دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۱
کد خبر: ۵۹۹۲۱
|
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
کارگردان «سر به مهر» گفت: موضوع نداشتن شجاعت در ابراز نمازخوان بودن براي ما خيلي مهم بود.

به گزارش شهر، هادي مقدم دوست در نشست پرسش و پاسخ فيلمش شامگاه 20 بهمن ماه درباره ساخت «سر به مهر» بيان کرد: فکر کرديم فيلمي براي تماشاچيان کار کنيم که از آن استفاده کنند. اميدوارم اين فيلم چنين خاصيتي داشته باشد. من تمام تلاشم‌ را کردم که فيلم فايده‌اي براي مخاطب داشته باشد.

 

وي يادآور شد: ايده‌ي ساخت «سر به مهر» مربوط به سال 84 و قبل از ساخته شدن «بي‌پولي» و «وضعيت سفيد» بود. من با حميد نعمت‌اله در لابلاي صحبت‌هاي‌مان قبل از ساخت آن فيلم‌ها به ايده اصلي رسيديم و اسمش هم همان موقع درآمد. بعد از «وضعيت سفيد» مي‌خواستيم ايده‌مان را عملي کنيم و فيلم‌نامه نوشته شد. مدتي در انتظار پروانه ساخت بوديم که در همان مدت فيلنامه بازنويسي شد و اين فيلم ساخته شد.

 

کارگردان «سر به مهر» در پاسخ به پرسشي درباره‌ي چرايي ساخت اولين فيلمش پس از سال‌ها فيلمنامه‌نويسي اظهار کرد:‌ براي من دليل اصلي ساخت «سر به مهر» صرفا ساخت يک فيلم نبود. من به اين موضوع و وضعيتي که دختر در آن قرار مي‌گيرد خيلي فکر مي‌کردم. اينکه او شهامت ابراز نمازخوان بودنش را ندارد، خيلي برايم مهم بود چون مي‌توان قيد کم‌رويي در خيلي چيز‌ها را زد اما قيد نماز را خير. مي‌توان ابراز عشق نکرد اما آيا مي‌توان قيد ارتباط با خدا را زد؟ موضوع نداشتن شجاعت در ابراز نمازخوان بودن براي ما خيلي مهم بود.

  

وي در پاسخ به پرسشي درباره مخاطبان فيلمش اظهار کرد: گروه مخاطب فيلم کساني هستند که به نماز محبت دارند و دلشان مي‌خواهد نماز بخوانند؛ افرادي که هنوز براي خودشان درباره نماز نخواندن فلسفه‌بافي و تئوري‌سازي نکرده‌اند. مخاطبان ما گروهي هستند که پذيرندگي دارند و با خودشان صادق هستند که به دليل خجالت نماز نمي‌خوانند.

 

مقدم‌دوست در پايان سخنانش درباره بودجه فيلم هم بيان کرد: «سر به مهر» به نسبت هزينه معمول فيلم‌هاي سينماي ايران کم هزينه است. البته طبيعتا فيلم‌هاي کم‌هزينه‌تري هم در جشنواره حضور دارند. 

 

شوراي پروانه ساخت سه بار فيلمنامه را رد کرد 

 

بر اساس اين گزارش، محمدرضا ‌شفيعي، تهيه‌کننده «سر به مهر» هم درباره ساخت اين فيلم گفت: زماني که فيلمنامه را براي شوراي پروانه ساخت فرستاديم، آن را به اتفاق آرا رد کردند! حتي سه بار ديگر فيلمنامه را ارائه کرديم اما باز هم رد شد. برايم جالب شده بود که چگونه فيلمنامه‌اي درباره نماز رد مي‌شود! حدود يک سال طول کشيد تا پروانه ساخت گرفتيم.

 

وي درباره دليل شوراي پروانه ساخت براي رد فيلمنامه اظهار کرد: هيچ وقت مستقيم و صريح دليل آن را نگفتند اما اين جمله را ثابت مي‌شنيديم که مي‌گفتند فيلم ضد نماز است. هر بار هم که خواستيم درباره آن صحبت کنيم اجازه ندادند. آقاي عظيمي که به اداره نظارت آمد بيشتر اهل گفت‌وگو بود و بالاخره دو ماه قبل از جشنواره پروانه ساخت ما را دادند و کل اين فيلم در دو ماه ساخته شد.

 

تهيه‌کننده «سر به مهر» در بخش ديگري سخنانش درباره‌ي دليل ساخت اين فيلم عنوان کرد: در اسلام ابراز شعاير دين سفارش شده است. الان ما با اين موضوع مواجهيم که خيلي از جوان‌ها در محيط‌هايي که هستند شجاعت ابراز شعاير ديني را ندارند و نسبت به مسائل يا رفتار‌هايي عقب‌نشيني مي‌کند. ابراز شعاير ديني نکته بسيار مهمي است که در بسياري از محيط‌هاي جوان‌هاي‌ ما وجود دارد. کاراکتر اصلي فيلم طبق قراردادي با خدا، به برخي از چيزهايي که مي‌خواهد مي‌رسد اما در ادامه بين انتخاب خدا و خواستگارش ترديد مي‌کند. داستان فيلم درباره‌ي اين ترديد است.

