دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۱
کد خبر: ۵۹۹۹۹
|
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۹
معاون برنامه و بودجه شهرداري تهران گفت: 90 ميليون تومان عيدي دولت به مردم 10 درصد تورم ايجاد مي کند و اين بايد در بودجه بندي شهرداري براي سال 92 در نظر گرفته شود.

به گزارش شهر، رسول خادم گذشته رييس کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در جلسه امروز اين شورا گفت: 10 هزار و 400 ميليارد تومان بودجه درآمدي شهرداري در جلسات گذشته به تصويب رسيد. بودجه جاري شهرداري تهران نيز با رقم 2060 ميليارد تومان به تصويب رسيد و هم‌اکنون بررسي بودجه نگهداشت در دستور کار قرار دارد.

 

وي با بيان اينکه کميسيون برنامه و بودجه ، پيشنهاد شهرداري را در رديف‌هاي نگهداشت تعديل کرده و کاهش داده است، گفت: با نظر کميسيون، سرجمع بودجه نگهداشت شهرداري بالغ بر 1844 ميليارد تومان پيش‌بيني شده است که از مجموع بودجه و متمم سال جاري، 100 ميليارد تومان بيشتر است.

 

عليرضا دبير عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران با بيان اينکه شايعاتي درباره افزايش احتمالي نرخ سوخت به دليل اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها مطرح است، گفت: اگر اين موضوع صحت دارد، بهتر است از هم‌اکنون در تصويب بودجه نگهداشت، افزايش هزينه‌ها را لحاظ کنيم.

 

اما اين اظهارات دبير با واکنش خسرو دانشجو سخنگوي شوراي شهر تهران مواجه شد که اعتقاد داشت شورا نبايد پيشاپيش به استقبال گراني برود.

 

دانشجو در اين باره توضيح داد: طبعا هزينه‌کرد شهرداري تهران قابليت صرفه‌جويي زيادي دارد، حتي خود شما آقاي دبير، چند بار در جلسات غيررسمي نسبت به تعويض بي‌مورد جدول خيابان‌ها و يا اجراي روکش‌هاي غيرضروري آسفالت تذکر داده‌ايد.

 

وي ادامه داد: ممکن است در نتيجه گراني، هزينه‌ها افزايش يابد، اما بالاخره اقتصاد مقاومتي بايد يکجا معنا پيدا کند.

 

دانشجو تاکيد کرد: واقعيت اين است که ريخت‌ و پاش در شهرداري زياد است و همايش‌ها و بذل و بخشش‌هاي غيرضروري متعددي رخ مي‌دهد و اموال شهرداري واگذار مي‌شود. اين موارد هم جزو واقعيت‌هاست که بايد با آن برخورد شود.

 

مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران گفت : مجلس با اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها هنوز موافقت نکرده است. اگر هم قرار باشد بهاي سوخت افزايش يابد، دولت بايد در بودجه خود سبدهاي حمايتي ويژه‌اي براي پرداخت مابه‌التفاوت هزينه سوخت به شهرداري‌ها پيش‌بيني‌ کند. هر چند در جريان فاز اول هدفمندي هم اين سبدهاي حمايتي پيش‌بيني شد، اما عملا پرداخت نشد.

 

سيد مناف هاشمي معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهرداري تهران در دفاع از افزايش بودجه نگهداشت، توضيح داد: در کشوري زندگي مي‌کنيم که اگر به واقعيت‌هايي توجه نکنيم، برنامه‌ها از ابتدا با انحراف تدوين مي شود.

 

وي گفت: بانک مرکزي تورم 27 درصدي را رسما اعلام کرده است، نگهداشت شامل مواردي است که تبعا افزايش هزينه به دنبال دارد و تورم مستقيما بر آن اثرگذار است. به عنوان مثال در اين دوره مديريت شهري، سالانه 150 بوستان به شهر تهران اضافه شده است، اما اگر حتي هيچ بوستان جديدي احداث نشود، باز هم هزينه‌هاي جاري و نگهداشت بوستان‌ها و يا بازپيرايي معابري که به شهر اضافه شده، افزايش مي‌يابد.

 

هاشمي به خريدهاي خارجي شهرداري تهران اشاره کرد و گفت: در پروژه‌هايي همچون باغ موزه دفاع مقدس و ساير پروژه‌هاي اراضي عباس‌آباد، اغلب خريدهاي شهرداري خارجي است و همه در جريان افزايش نرخ دلار هستيم.

 

هاشمي که با کاهش بودجه نگهداشت شهرداري در کميسيون برنامه و بودجه شورا مخالف بود، گفت: اگر شوراي شهر واقعا تورم سال آينده را 5 درصد پيش‌بيني مي‌کند، اشکالي ندارد؛ اما نمي‌توان از هزينه‌هاي نگهداشت کم کرد.

 

هاشمي با اشاره به اينکه بودجه جاري شهرداري با افزايش حدود 20 درصدي بسته شده، خواستار لحاظ تورم 30 درصدي در تصويب بودجه نگهداشت شد.

