يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۱
کد خبر: ۵۹۷۲۵
|
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۲۸
قطب الدين صادقي در نشست نقد «گناهکاران» گفت: اين فيلم، کژي ها و لايه هاي فساد جامعه را نشان مي دهد و از اين دست فيلم ها بايد بيشتر ساخته شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگي شهر، نشست پرسش و پاسخ با عوامل فيلم «گناهکاران» از جمله فرامرز قريبيان (کارگردان و بازيگر)، دکتر قطب الدين صادقي، محمد متوسلاني، بهاره کيان افشار (بازيگران) و سام قريبيان (نويسنده فيلمنامه) امشب در برج ميلاد برگزار شد.

 

در ابتدا فرامرز قريبيان با بيان اينکه من بعد از فيلم «چشم هايش» سال 78 که اکرانش به خرداد 80 و همزمان با انتخاب رياست جمهوري آن سال موکول شد، ديگر فيلمي نساختم، افزود: به حرفه اصلي ام يعني بازيگري پرداختم و به اين خاطر بود که هيچ فيلمنامه خوبي به دستم نرسيده بود.

 

وي افزود: پسرم در آمريکا زندگي مي کند و آنجا سينما مي خواند. چند فيلمنامه نوشته بود که من آنها را خواندم تا اينکه فيلمنامه را پسنديدم و قصد کردم آن را بسازم.

 

وي در مورد نام اين اثر توضيح داد: اسم اوليه اين اثر «قصاص» بود و وقتي آن را براي اجازه ساخت به ارشاد برديم، اين اسم را رد کرده و نام «گناهکاران» را بر آن گذاشتند، درنهايت هم بر طبق آن فيلمنامه

ساخته شد و امروز در جشنواره به نمايش درآمد.

 

قريبيان در مورد ژانر اين اثر توضيح داد: اين يک اثر پليسي اجتماعي است ولي به قواعد يک فيلم در ژانر پليسي پايبند نيست. رسم اين است که در فيلم هاي پليسي شاهد زد و خوردهاي زياد و البته درگيري و تيراندازي باشيم ولي «گناهکاران» بيشتر بر اساس يک معما ساخته شد.

 

وي در پاسخ به پرسشي در مورد مکان اين فيلم و ارتباطش با دنياي امروز و جامعه ايران، گفت: اين فيلم ربطي به ايران ندارد و کنايه از هيچ جامعه اي نيست. اين فيلم و اين داستان در هر کجاي دنيا امکان ساخت دارد و ايران دهه حاضر مدنظرم نيست. حتي در اين فيلم از پرايد و پيکان هم استفاده نکردم تا ايراني بودنش نشان داده نشود.

 

بازيگر فيلم «گناهکاران» در بخش ديگري از صحبت هايش در مورد فيلم هاي پليسي سينماي ايران، گفت: در ايران فيلم هاي پليسي زيادي ساخته شده که در اکثر آنها هم خودم بازي کرده ام ولي هيچ وقت فيلم هاي پليسي که در ايران ساخته شده اند جذاب نبودند.

 

وي اذعان کرد: اصولا فضاي اداره آگاهي نيروي انتظامي ما جذابيتي براي سينما ندارد و به همين خاطر من سعي کردم از کاراکترهايي استفاده کنم که خوش لباسند، شيک مي گردند و ماشين هاي خوب سوار مي شوند تا پليس هايي که نشان مي دهيم تصاوير زيبايي داشته باشند.

 

وي در پايان در پاسخ به سوالي در مورد احتمال به وجود آمدن اختلاف با اداره آگاهي و نيروي انتظامي در مورد فيلم «گناهکاران» وجود دارد يا خير؟ گفت: به هرحال وزارت ارشاد بر تمام مراحل اين فيلم نظارت داشته است و ما مطابق گفته هاي انها عمل کرديم؛ البته در اين بين مميزي هايي هم به کارمان خورد.

 

بهاره کيان افشار (بازيگر) با اشاره به اينکه حضور قريبيان و علاقه اش به وي دليل اصلي حضورم در اين اثر بود، گفت: آقاي قريبيان با آشنا شدن با من و به خاطر شخصيت من از چرک بودن اين نقش کمي کاست و به من تخفيف داد.

 

قطب الدين صادقي (نويسنده کارگردان تئاتر) با بيان اينکه من بازيگر حرفه اي سينما نيستم ولي اگر فيلمنامه اي بخوانم و از آن خوشم بيايد در آن بازي هم مي کنم، گفت: برخلاف حرف هاي ديگران و نيز بر اساس حرف هاي خود آقاي قريبيان بايد بگويم به عقيده من فيلم اتفاقا بسيار هم اجتماعي است و قصد دارد کژي هاي اجتماع را نشان دهد و اين اصلا بد نيست.

 

صادقي کارگرداني قريبيان را از نکاتي دانست که باعث شده در اين فيلم حضور پيدا کند و در اين مورد توضيح داد: نبايد کتمان کنم که حضور فرامرز قريبيان در اين فيلم باعث شد که براي حضور در آن علاقه داشته باشم البته فيلمنامه و داستان قوي آن نيز دليل ديگري شد تا در فيلم «گناهکاران» بازي کنم.

  

وي در پايان گفت: به نظر من، فيلم در تقبيح و بد نشان دادن برخي چيزهاست که در هر جامعه اي به ويژه جامعه ما از آنها به عنوان کژي ياد مي شود. به نظر من بايد اتفاقا در اين مورد کار بيشتري شود و اصلا هم اشکال ندارد که آن را نشان دهيم.

 

سام قريبيان، پسر فرامرز قريبيان و نويسنده فيلمنامه فيلم «گناهکاران» در اين نشست گفت: در مورد فيلمنامه گناهکاران بايد بگويم اصولا قرار نبود اين فيلم در ايران ساخته شود ولي بعد از اينکه پدرم آن را خواند و قصد کرد که آن را بسازد کمي آن را تغيير دادم.

 

وي با ذکر اين جمله که اصولا نقد جامعه به ويژه جامعه ايران مدنظرم نبود، گفت: داستانف يک داستان پليسي و معمايي نوآر است پس در ساخت اين فيلم بايد قواعد فيلم نوآر رعايت مي شد.

 

وي در پايان گفت: يک سري فرمول هايي در داستان هاي پليسي وجود دارد و اين گونه داستان ها آن را مي طلبد، مثل حدس نزدن قاتل، ايجاد تعليق در فيلم و نيز ايجاد تعليق در داستان که همه اينها در گناهکاران رعايت شده است.

 

در ادامه محمد متوسلاني بازيگر اين اثر در مورد دليل همکاريش با اين پروژه گفت: حضور قريبيان يکي از مهمترين عواملي است که باعث شد من در اين فيلم بازي کنم.

 

وي افزود: علاوه بر خود قريبيان، داستان و فيلمنامه هم در من شوق حضور در اين اثر را ايجاد کرد. ژانري که در اين فيلم انتخاب شده بود، درست پيش رفت و هيچ چيز اضافه اي در فيلم ديده نشد و اين عامل موفقيت اين اثر است.

 

متوسلاني گفت: وقتي شخصيتي که به من پيشنهاد شده بود در فيلمنامه خواندم به اين نتيجه رسيدم که مي توانم با آن ارتباط برقرار کنم و سعي کردم با نقشم همذات پنداري کنم تا آن را درست از آب درآورم.

نظر شما