دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۶
کد خبر: ۵۹۳۹۲
|
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۹
گزارش شهر از ضوابط شرکت در جشنواره‌هاي شمسه/2
نقاشي و تنديس شمسه، يکي از جشنواره‌هاي 12گانه شمسه، جشنواره جامع شهري شهرداري تهران است که عنوان آن از ترکيب چهار واژه شهروند، محله، سرمايه اجتماعي و هويت تشکيل شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، يک از شاخه‌هاي تخصصي جشنواره‌هاي دوازده‌گانه شمسه، جشنواره نقاشي و تنديس شمسه است. دبير اين جشنواره حبيب‌الله صادقي است و داوري آن را در بخش نقاشي مصطفي گودرزي و در بخش مجسمه‌سازي، طاهر شيخ‌الحکما بر عهده دارد. زمان ارسال اثار براي اين جشنواره تا 25 دي‌ماه 91 است. قرار است در اين جشنواره مردم محله‌هاي مختلف شهر تهران علاوه بر آموزش و تجربه‌اندوزي در اين عرصه‌ها، با نگرشي نو آشنا شوند و به کمک آن مناسبات ارزنده‌تري با محيط، سازمان‌هاي شهري، ارکان زندگي اجتماعي و ساير شهروندان بيابند.

بخش‌‌ها

شهروندان و هنرمندان در جشنواره نقاشي و مجسمه‌سازي شمسه در دو بخش اصلي و جانبي شرکت مي‌کنند. بخش اصلي شامل نقاشي، تصويرگري و مجسمه‌سازي (تنديس، سرديس، نقش نيم‌برجسته و نقش تمام‌برجسته) و طراحي است وموضوع‌ها به‌صورت موردي پيشنهاد مي‌شود.
بخش جنبي اين جشنواره نيز شامل طراحي سر در ورودي شهر تهران و سر در فرنگسراهاي تهران با تاکيد بر هويت‌هاي محلي و منطقه‌اي و بافت اقليمي و اجتماعي مکان‌هاي انتخابي است.


پيشنهادها براي انتخاب موضوع

برپاکننده و مجري جشنواره شمسه، معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران است و شرکت‌کنندگان ضمن نمايش عرصه‌هاي حضور عام شهرداري در نظام شهري، مي‌توانند به نمايش سويه‌هاي گوناگون حضور و فعاليت شهرداري تهران در مناطق و محله‌ها توجه ويژه داشته باشند.
شناخت حقوق شهروندي، جايگاه و وضعيت آن و معرفي و انعکاس معني «مشارکت» در چگونگي اداره محله و منطقه توسط شهروندان از ديگر موضوعاتي است که شرکت‌کنندگان مي‌توانند به آن بپردازند. همچنين شناخت از منطقه سکونت‌گاه شرکت‌کنندگان و بازتاب آن در آثار، به واسطه نشانه‌ها و عوامل بيانگر و آشناي محله مي‌تواند به برجسته شدن آثار شرکت‌کنندگان کمک کند.


جوايز

جوايز جشنواره نقاشي و تنديس شمسه در جشن تقدير منطقه‌اي، يک جايزه محلي شامل گواهي حضور و هديه فرهنگي در سطح مناطق 22گانه است. همچنين در بخش تخصصي، جايزه فني شامل لوح شايسته تقدير و هديه نقدي براي 150 نفر در سطح تهران خواهد بود. جايزه جشن پاياني نيز که ترکيبي از جايزه ساختاري و جايزه ويژه شهردار تهران است، شامل تنديس نفرات اول و نشان‌‌ها و الواح نفرات اول تا سوم هر رشته و جوايز نقدي خواهد بود.

درباره مجموعه جشنواره‌هاي شمسه

برگزارکنندگان مجموعه جشنواره‌هاي شمسه، هدف از برگزاري آن را ارائه خدمات تازه به شهروندان با رويکرد تبديل شهرداري از يک سازمان خدماتي به يک نهاد اجتماعي مي‌دانند.

در واقع شمسه، مجموعه‌اي از چند جشنواره در حوزه‌هايي چون، قرآن، خوشنويسي، سرود و موسيقي، کاريکاتور، فيلم، گرافيک، نهج‌البلاغه، نقاشي و تنديس، دعا و نيايش، شعر و ادب، نمايش و عکس است که در جهت ارتقاي کيفيت مادي و معنوي زندگي شهروندان و امکان مشارکت و حضور آگاهانه شهروندان در شبکه به هم پيوسته‌اي از ظرفيت‌هاي فرهنگي اجتماعي، تلاش مي‌کند.

