شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۷
کد خبر: ۵۹۳۱۴
|
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶
رئيس مرکز مطالعات و پژوهشهاي وزارت جوانان اعلام کرد: فساد اخلاقي، اختلال رواني، ترک نفقه، اجرا گذاشتن مهريه، بيکاري و نداشتن شغل مناسب از مهمترين دلايل طلاق در ميان زوجهاي ايراني است.

به گزار شهر و به نقل از مهر، محمدتقي حسن‌زاده با بيان اين مطلب گفت: آخرين پژوهش هاي انجام شده در مورد گروهي از زوج هاي متقاضي طلاق به عنوان جامعه آماري، نشان مي دهد که ارتباط ناسالم و فساد اخلاقي، مهمترين علت طلاق در ميان جوانان ايراني است.

 

وي افزود: دلايل ديگري همچون اختلال رواني، ترک نفقه، اجراگذاشتن مهريه، بيکاري و نداشتن شغل مناسب به ترتيب در مقام هاي ديگر علل افزايش طلاق عنوان شده است.

 

تهران، خراسان رضوي و فارس بالاترين آمار طلاق را به خود اختصاص داده اند

 

وي توضيح داد: استان هاي تهران، خراسان رضوي و فارس هم در ازدواج و هم در طلاق بالاترين آمار را به خود اختصاص داده اند. همچنين بيشترين درخواست هاي طلاق از سوي زنان ثبت شده است.

 

آمار طلاق همچنان رو به افزايش است

 

به گفته اين مقام مسوول، در 6 ماهه دوم سال 91، آمار طلاق رو به افزايش بوده و آمار ازدواج کاهش يافته است.

 

حسن زاده با اشاره به طلاق هاي عاطفي که اين روزها در ميان زوج هاي ايراني روند رو به رشدي دارد، گفت: آمار دقيقي از طلاق هاي عاطفي در ميان زوج هاي ايراني نداريم، اما يکي از مهمترين علل اينگونه رفتارها، تغيير در سبک زندگي و فردگرايي افراد به تقليد از فرهنگ غربي است.

 

رئيس مرکز مطالعات و پژوهش هاي وزارت جوانان با بيان اينکه تحقيقات مختلفي در حوزه جوانان از سوي وزارت ورزش و جوانان انجام شده است، تصريح کرد: مطالعات وزارت جوانان در حوزه هاي مختلفي همچون هويت ديني، ملي انقلابي، روابط خانوادگي، سلامت اخلاق و تربيت، ارزش هاي اجتماعي، آموزش و پژوهش، بهداشت و سلامت، جمعيت و مهاجرت، اوقات فراغت، ازدواج و طلاق، تربيت بدني، رسانه، مشارکت هاي شهروندي انجام مي شود.

 

کاهش جمعيت جوان کشور

 

وي با بيان اينکه تحقيقات انجام شده با هدف رشد و پيشرفت همه جانبه جوانان است، درباره تعداد جوانان کشور توضيح داد: جمعيت جوان کشور براساس سرشماري سال 90 ،5/31 درصد جمعيت کل کشور است که اين آمار حاکي از کاهش جمعيت جوان نسبت به سرشماري سال 1385 است.

 

حسن زاده با بيان اينکه در سرشماري سال 1385، جمعيت جوان کشور 35 درصد بود، تصريح کرد: در فاصله سني 15 تا 29 سال، 04/40 درصد را زنان و 06/50 درصد را آقايان تشکيل مي دهند اما در در گروه سني 20 تا 24 سال که بهترين گروه سني براي ازدواج است، درصد خانم ها بيشتر از آقايان است.

 

گيلان و بوشهر به ترتيب کمترين و بيشترين رشد جمعيتي جوانان را دارند

 

وي کمترين رشد جمعيت جوان را در استان گيلان و بيشترين رشد جمعيت را در استان بوشهر عنوان کرد و گفت: يکي از معيارهاي تحقيقات وزارتخانه، ملاک انتخاب همسر از سوي جوانان است که 85 درصد جوانان به ترتيب معيارهاي اخلاق، سلامت جسماني، عفت و نجابت، اصالت خانوادگي، اجتماعي و مذهبي مورد نظرشان بوده است و کمترين اهميت را به مباحث قوميتي و داشتن شغل پردرآمد داده اند.

 

رئيس مرکز مطالعات و پژوهش هاي وزارت جوانان با اشاره به اولويت جوانان براي داشتن زندگي ايده آل گفت: رضايت از زندگي، لذت بردن و افزايش اميد، شاد زيستن، داشتن برنامه هاي ويژه براي آينده از جمله اولويت هاي جوانان براي داشتن زندگي ايده آل است.

 

تاخير 5 ساله در ازدواج جوانان

 

اين مقام مسوول در وزارت ورزش و جوانان توضيحات خود را درباره تاخير در سن ازدواج جوانان اينگونه تکميل کرد:بهترين سن ازدواج براي خانم ها 22 سال و براي آقايان 25 سال است، اما هم اکنون جامعه با يک تاخير 5 ساله مواجه شده که اين تاخير به عوامل مختلفي همچون عوامل اقتصادي، اشتغال، مدرنيته و فردگرايي جوانان برمي گردد.

 

مشاوره پدر و مادر همچنان اولويت نخست براي انتخاب همسر

 

حسن زاده تصريح کرد: تحقيقات در بحث ازدواج نشان مي دهد که همچنان جوانان پدر و مادر خود را به عنوان بهترين مشاور در بحث انتخاب همسر مي دانند و مراجعه به مشاوره هاي تخصصي از سوي تعداد کمي از جوانان صورت مي گيرد. اين موضوع حاکي از نقش و اهميت ويژه خانواده در ميان نسل جوان کشور است.

 

تنها 15 درصد جوانان ورزش مي کنند

 

وي درباره تحقيقات صورت گرفته براي اوقات فراغت جوانان گفت: نتايج تحقيقات نشان مي دهد که 15 جوانان ورزش مي کنند و 73 درصد جوانان اوقات فراغت خود را با تماشاي تلويزيون، کار با کامپيوتر و خواندن کتاب پر مي کنند.

 

وي تصريح کرد: قطعاً ورزش نکردن تاثيرات بسياري در زندگي روزمره و آينده جوانان در موضوعاتي همچون اميد به زندگي و اعتماد به نفس و داشتن روحيه شاد زيستن خواهد گذاشت. اين موضوع زنگ خطري براي مسوولان دستگاه هاي مختلف است و بايد توسعه برنامه هاي ورزشي براي جوانان را در سيستم مديريتي خود تعريف کنند.

 

اين کارشناس همچنين پيشنهاد داد که براي حل معضلات و مشکلات جوانان بايد فضاهاي صميمي و گفتگوي پدر و مادر با فرزندان همانند نسل هاي گذشته دوباره شکل گيرد تا جوانان به نوعي در بيان مشکلات خود، به خانواده اعتماد کنند.

نظر شما