سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۲
کد خبر: ۵۹۳۷۶
|
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۶
مشاور معاون شهردار تهران از خودروسازان براي حضور در مناظره اي در خصوص نقش آن ها در آلودگي هوا دعوت كرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران،  وحيد نوروزي
هم زمان با روز هواي پاک (29 دي) با دعوت از خودروسازان به منظور حضور در مناظره اي در خصوص نقش آن ها در آلودگي هواي تهران گفت: در حالي که همه به سمت بنزين مصرفي به عنوان دليل اصلي آلودگي هوا تهران در چند سال اخير نشانه رفته اند، خودروسازان پشت جايگاه هاي بنزين سنگر گرفته اند.

 

مشاور معاون شهردار تهران در امور محيط زيست افزود: متاسفانه خودروسازان داخلي نه تنها نسبت به مردم کشورمان تعهد اجتماعي ندارند بلکه نسبت به خريداران محصولات خودشان نيز تعهد حرفه اي ندارند که اگر داشتند به جاي حمايت تبليغاتي از چند قلاده آهو در پارک ملي گلستان به فکر حمايت از کودکان تهراني بودند.

خودروسازان از حمايت از توليد ملي سوء استفاده مي کنند

نوروزي بي توجهي به تعويض مبدل هاي کاتاليستي خودروها از سوي خودروسازان را تنها يکي از تخلفات خودروسازان دانست و اظهار کرد: در چند ماه اخير که خودروهاي آلاينده و به عنوان يکي از اصلي ترين دلايل تشديد آلودگي هوا مطرح شده، خودروسازان با آرامش کامل در هيچ مناظره اي نمي آيند و در هيچ رسانه اي حضور نمي يابند و سياست سکوت را پيش گرفته اند.

وي سوزاندن روزانه 60 ميليون ليتر مازوت در صنايع کشور که از اصلي ترين عوامل توليد ذرات معلق هستند را از مهم ترين دلايل آلودگي هوا در تهران و ساير کلان شهرهاي کشور بر شمرد و تصريح کرد: گازوييل استاندارد در دنيا 10 قسمت در ميليون گوگرد دارد اما مازوت ما 30 هزار قسمت در ميليون يعني 3 هزار برابر استاندارد جهاني گوگرد دارد.

مشاور معاون شهردار تهران با اشاره به اين که خودروسازان از حمايتي که از توليد ملي مي شود سوء استفاده مي کنند، اضافه کرد: بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، سالانه 4500 نفر در تهران بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند که عامل 70 تا 80 درصد مرگ و ميرهاي ناشي از آلودگي هوا خودروهاي غير استاندارد و سوخت غير استاندارد است.

سوخت و خودرو دو کفه ترازوي آلودگي هوا هستند   

نوروزي با بيان اين که البته به اين عدد و رقم کشته شدن حدود 20 هزار ايراني در سال بر اثر تصادفات رانندگي را که خودروهاي نا ايمن نقش مهمي در آن ايفا مي کنند را نيز بايد افزود، اظهار کرد: اصرار به ادامه توليد برخي خودروها که حتما استاندارد يورو 2 را نيز نمي توانند پاس کنند، به هيچ عنوان پذيرفتني نيست.

وي با اعلام اين که آلايندگي بنزين سوپر از بنزين عادي کمتر است اما موضوع اين است که تکنولوژي بسياري از خودروهاي داخل آن قدر پايين است که بنزين سوپر به درد آن ها نمي خورد، تصريح کرد: اين در حالي است که برخي خودروهاي خارجي آن قدر تکنولوژي بالايي دارند که تنفس مقابل اگزوز آن ها از تنفس در روزهايي که هواي تهران نا سالم است، سالم تر است.

مشاور معاون شهردار تهران سوخت و خودرو را دو کفه ترازوي آلودگي هوا دانست و اضافه کرد: داستان سوخت و خودروهاي ما مانند حکايت مرغ و تخم مرغ شده، چون مسئولان سوخت مي گويند خودروي استاندارد توليد کنند تا ما سوخت متناسب با آن ارائه کنيم و در مقابل خودروسازان مي گويند سوخت استاندارد توليد کنند تا ما خودروي متناسب با آن عرضه کنيم.

گسترش حمل و نقل عمومي کليد بهبود هواست 

نوروزي در بخش ديگري از صحبت هاي خود گسترش حمل و نقل عمومي را کليد بهبود کيفيت هواي تهران دانست و گفت: توسعه حمل و نقل عمومي به ويژه مترو در صورتي که بودجه هاي مورد نياز آن تامين و اعتبارات قانوني مصوب آن پرداخت شود، مي تواند بعد از ارتقاي استاندارد خودرو و استاندارد سوخت کليد دست يآبي به هواي پاک باشد.

وي با ذکر اين نکته که راهکارهاي گوناگوني به منظور مشکل آلودگي هواي تهران مانند معادله اي است که بايد کنار هم قرار گيرد تا جواب دهد، افزود: برنامه جامع آلودگي هواي تهران برنامه کاملي است اما مصوبه اي که اواخر سال 90 در زمينه آلودگي هوا به تصويب هيات دولت رسيد، به شدت ناقص است.

مشاور زيست محيطي معاون شهردار تهران در پايان با تاکيد بر اين که بخش هاي مختلف در کشور ما خودشان براي خودشان سوال طرح مي کنند، امتحان مي گيرند، پاسخ مي دهند، تصحيح مي کنند و نمره مي دهند و آخر سر خودشان براي خودشان کف مي زنند، خاطرنشان کرد: تا وقتي شرکتي که وابسته به سازمان گسترش نوسازي صنايع وزارت صنعت و معدن است، کيفيت خودروها را و تا وقتي که پژوهشگاه نفت وزارت نفت کيفيت سوخت را اندازه گيري مي کنند، وضعيتمان از اين بهتر نمي شود.

نظر شما