سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۷
کد خبر: ۵۹۳۲۵
|
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۰
معاون شهردار تهران گفت: شهرداري از سال 85 تا دي ماه 91 37.216 ميليارد تومان براي ساخت مترو هزينه کرده و اين در حالي‌ست که دولت در اين مدت تنها 9.799 ميليارد تومان به اين امر اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار مديريت شهري شهر،سيد جعفر تشکري هاشمي با حضور در جلسه امروز شوراي شهر تهران گفت: در سال 91 شهرداري تهران 694.6 ميليارد تومان به مترو پرداخت کرده که اميدواريم در مدت زمان باقيمانده از سال جاري دولت نيز سهم خود را پرداخت کند.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران افزود: در سال 90 شهرداري تهران 729.8 ميليارد تومان و دولت 193.4 ميليارد تومان به توسعه مترو اختصاص دادند. مبلغ اختصاص داده شده از سوي شهرداري به مترو در سال 89، مبلغ 803.8 ميليارد تومان و از سوي دولت در همين سال 215.7 ميليارد تومان بوده است.

 

وي گفت: توان ساخت سالانه 30 کيلومتر مترو را داريم .اگر 4 دستگاه TBMمترو روزانه 20 متر تونل حفر کنند، مجموع آن به روزي 80 متر تونل خواهد رسيد که 300 روز کاري آن در مجموع 24 کيلومتر تونل آماده بهره برداري را خواهد داشت که ما در اين مورد نيازمند تامين منابع نيز هستيم.


تشکري هاشمي خاطرنشان کرد:  احداث ايستگاه مترو از فرودگاه ها امکاني است که در تمامي کشورهاي دنيا مورد توجه قرار داده شده و ما نيز در برنامه هاي خود اين موضوع را مدنظر قرار داديم. به همين دليل محلي براي اتصال فرودگاه مهر آباد به شبکه مترو تهران از مقابل بيمه ابتداي جاده شهيد لشکري در نظر گرفته شده است.


وي تصريح کرد:  شهر تهران و کشور ما امروز مجهز به کارخانه بزرگ واگن سازي است که مي تواند هم به شهر تهران و هم به کل کشور خدمات ارائه دهد، اما امروز با فقر مالي که دچار شده نمي تواند ظرفيت و توان کامل خود را بروز دهد.

 

معاون شهردار تهران با اشاره به سهم خودکفايي در بخش هاي مختلف مترو افزود: تاکنون در واگن سازي به 60 درصد خودکفايي، در تونل سازي به 100 درصد و در ساخت تجهيزات ايستگاهي به 70 درصد خودکفايي رسيده ايم.


وي با اشاره به 12 خط متروي مصوب شده در شوراي شهر ادامه داد: تاکنون تنها 7 خط به تصويب شوراي عالي ترافيک رسيده که اميدواريم احداث خط 8 و چهار خط اکسپرس نيز به تصويب اين شورا برسد.


تشکري همچنين به اقدامات انجام شده در احداث تونل هاي مترو اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون 5 کيلومتر در خط 6 مترو، 11 کيلومتر در خط 7 مترو، و در بخش جنوبي خط 3، دوازده کيلومتر بتون ريزي نهايي صورت گرفته است.


وي تصريح کرد: در بخش شمالي خط 3 مترو ، 50 درصد عمليات توسعه خط که شامل انجام 100 درصد عمليات حفاري و اجراي سازه نگهبان است، به انجام رسيده. اين مسير هم اکنون در حال اجراي بتون ريزي نهايي است. همچنين اجراي تونل در مسير 53 کيلومتري خط پرند نيز تاکنون 60 درصد پيشرفت داشته است.


تشکري هاشمي بيان کرد: آمار اعلام شده به 140 کيلومتر تونل ساخته شده افزوده نمي شود، اما به عنوان درصد پيشرفت کار بايد لحاظ گردد.


وي گفت : نگاه مديريت شهري و شوراي شهر تهران متمرکز بر توسعه مترو در جنوب تهران است. خط يک مترو توسعه اصلي خود را در نيمه جنوبي تهران داشته ، همچنين عمده فعاليت خط 3 و خط 7 مترو نيز در نيمه جنوبي شهر انجام شده است.



هدر رفتن هزار و 400 روز کاري براي دريافت فاينانس

 

تشکري در ادامه به تشريفات اداري در خصوص دريافت فاينانس خط 4 مترو اشاره کرد و اظهار داشت: در اين راه هزار و 400 روز را از دست داديم که جاي آن دارد همکاران در بخش هاي مختلف دولت عنايت ويژه‌اي به اين مساله کنند تا ما در فاينانس هاي خطوط بعدي مترو تشريفات اداري کمتري را طي کرده و زمان کوتاه تري را صرف کنيم.


تشکري هاشمي خاطرنشان کرد: بخشي از هزينه هاي مترو به صورت متمرکز پرداخت مي شود، به عنوان مثال گشايش LC، خريد واگن ها، بازپرداخت اقساط و سررسيد فاينانس ها و... مستقيم از طرف شهرداري انجام مي شود.شرکت مترو تنها هزينه پيمانکاران خود را از شهرداري دريافت مي کند.


معاون شهرداري تهران بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اظهارات رييس کمسيون عمران شوراي شهر در خصوص از اولويت خارج کردن توسعه مترو در شهرک هاي اقماري تهران گفت: توسعه خطوط مترو در شهرک هاي اقماري از ضروريات است. روزانه 180 هزار خودرو از اتوبان تهران- کرج به شهر تهران وارد مي شود که اگر خودروهاي وارد شده از ديگر مبادي ورودي به تهران را نيز حساب کنيم روزانه بيش از 500 هزار خودرو وارد شهر تهران مي شوند که اين ميزان جريان ترافيک و آلودگي هواي تهران را تشديد مي کند.


تشکري هاشمي گفت: ايجاد خطوط مترو براي حومه تهران امري اجتناب ناپذير و ضروري است و در کاهش آلودگي هوا و ترافيک تهران بسيار موثر است.


معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران افزود: در سال 88 شهرداري تهران 651.4 ميليارد تومان و دولت 220 ميليارد تومان پرداخت کردند. در سال 87، 450.8 ميليارد تومان از سوي شهرداري و 209.6 ميليارد تومان از سوي دولت پرداخت شد. مبلغ پرداخت شده از سوي شهرداري در سال 86 مبلغ 277.8 ميليارد تومان و مبلغ پرداختي از سوي دولت 67.3 ميليارد تومان بوده است. 113.4 ميليارد تومان نيز مبلغ پرداختي از سوي شهرداري در سال 85 و 73.9 ميليارد تومان از سوي دولت در همين سال بوده است.


نظر شما