سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۹
کد خبر: ۵۹۳۴۴
|
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۵
انتشار گزارش وضعيت گونه‌هاي گياهي مقاوم به آلودگي/
درخت توت و درخت چنار دو گونه مقاوم به آلودگي هستند که در کاهش آلودگي هواي تهران نيز بسيار موثرند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران، مرکز مطالعات و برنامه‌ريزي با انتشار گزارشي از وضعيت گونه‌هاي گياهي مقاوم به آلودگي اعلام کرد.

 

در اين گزارش نزديکي يا دوري از مراکز آلودگي و تجمع آلاينده‌ها در يک منطقه و نيز وجود يا نبود پوشش گياهي مناسب در آن منطقه به عنوان دو عامل موثر در ميزان آلودگي هوا اعلام شده است.

 

بر اساس اين گزارش با اشاره به اين که چنار و توت به عنوان دو گونه گياهي بومي نقش پر رنگي در هويت به سيماي شهري تهران ايفاء کرده‌اند، بر جذب ذرات سرب که به صورت غبار در هوا پراکنده‌اند توسط روزنه‌هاي برگ درختان تأکيد شده است.

 

اين گزارش مي‌افزايد در شرايطي که آلودگي هوا به يکي از مشکلات جدي تهران و ساير کلان شهرهاي کشور تبديل شده و پديده‌هايي مانند ريزگردها يا گرد و غبارها و اينورژن يا وارونگي دما به تشديد آن دامن زده، پوشش گياهي يکي از مهم‌ترين راهکارهاي مواجهه با اين مشکل است.

 

در پايان اين گزارش آمده است آلودگي هواي تهران به نقطه‌اي رسيده که به جز ساکنان اين کلان شهر، تنها معدودي از گونه‌هاي جانوري و گياهي طاقت اين آلودگي را دارند که البته توت و چنار از جمله اين گونه‌هاي زيستي به شمار مي‌آيند.

نظر شما