد خبر: ۵۹۲۱۲
|
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۷
در گراميداشت محمود جوادي‌پور در موزه امام علي(ع) مطرح شد/
مراسم گراميداشت محمود جوادي‌پور، همزمان با نزديک شدن به چهلمين روز درگذشت اين استاد با حضور شاگردان و اساتيد هنر ايراني در موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) نوزدهم دي ماه برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي موزه هنرهاي ديني امام علي(ع)، سيدقاسم ناظمي، معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، در ابتداي اين مراسم اظهار داشت: وقتي هنرمندي اثري ادبي را خلق مي‌کند، مانند زايش يک انسان است و براي هنرمند خلق يک اثر هنري همواره سخت و دشوار است.

وي افزود: پس يک هنرمند به دليل آثاري که توليد کرده است، همواره زنده مي‌ماند و اميدوارم شخصيت و منش انسان‌هايي چون جوادي‌پور به آيندگان به ارث برسد.

محمود شالويي، مديرکل دفتر ارشاد استان اصفهان و مدير سابق مرکز هنرهاي تجسمي ارشاد و موزه هنرهاي معاصر نيز در اين مراسم گفت: امروز در موزه امام علي(ع) گرد هم آمده‌ايم تا ياد استاد جوادي‌پور را گرامي بداريم.

وي افزود: استاد جوادي‌پور استادي بزرگ و متواضع بود و با وجود کهولت سن، هرگز دست از کار نمي‌کشيد و با عشق و علاقه زياد کار خود را ادامه مي‌داد.

اين مدير هنري ادامه داد: همه هنرمندان ايران به نوعي به استاد جوادي‌پور وابسته يا از جمع شاگردان بي‌شمارش بودند و يا از حلقه دوستانش. چه خوب است که براي همه هنرمندان بزرگ ايران به تناوب از چنين برنامه‌هاي يادبودي برگزار شود.

وي به حضور استادان حليمي، تبريزي، اسفندياري و جعفري در سالن اشاره کرد که همگي از نزديکان جوادي‌پور بوده‌اند و گفت: خوشبختانه اين بزرگان امروز در ميان ما هستند و قطعا ناگفته‌هاي ارزشمندي از جوادي‌پور دارند که بسيار شنيدني است.

شالويي ادامه داد: من به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و معاونت هنريش پيشنهاد مي کنم که برنامه‌اي مانند آنچه که در زمان مديريتم در موزه هنرهاي معاصر تهران با عنوان پيشگامان هنر معاصر ايران برگزار کردم و از دو استاد بزرگ هنر ايران يعني محمود جوادي‌پور و احمد اسفندياري تجليل به عمل آورديم، برنامه‌هايي ترتيب دهند.

مدير سابق موزه هنرهاي معاصر که براي حضور در اين برنامه از اصفهان به تهران آمده بود در مورد ويژگي‌هاي اخلاقي جوادي‌پور توضيح داد: او بسيار آدم عاطفي‌اي بود و کارهايش هميشه در ذهن آدم برجا مي‌ماند و گاهي برخي برخوردهايش انسان را منقلب مي‌کرد. او بي‌شک سرمايه‌اي عظيم براي هنر کشورمان بود.


مديرکل دفتر ارشاد در استان اصفهان در پايان با اشاره به برگزاري جلساتي براي گردهم آمدن هنرمندان گفت: اين جلسات مي‌تواند به قوام و استحکام هنر کمک فراواني کند و ما بايد بدانيم اگر هم هنرمنداني از ميان ما بروند دفترشان در پيشمان بسته نخواهد شد.


حسين حليمي از پيشکسوتان هنر ايران وچهره ماندگار نيز با بيان اينکه به عنوان يک شاگرد کوچک به استاد جوادي پور اداي احترام و دين مي‌کنم اظهار داشت: من همواره قدردان استاد بزرگ خودم هستم و اگر پيشرفت و موفقيتي داشته‌ام به سبب حضور اساتيدي چون جوادي‌پور است.


