دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۷
کد خبر: ۵۹۳۸۳
|
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
جناب آقاي رئيس‌جمهور! به بهانه روز هواي پاک مي خواهم با جناب‌عالي سخن بگويم.

*وحيد نوروزي

کارشناس محيط زيست 

 

جناب آقاي رئيس‌جمهور! به بهانه روز هواي پاک مي خواهم با جناب‌عالي سخن بگويم. دليل اصلي سخن گفتن با شما هم تلنگري بود که ديروز فرزند يکي از اعضاي خانواده بر من وارد کرد.

 

محمد امين که چهارده سال دارد صادقانه از من پرسيد: چرا نمي‌توانيد آلودگي هوا را شکست دهيد؟ مگر غول آلودگي هوا خيلي قوي و بدجنس است؟ کمي برايش از منابع ايجاد کننده آلودگي هوا توضيح دادم تا شايد پيچيدگي مهار آلودگي هوا را درک کند و بحث را ادامه ندهد.اما محمد امين باهوش‌تر از اينها بود. او گفت: هفته قبل يکي از دوستانم که مدت‌ها سر کلاس غايب بود با موي تراشيده آمد و ما فهميديم که سرطان ريه به زودي او را به آسمان خواهد برد.چه کسي جواب خانواده او را مي‌دهد؟ آيا فرزندان مسئولين از اين هوا تنفس نمي‌کنند؟آيا آنها بچه‌هاي خودشان را دوست ندارند؟ محمد امين واقعا غمگين بود و اشک امانش نمي‌داد.کمي برايش از استاندارد کردن سوخت و خودروها و حمل و نقل عمومي صحبت کردم تا شايد آرام بگيرد. اما اين توضيحات را قبول نمي‌کرد. او مي‌گفت بارها ديده‌ام مسئولين مشكلات را گردن هم مي‌‌اندازند و هيچ اتفاقي هم نمي‌افتد. بعد هم به يکباره پرسيد اصلا چرا آقاي رئيس‌جمهور خودش وسط نمي‌آيد و کاري نمي‌کند؟ من مطمئنم که فقط کافي است آقاي احمدي‌نژاد خودش وارد شود همه چيز حل مي‌‌شود. پاسخي برايش نداشتم.نمي‌توانستم توضيح دهم که تمام وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌هاي مرتبط با آلودگي هوا مستقيما زير نظر آقاي رئيس‌جمهور کار مي‌‌كنند.

 

محمد امين نگاهي صاف و صادقانه به جناب عالي داشت و حيف بود که من ذهن او را خراب کنم. نمي‌توانستم به او بگويم که توليد خودرو و سوخت استاندارد، از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده، ايجاد زير ساخت دولت الکترونيک، کنترل صنايع سبک و سنگين آلاينده هوا و از همه مهم‌تر گسترش حمل و نقل عمومي مثل مترو و اتوبوس به اشاره انگشتان شما بستگي دارد.

 

نمي‌توانستم براي محمد امين که در ذهنش از شما يک فرد قوي ساخته بود توضيح دهم که مصوبات قانوني مجلس در پرداخت بودجه‌هاي کلان گسترش مترو و اتوبوس کجا گرفتار شده است. نمي‌توانستم برايش توضيح دهم که برنامه جامع کاهش آلودگي هواي تهران در دولت نيمه کاره رها شده است.

 

نمي‌توانستم توضيح دهم که نص صريح قانون پنجساله سوم و چهارم کشور در الزام دولت به بهبود کيفيت هواي تهران و کلانشهرهاي کشور چطور ناديده گرفته شده است. نمي‌توانستم به محمد امين توضيح دهم که مديريت بهبود کيفيت هواي تهران و کل کشور متولي، برنامه و بودجه ندارد و هيچ‌کس هم خودش را پاسخگو نمي‌داند.

 

محمد امين بسيار به شما و قدرت زيادتان دل بسته بود و دور از انصاف بود که دل اين نوجوان را بشکنم. جناب آقاي رئيس‌جمهور! تقاضايي از شما دارم و به نام ميليون‌ها محمد امين از شما درخواست مي‌‌كنم در اين چند ماه آخر حضورتان در مسند رياست‌جمهوري آن را دريابيد: لطفا دستور دهيد تمام وزارت‌خانه‌ها و نهادهاي دولتي، مصوبات قانوني مجلس شوراي اسلامي و مصوبات هيات محترم وزيران را بدون هرگونه ملاحظه و اعلام نظر شخصي اجرا کنند. اين تنها خواسته ميليون‌ها شهروندي است که در اين سرزمين نفس مي‌‌كشند.

نظر شما