 

شفيعي در بخش پايان سخنانش با اشاره به کم‌هزينه بودن اين فيلم بيان کرد:‌ «سر به مهر» فيلم گران قيمتي نيست. اگر مي‌خواستيم هزينه‌هاي جاري يک فيلم سينمايي را در اين کار ببينيم اصلا ساخته نمي‌شد. نهايتا 400 ميليون تومان هزينه توليد فيلم شد که وقتي با فيلم‌هاي هفت ميلياردي توماني مقايسه‌اش کنيد، مي‌توان به آن گفت يک فيلم با هزينه ساخت بسيار کم!

  

شفيعي در پاسخ به اين مطلب که فيلم‌هاي کم‌هزينه‌تري هم در جشنواره حضور دارند، بيان کرد: اين فيلم بسيار شخصيت‌محور بود. نمي‌توانستيم براي شخصيت اصلي‌مان يک بازيگر جوان انتخاب کنيم. چون داستان خيلي عجيب غريبي نداشتيم و جزئيات، قصه را جلو مي‌برد و همين دليل مجبور بوديم بازيگر حرفه‌ي مانند خانم حاتمي را استفاده کنيم که نقش را در بياورد. در انتخاب عوامل فني هم نمي‌توان با صرفه‌جويي‌هاي نابجا فيلم را قرباني کرد.

 

خاطره اسدي از بازيگران «سر به مهر» هم ضمن از حضور در اين فيلم ابراز خرسندي کرد و گفت: اين فيلم‌نامه زمينه‌اي با جزئيات زياد داشت و نوع روايت آن در سينماي ايران بديع بود. همين امر باعث شد،جذب «سر به مهر» شوم.

 

آرش مجيدي يکي ديگر از بازيگران فيلم هم درباره دليل بازي‌اش در «سر به مهر» گفت: فيلم‌نامه خوب، کارگردان خوب، گروه خوب و همبازي بودن با خانم حاتمي به من پيشنهاد شد. چرا نبايد قبول مي‌کردم؟ همبازي بودن با خانم حاتمي خيلي دلپذير است.

 

وي افزود:‌ امروز براي نخستين بار «سر به مهر» را ديدم و خيلي دوست داشتم.

 

خشايار موحديان، تدوينگر فيلم هم درباره کارش در اين فيلم توضيح داد: ما براي مونتاژ «سر به مهر» خيلي وقت کم داشتيم و تا روز‌هاي پاياني فرصت رسيدن فيلم به جشنواره فجر، کار مي‌کرديم. نگران بوديم که شايد ريتم کلي فيلم کند باشد، اما الان که آن را روي پرده ديديم خوشحالم که در عين لَخت بودن اذيت‌کننده نيست.

 

وي درباره نگراني‌هايش در هنگام تدوين «سر به مهر» خاطر نشان کرد: ما تمام تلاش‌مان را کرديم که فيلم خسته کننده نباشد. هنگام تدوين احساس مي‌کردم که ريتم کمي کند است اما بعدا به اين نتيجه رسيدم که ريتم کند لازمه چنين فيلمي است. اکنون که «سر به مهر» را با مخاطب ديدم احساس مي‌کنم ريتم کندش خيلي مشکلي ايجاد نمي‌کند و آنطور که فکر مي‌کردم خسته‌کننده نشده است.

 

روزبه رايکا مدير فيلمبرداري «سر به مهر» هم با ابراز خوشنودي از حضور در اين فيلم اظهار کرد: يکي از شانس‌هاي من کار کردن با اين گروه بود. با کارگرداني بوديم که کار من را خيلي راحت‌تر مي‌کرد چون اشراف خوبي داشت. اين فيلم يکي از کار‌هايي بود که هم در پشت صحنه و هم هنگام نمايش آن لذت بردم.

 

وي ادامه داد:‌ چند روز قبل براي ديدن فيلم به سينما فرهنگ رفتم، در صف ايستادم، بليت خريدم و فيلم را براي اولين بار ديدم. خوشحالم که در «سر به مهر» حضور داشتم.

 

بر اساس اين گزارش، محسن علي‌اکبري (تهيه‌کننده سينما) هم در اين نشست حضور داشت و در يادداشتي جسارت هادي مقدم‌دوست و محمدرضا شفيعي در ساخت فيلمي درباره نماز را تبريک گفت.


نظر شما