شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۷
کد خبر: ۵۹۶۴۶
|
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۷
گزارش شهر از دومين نشست خبري جشنواره فيلم فجر/
عباسيان در دومين نشست خبري گفت: در رابطه با چينش سانس‌هاي فيلم‌ها در برج ميلاد، بنا بر اعتراض اهالي رسانه، تصميم‌گيري جديدي خواهيم داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگي شهر، دومين نشست خبري سي و يكمين جشنواره بين المللي فجر با حضور دبير جشنواره محمدرضا عباسيان و مدير روابط عمومي جشنواره يزدان عشيري و جمعي از اهالي رسانه‌ها در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.

 

يزدان عشيري با بيان اينكه سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر با همدلي و همراهي اهالي سينما و اهالي رسانه روند بسيار خوبي را با تمام فرازها و نشيب ها پشت سر گذاشته است، اظهار داشت: همه براي تدارک ضيافت و تحويل سال سينماي ايران قدم برداشته و در چند روز آينده شاهد برپايي دوره ديگر از اين رويداد بين المللي هستيم. جشنواره فرصت بسيار مغتنمي براي نويسندگان، منتقدان و اهالي رسانه است.

 

وي ادامه داد: هيچ رويداد فرهنگي بخصوص فيلم فجر بدون حمايت و جهت‌دهي رسانه‌اي نهادينه و اطلاع‌رساني نمي شود و در گستره عمومي گسرتش پيدا نمي‌كند.

 

تالار وحدت به استقبال فيلم فجر مي‌رود

 

محمدرضا عباسيان در ادامه نشست با بيان اينكه 11 بهمن ماه تالار وحدت ميزبان افتتاحيه اين جشنواره با اهالي هنر و رسانه خواهد بود، گفت: جشنواره فجر امسال در 12 سينماي تهران، برج ميلاد و 10 مركز استان 12 بهمن كار خود را آغاز خواهد كرد.

    

وي افزود: 15 فيلم در بخش نگاه نو، 25 فيلم در بخش مسابقه و 9 فيلم در بخش سوداي سيمرغ نمايش داده مي‌شود. مجموعا 132 فيلم در بخش‌هاي مختلف بين‌الملل به نمايش درخواهند آمد. در بخش بين‌الملل پذيراي 193 ميهمان به عنوان فيلمساز، نمايندگان جشنواره‌ها و نمايندگان کمپاني‌هاي فيلمسازي و توزيع فيلم هستيم. در کنار اين افراد سه هيات عاليرتبه از کشورهاي چين، لهستان و روسيه در ايام برگزاري جشنواره به ايران خواهند آمد و 40 ميهمان خارجي برجسته نيز در کنفرانس بين‌المللي هاليووديسم شرکت خواهند کرد، همچنين 110 کمپاني در بازار فيلم اين دوره جشنواره شرکت خواهند کرد که 75 کمپاني در بازار فيلم ما غرفه دارند.

 

چه امكاناتي براي اهالي رسانه در برج ميلاد گذاشتند؟

 

عشيري در رابطه با روند آماده‌سازي برج ميلاد و پذيرايي از اصحاب رسانه و منتقدان گفت: فضاي کافي براي کافي‌نت و همچنين تجهيزات ارتباطي لازم براي ميهمان ويژه جشنواره در مدت برگزاري فراهم شده است. در اين مدت در کنار رسانه‌هاي مکتوب 30 شبکه راديويي و تلويزيوني داخلي جشنواره را از محل برج ميلاد پوشش داده و با تعامل وزارت ارشاد بيش از 110 خبرنگار رسانه‌هاي خارجي هم با حضور در ايران اين رويداد فرهنگي و بين‌المللي را پوشش خواهند داد.

 

وي با بيان اينكه ما براي اطلاع‌رساني هر چه بهتر خبرنگاران و مردم دو سيستم جديد را در روابط عمومي جشنواره پيش‌بيني کرده‌ايم، گفت: قرار است در ايام جشنواره و در برج ميلاد با بهره‌گيري از سامانه اطلاع‌رساني اخبار جشنواره از طريق تلويزيون‌هاي نصب شده در برج ميلاد و همچنين تلفن‌هاي همراه خبرنگاران با سرعت مخابره شود تا فعالان رسانه‌اي به شکل لحظه‌اي در جريان آخرين اخبار و اتفاقات جشنواره باشند.

 

وي ادامه داد: همچنين ما سيستم صوتي‌ را براي اطلاع‌رساني هر چه بهتر مراسم‌هاي مختلف جشنواره بر روي سايت رسمي آن پيش‌بيني کرده‌ايم که علاقمندان در تمام اقصي نقاط کشور مي‌توانند جلسات پرسش و پاسخ فيلم‌ها،‌افتتاحيه،‌اختتاميه و ساير مراسم‌هاي مربوط به جشنواره را از طريق آن به صورت آنلاين پيگيري کنند.

