سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۲
کد خبر: ۵۹۴۷۶
|
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۷
سخنگوي کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين که آلودگي هواي تهران به يک معضل ملي تبديل شده، سهل‌انگاري برخي مسئولان، عدم از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده، عدم توليد سوخت و خودروي با استاندارد يورو 4 و عدم حمايت از حمل و نقل عمومي و مترو را به عنوان دلايل اصلي آلودگي هواي تهران برشمرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران، مهرداد بائوج لاهوتي با تأکيد بر اين که معضل آلودگي هواي تهران در حال حاضر در فراکسيون محيط زيست مجلس در دست بررسي است، گفت: در خصوص معضل آلودگي هوا خلاء قانوني نداريم و راهکارها کاملاً مشخص‌اند و خلاء‌يي که در اين زمينه وجود دارد، سهل‌ا‌نگاري برخي مسئولان است.

 

وي با اشاره به اين که يکي از قوانين موثر بر کاهش آلودگي هوا، از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده تا پايان برنامه چهارم است، افزود: اين در حالي است که به رغم تمديد يک ساله برنامه چهارم و نيز گذشت يک سال از برنامه پنجم تنها 20 درصد اين قانون اجرا شده است.

 

لاهوتي با بيان اين که همچنين مصوب بود تا پايان برنامه چهارم، سوخت و خودروهاي توليدي در کشور به استاندارد يورو 4 ارتقاء يابند، اظهار کرد: اين در حالي است که هنوز هم سوخت و هم خودرو با استاندارد يورو 2 عرضه مي شوند در صورتي که خودروسازان مي‌توانند از طريق مبالغي که مردم براي خريد خودرو پرداخت مي‌کنند، بسترهاي لازم را به اين منظور فراهم کنند.

 

وي با اشاره به قوانيني که در زمينه حمل و نقل عمومي وجود دارد، تصريح کرد: در قانون مشخص شده 75 درصد جابه‌جايي‌ها بايد به وسيله حمل و نقل عمومي صورت پذيرد که30 درصد از اين سهم به مترو اختصاص دارد در صورتي که در حال حاضر سهم حمل و نقل عمومي و مترو کمتر از اعداد و ارقام مشخص شده است.

 

لاهوتي با بيان اين که توان مالي شهرداري تهران محدود است و اين مجموعه نمي‌تواند مترو را تنها از محل اعتبارات خود به اتمام برساند، اضافه کرد: دولت مي‌بايست در اين امر کمک‌هاي مالي لازم را ارائه کند و همان طور که در قانون مشخص شده 50 درصد از هزينه‌هاي مربوط به احداث مترو را که بر عهده دولت است، تأمين کند.

 

اين عضو فراکسيون مديريت شهري مجلس در پايان با تأکيد بر اين که رفع معضل آلودگي هواي تهران مستلزم عزم و اراده ملي است، خاطرنشان کرد: دولت بايد ساليانه 4 هزار ميليارد تومان براي گسترش حمل و نقل عمومي پرداخت کند در حالي که تنها 40 درصد از اين مبلغ يعني حدود 1600 ميليارد تومان را پرداخت مي‌کند.

نظر شما