شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۰
کد خبر: ۵۹۵۲۳
|
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۶
عضو شوراي عالي نظام پرستاري کشور معتقد است با توجه به ضعفهايي که در مسير اجراي طرح اعتباربخشي بيمارستانها وجود دارد، اين طرح قطعا با شکست مواجه خواهد شد.

به گزارش شهر،  محمد شريفي مقدم در گفتگو با مهر به مقوله اعتباربخشي بيمارستانها و مراکز درماني اشاره کرد و افزود: اعتباربخشي لزوما تنظيم يکسري استاندارد نيست بلکه بر تضمين کيفيت از طريق کاهش خطاهاي گروههاي بهداشتي و درماني تأکيد دارد.

 

وي با اشاره به وجود 2 نوع اعتباربخشي بين المللي و ملي، گفت: اعتباربخشي ملي در کشور به 2 بخش استانداردهاي بيمار محور و استانداردهاي مديريت تقسيم شده که بخش بيمار محور شامل دسترسي به مراقبت و تداوم آن، حقوق بيمار و خانواده، بررسي بيمار، مراقبت از بيماران، مراقبت جراحي و بيهوشي، مديريت دارو و آموزش بيمار و خانواده است.

 

شريفي مقدم ادامه داد: بخش استانداردهاي مديريت نيز شامل توسعه کيفيت و ايمني بيمار، پيشگيري و کنترل عفونت، مديريت رهبري و هدايت، مديريت تسهيلات و ايمني، شرايط و آموزش کارکنان و مديريت ارتباط و اطلاعات است.

 

وي با انتقاد از اجراي طرح اعتباربخشي بيمارستانها توسط معاونت درمان وزارت بهداشت و دانشگاههاي علوم پزشکي کشور، گفت: اجراي اين طرح اولا بايد توسط يک سازمان و مجموعه مستقل خارج از سيستم وزارت بهداشت اجرا مي شد و ثانيا، بيمارستانها داوطلبانه در اين طرح مشارکت کنند.

دبيرکل خانه پرستار در ادامه به جايگاه پرستاران در اين طرح اشاره کرد و افزود: پرستاري به عنوان اصلي ترين و محوري ترين گروهي است که بايستي در پياده سازي اين فرايند ايفاي نقش کند.

 

وي با اعلام اينکه در حال حاضر يک سوم استاندارهاي جهاني در تامين نيروي انساني مراکز درماني را داريم، گفت: وقتي يک بخش بيمارستان با 30 بيمار از 12 شب تا 5 صبح توسط يک پرستار اداره مي شود، چگونه مي توان انتظار داشت که اين طرح با موفقيت اجرا شود.

 

شريفي مقدم با بيان اين مطلب که خطاي پرستاري در چنين شرايطي اجتناب ناپذير است، تاکيد کرد: گاهي اوقات يک پرستار 48 ساعت در محل کار حضور دارد و همين خستگي و تحليل قوا، باعث مي شود او دچار خطا شده و در نتيجه بيمار خسارت ببيند.

 

وي گفت: پرستاري که فرصت غذا خوردن ندارد، نمي تواند وقت کافي براي بيمار و همراه او بگذارد. بنابراين وقتي مدلي از کشورهاي توسعه يافته الگوبرداري مي شود بايد اين الگو همه جانبه باشد. برداشتن يک قطعه از مجموع  شکل گرفته پازل و پياده کردن آن فايده اي ندارد.

 

دبيرکل خانه پرستار ادامه داد: مسئولان بدون در نظر گرفتن نقاط ضعف طرح، نسبت به پياده سازي اجباري اعتباربخشي اقدام کرده اند در حالي که اگر نظرسنجي مي شد بدون شک هيچ پرستاري راضي به اجراي اين طرح نبود.

 

وي افزود: طرح اعتباربخشي فقط روي کاغذ موفق است ولي در اجرا قطعا شکست خواهد خورد. زيرا، نه تنها سبب بهبود کيفيت خدمات نشده بلکه افت کيفيت را به همراه داشته و مسئولان بايد به جاي طرح مسائل انحرافي به دنبال حل مشکلات ريشه اي پرستاران و افزايش ميزان جذابيت اين حرفه باشند تا کمتر شاهد ترک خدمت، مهاجرت و خانه نشيني آنها باشيم.


نظر شما