سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۱
کد خبر: ۵۹۸۵۶
|
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۰
نماينده شهرداري ر كارگروه كاهش آلودگي هوا خبرداد:
آرم طرح ترافيك براي خودروهاي فرسوده سرويس هاي دستگاه هاي دولتي، نظامي و دانشگاه ها از سال آينده صادر نمي‌شود.

به گزارش گروه مديريت شهري شهر، وحيد نوروزي مشاور معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران در امور محيط زيست كه مسئول امور صدور آرم طرح ترافيك و نماينده شهرداري تهران در كارگروه كاهش آلودگي هوا نيز است در وب سايت شخصي خود با درج مطلبي از پيشنهاد و تصميم شهرداري نسبت به عدم صدور آرم طرح ترافيك براي خودروهاي فرسوده سرويس هاي دستگاه هاي دولتي، نظامي و دانشگاه ها خبر داده است.

 

در اين مطلب آمده است:

  

همه مي دانيم يکي از عوامل اصلي آلودگي هواي پايتخت منابع متحرک و خودروهاي دودزاست. بر اساس مصوبه اسفند  ????دولت ، اتوبوس‌هاي شهري با سن ? سال به بالا، اتوبوس‌هاي برون‌شهري با سن ?? سال به بالا و ميني‌بوس‌ها با سن ?? سال به بالا اجازه تردد در کلانشهر تهران را ندارند.هر چند اين مصوبه تا اين لحظه به هزاران دليل و بهانه رنگ اجرا به خود نديده است اما نکته جالب هم وجود دارد.

 

متاسفانه دستگاه‌هاي دولتي و نظامي در تهران اتوبوس‌هاي فرسوده، قراضه و از رده خارج را که از سيستم تردد برون‌شهري خارج مي‌شوند مجددا به عنوان سرويس در داخل تهران بکارگيري مي کنند و همين امر موجب شده در ساعات صبح و تعطيلي اين بخش‌ها شاهد دود غليظي در اطراف اين اماکن و متعاقب آن در شهر تهران باشيم.

 

خب به نظر شما اگر اين اتوبوس‌ها قابل استفاده بودند، از سوي دولت فرسوده و آلاينده به حساب مي آمدند و تردد آنها ممنوع مي‌شد؟ من به عنوان نماينده شهرداري تهران بارها در جلسات مختلف از جمله کارگروه کاهش آلودگي هواي تهران موضوع اين اتوبوس‌هاي فرسوده را مطرح کرده ام ولي متاسفانه مسوولان مربوطه به جاي حل مشکل و نوسازي آنها در مقطعي نسبت به حذف سرويس‌هاي ادارات اقدام کردند که عملا با اين اقدام اتوبوس‌هاي نو سرويس ادارات به دليل هزينه بالاي اجاره حذف شدند ولي اتوبوس‌هاي فرسوده همچنان فعالند.

 

خبر خوبي را مي خواهم اعلام کنم که پيشنهاد داده ايم از سال آينده هيچ‌يک از خودروهاي سرويس‌هاي دستگاه‌هاي دولتي، نظامي و دانشگاه‌ها که بر اساس مصوبه دولت فرسوده باشند و اجازه تردد در تهران نداشته باشند، بدون توجه به دريافت يا عدم دريافت برگه معاينه فني، مجوز طرح ترافيک نخواهند گرفت.

 

ما قصد داشتيم به اين سرويس‌ها مجوز طرح ترافيک ?? را ندهيم ولي با توجه به نزديکي آخر سال و قراردادي که با رانندگان اين سرويس‌ها بود و پس از بررسي‌هاي انجام شده مقرر شد يکسال به اين ارگان‌ها مهلت داده شود تا نسبت به جايگزيني سرويس‌هاي خود اقدام کنند.

 

 اين را هم بگويم در صورت عدم جايگزيني، هيچ يک از سرويس‌هاي فرسوده دستگاه‌هاي دولتي، نظامي و دانشگاه‌ها در سال ?? مجوز تردد در محدوده طرح ترافيک دريافت نمي‌کنند.

 

نکته بسيار مهمي که مدنظر مديريت شهري است اتخاذ تمهيدات ويژه‌اي براي ممنوعيت صدور مجوز روزانه طرح ترافيک براي خودروهاي فرسوده در پايتخت است. خوشبختانه طرح جامعي در اين خصوص تدوين شده است تا صدور مجوزهاي طرح ترافيک روزانه و هفتگي براي خودروهاي فرسوده متوقف شود که در اين زمينه نيازمند همکاري نيروي انتظامي هستيم و بزودي جزئيات آن اعلام خواهد شد.

 

اميدوارم اين پيشنهاد که يک اقدام بزرگ محيط زيستي محسوب مي شود بتواند تاثيري در بهبود کيفيت هواي شهر تهران داشته باشد.


نظر شما