يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۲
کد خبر: ۵۹۷۴۹
|
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۱
رييس پژوهشکده سامانه‌هاي فضانوردي سازمان فضايي ايران با اعلام برنامه انتخاب فضانورد ايراني در آينده از تدوين نقشه راه تعليم فضانورد در اين پژوهشکده خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از ايسنا، دکتر محمد ابراهيمي، با بيان اين که هنوز پروسه انتخاب فضانورد ايراني براي اعزام به فضا طي سال هاي آينده، انجام نشده است، گفت: در اين راستا مطالعات انتخاب فضانورد انجام شده و نقشه راه تعليم فضانورد، تدوين و مذاکراتي هم با نهادهاي مرتبط انجام شده است.

 

وي با تاکيد بر اين که برنامه انتخاب فضانورد ايراني در آينده اعلام مي‌شود، تصريح کرد: راحت‌ترين روش انتخاب فضانورد، استفاده از خلبانان است؛ اما ممکن است که بهترين گزينه نباشد و در اين صورت فراخوان عمومي‌تري هم اعلام مي‌کنيم که در آينده تصميم‌گيري خواهد شد.

 

ابراهيمي در خصوص ويژگي‌هاي يک فضانورد گفت: چنانچه خلباني به عنوان نخستين فضانورد ايراني انتخاب شود بايد خلبان با تجربه هواپيماي جنگنده باشد چرا که اين افراد شتاب و ارتعاشات زيادي را در طول پرواز تحمل کرده‌اند.

 

وي افزود: به طور کلي خلبان هم بايد يک فرد علمي باشد تا بتواند آموزش‌ها را فرا بگيرد و هم از نظر فيزيک بدني آمادگي تحمل شرايط سخت را داشته و نبايد جثه بزرگي هم داشته باشد تا به راحتي در فضاپيما مستقر شود.

 

ابراهيمي با بيان اينکه مهندسان و پزشکان بيشتر از ساير متخصصان، فضانورد شده‌اند، تصريح کرد: تاکنون انتخاب فضانورد از ميان گزينه هاي خلبانان و يا ساير افراد قطعي نشده است اما اولويت با خلبانان بوده که آموزش‌هايي هم ديده‌اند.

 

وي با بيان اينکه ممکن است افراد عادي هم به عنوان فضانورد انتخاب شوند، گفت: معمولا افراد بالاي 20 سال و زير 50 سال فضانورد شده‌اند اما ما هنوز درخواستي را اعلام نکرديم ولي همزمان که تصميم‌گيري‌ها نهايي شد الزاماتي هم اعلام خواهد شد که در اين صورت افرادي که مي‌توانند با شرايط اعلام شده خود را تطبيق دهند مي‌توانند فضانورد شوند.

 

رييس پژوهشکده سامانه‌هاي فضانوردي سازمان فضايي ايران با اشاره به تدوين برنامه‌ي اعزام انسان به فضا در اين پژوهشکده گفت: اين برنامه به شوراي عالي فضايي کشور ارايه شده است و بر اساس آن پروژه‌ي اعزام انسان به فضا در دو مرحله همراه با گام‌هاي مختلف طراحي شده است.

 

وي با بيان اين‌که بر اساس اين برنامه، اعزام انسان به فضا در دو مرحله‌ي ارسال فضانورد به زير مدار و مدار صورت مي‌گيرد از تحقق مرحله‌ اول در آينده‌ نه چندان دور خبر داد و گفت: اميدواريم بتوانيم از سال 92 تا حداکثر پنج تا شش سال اولين فضانورد ايراني به زير مدار ارسال کنيم.

 

ميمون فضانورد

 

ابراهيمي، اعزام فضانورد به مدار را کار بسيار پيچيده‌اي عنوان کرد و گفت: از جمله زيرساخت‌هاي لازم براي اعزام انسان به فضا داشتن پايگاه ملي پرتاب و ماهواره‌بر با قابليت حمل ماهواره‌هاي چند تن وزن است. به هر حال، اگر در پنج سال اول بتوان زيرساخت‌هاي لازم را در کشور فراهم کرد، به راحتي مي‌توان در پنج سال دوم، اولين فضانورد ايراني را به مدار زمين ارسال کرد.

 

وي ادامه داد: در حال حاضر تمرکز اصلي ما بر روي اعزام اولين فضانورد ايراني به زير مدار کره زمين است که امکانات آن تا اندازه‌اي در کشور وجود دارد که اولين گام اين هدف نيز با پرتاب موفقيت‌آميز کاوشگر پيشگام برداشته شده است.

 

رييس پژوهشکده سامانه‌هاي فضانوردي سازمان فضايي تصريح کرد: براي اعزام فضانورد به مدار کره زمين گام‌هاي مياني مختلفي بايد در کشور برداشته شود که از جمله‌ي آنها مي‌توان به ارسال سلول زنده به فضا از طريق ماهواره‌ها، ارسال اشيا به فضا و دستيابي به فناوري‌هاي کاهش سرعت در فضا اشاره کرد.

نظر شما