وي با بيان اينکه نجابت و محبت و وارستگي اين استاد همواره در ذهنم باقي مي‌ماند تاکيد کرد: بعد مهم انسان جنبه‌هاي روحي و رواني و تعليمات اخلاقي است که از استاد به شاگرد مي‌رسد و بيشتر از تعليمات تخصصي از استاد جوادي پور نجابت و محبت را آموختم.


حليمي افزود: به عنوان يک شاگرد تلاش مي‌کنم تا خواسته‌هاي ايشان را انجام دهم و مي‌خواهم کارهاي عقب‌مانده‌ام را با الهام گرفتن از شخصيت افرادي چون جوادي‌پور ادامه دهم.


وي در پايان با خواندن شعر «هرگز نميرد آنکه دلش زنده شد به عشق/ثبت است برجريده عالم دوام ما» گفت: اين اساتيد همواره زنده هستند و در آن دنيا نيز مورد توجه خداوند قرار خواهند گرفت.


محمد ابراهيم جعفري موسس کانون آموزش هنرهاي تجسمي و از اساتيد پيشکسوت هنر ايران نيز گفت: محدوده و مرز متعلق به چيزهايي مثل سياست است. هنر مرزي ندارد.


وي ادامه داد: جوادي پور همواره با جان و دل کار مي‌کرد هيچ گاه نديدم ايشان با صداي بلند حرف بزند و يا بگويد فلان شخص شاگرد من است. همواره احساس ايشان نسبت به هنرجويانش اين بود که آنها مثل درختاني هستند که بايد ميوه خودشان را بدهند.


جعفري با بيان اينکه جوادي‌پور هيچ گاه هيچ کس را نااميد نمي‌کرد‌، اظهار داشت: به دست‌هايم نگفت چطور بکشم. به چشم‌هايم نگفت چه چيزي را ببينم. به ياد آورد نقاشي چيست و من فهميدم بسياري از کارهايم نقاشي نيست.


اين هنرمند افزود: در حال حاضر سه بيداري در جهان مطرح است: بيداري تئاترال،‌ موزيکال و تجسمي و نقش مهم ارشاد ايجاد فضاهايي است که اينها را از هم جدا نکنند.


وي در پايان افزود: استاد جوادي‌پور همواره عاشق بود.


عبدالمجيد حسيني راد نيز با بيان اينکه متاسفانه افتخار نداشتم به صورت مستقيم شاگرد استاد جوادي پور باشم اظهار داشت: زماني که درباره نقاشي نوگراي ايران به تحقيق مي‌پرداختند کارهاي ايشان بسيار مورد توجه من قرار گرفت و پس از آن بود که بيشتر با اين استاد آشنا شدم.


وي با اشاره به اينکه جوادي پور همواره تلاش کرد تا آموزه‌هاي نو را دريافت کند تاکيد کرد: علي رغم دريافت آموزه‌هاي نو وي هيچ گاه رابطه‌اش را با گذشته قطع نکرد.


حسيني افزود: توجه به جزئيات دقيق در کارهاي جوادي پور که به عنوان ميراث هنر ايراني تا به امروز باقي مانده است همواره مشهود بود و پيوند ميان ادبيات و نقاشي نيز از کارهاي ايشان بود.


وي ادامه داد: آثار ايشان گوياي منش و رفتار او بودند و تا آخرين لحظه‌هاي حيات هم هيچ گاه ارتباطش را با هنر قطع نکرد.


در مراسمي که در آستانه چهلمين روز درگذشت استاد فقيد هنر ايران محمود جوادي پور برگزار شد،‌ امير عبدالحسيني مدير هنرهاي تجسمي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، احمد اسفندياري،‌ احمد رضا دالوند‌،‌ حسين محجوبي‌، صادق تبريزي‌، رضا نامي‌ و همسر مرحوم جوادي‌پور حضور داشتند.


نظر شما