 

مدير روابط عمومي جشنواره‌ي فيلم فجر به انتشار کاتالوگ، دايره‌المعارف سي دوره جشنواره فيلم فجر و بولتن اشاره کرد و گفت: در اين دوره کتاب‌هاي مرور سي سال جشنواره فيلم فجر در حدود 800 صفحه ،‌کاتالوگ جشنواره به روال سال‌هاي قبل در 328 صفحه منتشر خواهد شد. ما در اين بخش به روال جشنواره‌هاي معتبر بين‌المللي يک ميني‌کاتالوگ براي توزيع گسترده در سينماهاي مردمي، افتتاحيه پيش‌بيني کرده‌ايم که هر سه اين کتاب‌ها توسط مسعود نجفي از همکاران رسانه‌اي در دست انتشار است.

 

وي ادامه داد: در اين دوره بولتن جشنواره‌ي فيلم فجر نيز در 10 شماره با نام سيمرغ توسط همکاران خوب رسانه‌اي پيش‌بيني شده که منتشر خواهد شد و در اختيار اصحاب رسانه و منتقدان قرار خواهد گرفت.

 

سيمرغ بلورين فجر را چك ها ساختند

 

در ادامه اين نشست پس از پرسش و پاسخ‌ها، از سيمرغ بلورين جشنواره با حضور طراح آن ابراهيم حقيقي رونمايي شد و وي در رابطه با روند ساخت اين سيمرغ توضيحاتي داد.

 

ابراهيم حقيقي طراح و گرافيست مطرح كشور در رابطه با ساخت سيمرغ با بيان اينكه سال 64 نشانه سيمرغ را آماده کرديم، گفت: سال 65 طراحي سيمرغ انجام شد، از ابتدا نيز قرار بود سيمرغ به صورت بلورين آماده شود اما مصالح موجود اين اجازه را به ما نمي‌داد و ما توانستيم از برنز و ريخته‌گري سيمرغ را براي جشنواره فيلم فجر آماده نماييم. از همان ابتدا مي‌خواستيم مفاهيم نشانه سيمرغ بازتاب‌دهنده نور باشد و به همين دليل مصالح شيشه در آن استفاده کرديم و سال 66 سيمرغ پايدار شد.

 

وي در ادامه به سيمرغ بلورين اين دوره از جشنواره و روند شکل‌گيري آن اشاره کرد و گفت: سيمرغ بلورين اولين سيمرغي است که حجم کريستال و بلورين دارد از ابتدا نيز با پيگيري‌هاي دفتر جشنواره و بنياد فارابي به ساخت چنين سيمرغي فکر مي‌کرديم، با سازندگان کشور چک که بهترين کريستال‌ها را فراهم مي‌کنند تماس‌هايي برقرار کرديم، نمونه‌هاي مختلفي آماده شد اما مطلوب ما نبود سال گذشته نمونه‌اي را آماده کردند اما به دليل همزماني جشنواره فجر و تعطلات ژانويه به دست ما نرسيد. با همياري دوستان اولين بار سيمرغ تبديل به حجم شده است.

 

وي در ادامه گفت: البته نقيصه‌هايي دارد اميدواريم به ظرافت مطلوب و نهايي دست يابيم. امکان ساخت سيمرغ در ايران به اين صورت وجود نداشت.

 

در ادامه اين نشست همچنين بهرام عظيمي و بيژن جناب سازنده آنونس و طراح پوستر نيز توضيحاتي را ارائه کردند. 

 

سانس‌ها از 6 صبح شروع شود؟!

 

بر اساس اين گزارش، بنا بر اعتراض‌هاي اهالي رسانه در اين نشست خبري نسبت به چينش سانس‌هاي فيلم در برج ميلاد كه باعث تداخل در نشست‌ها و نمايش‌ها فيلم به وجود مي‌آيد و باالتبع اين چينش فشرده در سانس‌ها كار رسانه‌اي را با مشكل مواجه مي‌كند، عباسيان اظهار داشت: ما اين مساله را در جمع دست‌اندرکاران جشنواره مطرح خواهيم کرد و سپس تصميم‌گيري جديدي خواهيم داشت ولي تلاش مي‌کنيم نظر اهالي رسانه را حتما در نظر بگيريم.

 

بر اساس اين گزارش، روز 16 بهمن اختتاميه بخش بين‌المللي جشنواره و 22 بهمن هم اختتاميه جشنواره در برج ميلاد خواهد بود.

نظر شما