ايجاد حس تعلق در شهروندان نسبت به محل زندگي خود، فعال‌سازي فرهنگي شهروندان به منظور توانمندسازي و ارتقاي وضعيت معنوي و فرهنگي محله، بازشناسي ظرفيت‌هاي کالبدي، تاريخي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي در محله، جلب مشارکت آگاهانه شهروندان در اداره امور محله و شهر و انجام برنامه‌هاي توسعه و پيشرفت از اين طريق، شناسايي استعدادهاي نهفته شهروندان در بطن محلات، آگاهي از بازخورد فعاليت‌هاي شهرداري تهران در ميان شهروندان و بهره‌گيري از نتايج به دست آمده در ارتقاي تهران و مناسبات و مديريت شهري و نيز شناخت و تامين منابع فرهنگي براي اجراي ساير طرح‌ها و برنامه‌هاي شهرداري تهران، از ديگر اهداف برگزاري اين جشنواره عنوان شده است.

محورها

محورهاي مورد نظر در انتخاب و داوري آثار ارسالي به جشنواره‌هاي 12‌گانه شمسه شامل مواردي چون «محله و ميراث معنوي و فرهنگي» شامل همه سرمايه‌هاي اجتماعي-فرهنگي، ديني و مذهبي، تاريخي و ملي موجود در محله و آن‌چه که از دست رفته است، «محله و روابط اجتماعي» که موضوع آن بيان مراودات شهروندان در مقياس محله است، «خاطرات و وابستگي‌هاي محله‌اي» شامل عناصر تصويري، نشانه‌ها و يادگاري‌هايي که با ابار معنايي و معنوي ميان شهروندان و محله پيوند برقرار مي‌کنند و «محله، پيشرفت و توسعه پايدار» شامل جوانب متعدد موضوع توسعه پايدار در محله از گذشتهتا حال و آينده است.

مقررات عمومي شرکت در جشنواره‌هاي 12‌گانه شمسه

در تمامي بخش‌هاي 12‌گانه جشنواره شمسه، شرکت همه شهروندان آزاد است. شرکت در جشنواره داوطلبانه است و از شرکت‌کنندگان هيچ هزينه‌اي دريافت نمي‌شود. شرکت‌کنندگان در هريک از بخش‌هاي 12‌گانه جشنواره، بايد در محله محل سکونت اعلام شده خود، در جشنواره شرکت کنند. شرکت‌کنندگان در هريک از بخش‌ها، بايد محورهاي اعلام‌شده را مد نظر قرار دهند. شرکت در هر يک از بخش‌ها، تابع مقررات و قواعد جاري جمهوري اسلامي ايران است. شرکت‌کنندگان در بخش‌‌هايي که آثاري توليد کرده‌اند، مي‌توانند آثارشان را از طريق پست يا به‌صورت حضوري به دبيرخانه هادي مناطق شهرداري محل سکونت خود تحويل دهند.

فرم‌هاي ثبت‌نام يا آثاري که داراي اطلاعات درخواستي کامل نباشد، در داوري شرکت داده نخواهد شد. هيچ‌يک از آثار و اسناد ارسالي (به‌جز در بخش نقاشي و حجم) بازگردانده نخواهد شد و حق بهره‌برداري از اثار براي برگزارکننده در هر زمان محفوظ است. ارسال آثار و اسناد به دبيرخانه توسط شرکت‌کنندگان به منزله پذيرش کليه مواد اين آيين‌نامه و قبول رعايت آن است. به تمامي شرکت‌کنندگان گواهي شرکت در جشنواره داده مي‌شود. هر شرکت‌کننده در هريک از جشنواره‌ةاي 12گانه مي‌تواند در بخش‌هاي مختلف آن شرکت کند؛ اما تنها در يکي از بخش‌ها در صورت برنده شدن مي‌تواند برگزيده شود. ثبت‌نا شرکت‌کنندگان از طريق پرکردن فرم مشخصات ثبت‌نام حضوري در دفاتر مستقر در دبيرخانه‌هاي هادي و سراهاي محله و يا پيش‌ثبت‌نام اينترنتي در سايت جشنواره شمسه مي‌تواند صورت گيرد.

علاقمندان مي‌توانند از طريق معاونت‌هاي امور اجتماعي و فرهنگي مناطق 22گانه شهرداري تهران و همچنين تمامي سراهاي محله در محله‌اي که در آن ساکنند و يا پيش‌ثبت‌نام در سايت www.shamseh.ir در جشنواره شرکت کنند. دبيرخانه تخصصي جشواره نقاشي و تنديس شمسه در تهران، ميدان خراسان، خيابان شهيد اعظم نظامي، نبش خيابان غلاميان، معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه 15 واقع است.


در همين زمينه بخوانيد:

چگونه در جشنواره عکس شمسه شرکت کنيم؟ 


نظر شما