يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۲۶
کد خبر: ۵۹۴۴۴
|
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۴
رييس کمسيون اجتماعي و فرهنگي شوراي شهر گفت: آنچه که قوانين بر آن تاکيد دارد، حفظ يکپارچگي تهران است؛ نه جدايي ري از تهران.

به گزارش شهر به نقل از فارس، مرتضي طلايي با اشاره به طرح موضوع جدايي ري از تهران از سوي برخي نمايندگان مجلس و دولت اظهار داشت:اين جدايي از لحاظ کارشناسي مفهومي ندارد.در حالي مسئولان دولتي به قانون تقسيمات کشوري در خصوص جدايي ري از تهران اشاره مي‌کنند که در همين قانون به نکته قابل توجه‌اي اشاره کرده است که شهرهاي که در محدوده و حريم باشند از اين قانون مستثي هستند.

 

رييس کمسيون اجتماعي و فرهنگي شوراي شهر بيان داشت: در حالي مسئولان دولتي تأکيد و اسرار بر جدايي ري از تهران دارند که اين جدايي از سال 64 هنوز عملياتي نشده است چرا که اين موضع کاملا شفاف است که اين جدايي غير ممکن است.


وي ادامه داد: وزراي وزارت کشور در دوره‌هاي گذشته نيز با حضور در مجلس تأکيد داشته‌اند که اين جداسازي غيرممکن است.

 

طلايي افزود: احتمال دارد پس از جدايي ري از تهران، شوراي شهرستان ري اجازه انتقال زباله‌ها و همچنين دفن اموات را به تهراني‌ها ندهد و همين امر باعث به وجود آوردن مشکلاتي در سطح شهر و مديريت شهري شود.

 

حکم شبانه ديوان عدالت اداري

وي با اشاره به حکم ديوان عدالت اداري و توقف حکم سرپرست شهرداري شهرستان ري تصريح کرد: با توجه به اهميت موضوع و پيگيري‌هاي شوراي شهر تهران حکم شهردار ري شبانه لغو شد.

 

عضو شوراي شهر تهران اضافه کرد: در حالي دوستان در دولت بحث جدايي ري از تهران را براساس قوانين و قانون اعلام مي‌کنند که در همين زمينه قوانيني وجود دارد که بايد يکپارچگي تهران حفظ شود.

 

وي در ادامه به برخي از اظهار‌نظرها در خصوص درآمدها و هزينه‌هاي شهرري اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخي از دوستان اظهار‌نظرهايي مي‌کنند که غيرمنطقي است چرا که نسبت درآمدها به هزينه‌ها در شهر ري يک به سه است و در واقع ميزان درآمدها نسبت به هزينه‌ها بسيار پايين است.

 

ري ميراث شخصي نيست

طلايي با بيان اينکه تقسيم ري به معناي تقسيم ميراث شخصي نيست گفت: اين موضوع يک موضوع کارشناسي شده عمومي و شهري است که بايد به عواقب اين جدايي توجه داشته باشيم.

 

رئيس کميسيون فرهنگي شوراي شهر خاطر نشان کرد: تهران و ري به هم پيوسته و در هم تنيده هستند و موضوعات آنها از جمله سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي به هم وصل هستند.


وي در ادامه با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص اينکه ري قبله تهران است، گفت: مفهوم اين کلمه بدين معني است که تهران بدون ري هويتي ندارد و در واقع هويت آن به چالش کشيده مي‌شود.

 

تهران دهکده نيست/ به توسعه تهران توجه شود

طلايي خاطر نشان کرد: برخي از دوستان ادعا دارند که تهران روزي دهکده‌اي بوده و در حال حاضر گسترش پيدا کرده‌اند و بايد به اين دوستان عرض کنم که بايد شرايط فعلي تهران توجه و براي آن تصميم‌گيري شود.

وي تأکيد کرد: مطمئنا جدايي ري از تهران مشکلات عديده‌اي را به وجود خواهد آورد و ما چالش‌هايي در بعد ديني و اعتقادي در اين بخش خواهيم داشت.

 

شمال تهران تفرجگاه است

رئيس کميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران در ادامه به شمال تهران و شميرانات اشاره کرده و گفت: شميرانات و شمال تهران نيز به عنوان تفرجگاه در تهران محسوب مي‌شوند و اين منطقه را نيز نمي‌توان از تهران جدا کرد چرا که اگر اين امر نيز صورت پذيرد تهران فقط يک کارگاه و در حد يک شهر اقتصادي خواهد شد.

 

طلايي اضافه کرد: جدايي ري از تهران مطلقا محال و نشدني است و بايد به اين موضوع توجه داشته باشيم.

وي با انتقاد از برخي از مسئولان دولتي و عدم همکاري و تعامل با شوراي شهر گفت: در اين راستا شوراي شهر پيشنهادي را به وزارت کشور، استانداري ارائه کرد تا جلساتي را در اين خصوص برگزار کنيم. اما متأسفانه هيچ يک از مسئولان دولتي تمايلي به برگزاري اين جلسات نداشتند.

 

طلايي خاطر نشان کرد: اعضاء شوراي شهر نزديک به 6 سال حسرت برگزاري يک جلسه با رئيس‌جمهور را دارند که علي‌رغم گذشت از عمر دولت‌هاي نهم و دهم هنوز رئيس‌جمهور جلسه‌اي را با نمايندگان مردم و شهرتهران برگزار نکرده است.

 

رئيس کميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران ادامه داد: بحث جدايي ري از تهران يک کار غيرکارشناسي شده است و ما نيز بر موضع خود تأکيد داريم که اين کار غير منطقي است.

 

وي با اشاره به حکم شبانه ديوان عدالت اداري در خصوص سرپرست شهرداري منطقه 20 گفت: اعضاء شوراي شهر با توجه به اهميت اين موضوع و در خارج از ساعت اداري و به دليل فوريت و ضرورت به دنبال اين موضوع بودند که ديوان عدالت اداري نيز به همين دلايل لغو حکم سرپرستي شهردار منطقه 20 را صادر کرد.


نظر شما