دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۶
کد خبر: ۵۹۳۹۸
|
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱
موزه عکسخانه شهر برگزار مي‌کند/
نمايشگاهي با عنوان «99 سال با دوربين‌هاي لايکا» در موزه عکسخانه شهر برگزار مي‌شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، اين نمايشگاه که روز يکشنبه، يکم بهمن ماه ساعت 14 در موزه عکسخانه شهر افتتاح مي‌شود، شامل مجموعه گردآوري شده توسط مهندس علي افشاري، مجموعه‌دار دوربين‌ها و لنز‌هاي لايکا، است.

 
اين مجموعه شامل 12 دستگاه دوربين دست‌ساز و 11 لنز لايکا است که در 99 سال گذشته ساخته شده‌اند. موزه عکسخانه شهر با توجه به رويکرد تخصصي و با هدف آشنايي هر چه بيشتر هنرجويان، هنرمندان و مجموعه‌داران با سير تاريخي ساخت لنز و دوربين در جهان، اقدام به برپايي اين نمايشگاه کرده است.

 
نمايشگاه «99 سال با دوربين‌هاي لايکا» تا 30 بهمن ماه ادامه دارد و علاقه‌مندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز روزهاي تعطيل از ساعت 9 تا 17 و روزهاي پنجشنبه 9 تا 13 به موزه عکسخانه شهر واقع در ميدان هفت‌تير، خيابان بهار ‌شيراز، بوستان بهار ‌شيراز مراجعه کنند.

 
علي افشاري، مجموعه‌دار دوربين و لنز هاي لايکا، دانش‌آموخته رشته اوپتومکانيک و الکترونيک است. وي جزء آخرين فارغ‌التحصيلان انستيتو دوربين عکاسي National Camera در شهر دنور ايالات کلورادو از آمريکاست که بعدها در شرکت Cannon تعليم ديد و سال‌ها تعمير‌کننده دوربين‌هاي اتو فوکوس کانن بود.


 
علاقه افشاري به صنعت اوپتيک، او را به کار در کمپاني لنز سازي ويويتار Vivitar کشاند و براي کسب تجربه عملي الکترونيک در کمپاني تلداين Teledyne به طراحي مدارهاي ديجيتال پرداخت. آخرين تجربه کاري او، کار روي سفينه‌هاي فضايي در JPL بود که يکي از ارگان‌هاي ناسا NASA است.


 
وي با دانشمنداني مثل النور هلين (Elenor Helyn) در کشف سياره‌هاي آسترويد روي دوربين‌هاي تلسکوپ‌هاي اشميت پالومار کار کرد و چند سال در تيم منجم معروف جيم وستفال James Westphal روي تلسکوپ فضايي مشغول به کار بود.

 

مهندس افشاري پس از چندين اختراع موفق در صنعت اوپتومکانيک و ميکروسکوپ اتمي، شرکتي را تاسيس کرد که به مدت 15 سال در زمينه توليد و فروش قطعات در آمريکا و اروپا فعاليت مي‌کرد.

 
اين مجموعه‌دار، مولف چندين کتاب و مقاله در مورد اوپتومکانيک و دوربين عکاسي است و در حال حاضر مشغول نگارش کتابي چند جلدي در مورد ديزاين دوربين ها و لنزهاي لايکاست.

 
وي 30 سال تجربه تراشکاري دقيق و CNC را دارد و سازنده چندين طرح دوربين عکاسي با دست است که مورد توجه ژورنال تکنيک عکاسي ژاپن Photo Technical Industries قرار گرفته و به چاپ رسيده است. علي افشاري در سن شانزده سالگي اولين آپارات هشت ميليمتري خود را ساخت و علاقه زيادي به کارگرداني سينما دارد و در کار با دوربين‌هاي اريفلکس Arriflex و رد Red تجربه دارد.

 
افشاري همچنين چندين فيلم مستند يک ساعته ساخته و هم‌اکنون مشغول ساخت و تکميل فيلمي در مورد صنعت ساعت‌سازي است.

نظر شما