 

وي تاکيد کرد: در مورد بودجه سرمايه‌اي مي‌توان صرفه‌جويي کرد و هر پروژه‌اي که مد نظر شوراي شهر نبود را اجرا نمي‌کنيم؛ اما هزينه‌هاي نگهداشت جاري و دائمي است.

 

وي اظهارات دانشجو درباره "هزينه‌هاي بي‌مورد و ريخت و پاش‌هاي شهرداري" را رد نکرد و گفت: اين اظهارات را قبول دارم، اما بايد به صورت موردي از آن جلوگيري شود.

 

معاون برنامه‌ريزي شهردار تهران اظهارات سخنگوي شوراي شهر تهران درباره هزينه‌هاي بي‌مورد و ريخت و پاش‌هاي شهرداري را رد نکرد و گفت: اين اظهارات را قبول دارم، اما بايد به صورت موردي از آن جلوگيري شود.


دانشجو در واکنش به اظهارات معاون شهردار تهران، گفت: تورم هزينه‌هاي مردم را افزايش مي‌دهد، اما دليلي ندارد که شهرداري دقيقا به ميزان تورم، افزايش درآمد و در نتيجه افزايش هزينه براي سال آينده پيش‌بيني کند؛ بلکه مي‌توان با صرفه‌جويي، بخشي از افزايش هزينه‌هاي نگهداشت را جبران کرد.

 

سخنگوي شوراي شهر تهران ادامه داد: کجاي شهرداري نمي‌توان صرفه‌جويي کرد؟در همه بخش‌ها امکان صرفه‌جويي وجود دارد. در بحث تعويض جداول، روکش آسفالت، نگهداشت پارک‌ها و مواردي از اين دست، آيا واقعا نمي‌توان صرفه‌جويي کرد و بايد بودجه را دقيقا مطابق نرخ تورم، افزايش دهيم؟ بدانيد که مردم از اين اسراف‌ها در شهر گلايه‌مند هستند و به عنوان نماينده مردم اين موضوع را منتقل مي‌کنم.

 

سخنگوي شوراي شهر تهران تاکيد کرد: نبايد تورم را براي دريافت عوارض بيشتر از مردم و هزينه‌ کرد بيشتر در شهر قرار دهيم.

 

وي به موجود نشريات متعدد در شهرداري تهران به شدت انتقاد کرد و گفت: واقعا چند نشريه در شهرداري وجود دارد؟ آيا لازم است که اين تعداد نشريه منتشر شود؟

 

معصومه ابتکار رييس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران هم اگرچه تورمي که مناف هاشمي به آن اشاره کرد را رد نکرد، اما در عين حال گفت: شوراي شهر از ابتدا درباره مسائل صرفه‌جويي و مديريت هزينه تاکيد ويژه‌اي داشت و حتي راهکارهايي براي صرفه‌جويي در مصرف آب، برق و کاغذ در شهرداري پيشنهاد داد و بخشي از آن هم اجرا شده است.

 

ابتکار پيشنهاد داد که با افزودن تبصره‌اي به بودجه‌ نگهداشت، به شهرداري اجازه داده شود منابع حاصل از اين را در رديف‌هاي نگهداشتي که ضرورت دارد، هزينه کند و گفت: بايد در شکل مصارف دقت کافي صورت گيرد و صرفه‌جويي لحاظ شود که فعاليت‌هاي شهرداري به ريخت و پاش و حيف و ميل بيت‌المال منجر نشود.

 

حمزه شکيب رييس کميسيون توسعه و عمران نيزگفت: شهرداري به جاي صرفه‌جويي، سقف درآمدهاي خود را افزايش مي‌دهد و براي اين موضوع راهکارهاي زيادي هم دارد. به عنوان مثال مي‌تواند يک طبقه تراکم اضافي که به بافت‌هاي ناپايدار اختصاص داده را به 2 طبقه افزايش دهد؛ اما واقعيت اين است که افزايش درآمدها به اين شکل، براي شهر مشکل‌ساز مي‌شود.

 

وي با بيان اينکه بسياري از بوستان‌هاي شهر در حال جمع شدن است، گفت: مردم به اين موضوع انتقاد دارند و اين در حالي است که شهرداري به خاطر درآمد، دست به چنين اقداماتي مي‌زند.

 

شکيب تاکيد کرد: مراقب باشيد زمينه‌اي را فراهم نکنيد که شهرداري به دنبال افزايش درآمد از محلي برود که بعدها براي شهر قابل جبران نيست.

 

حبيب کاشاني عضو کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران گفت: حدود 60 درصد از درآمدهاي شهرداري تهران از محل فروش تراکم تامين مي‌شود،.شهرداري منابع گاز و نفت ندارد، بودجه خود را مستقيما از مردم تامين مي‌کند. بنابراين بايد تمام هم و غم خود را مصروف کاهش فشار به مردم در شرايط اقتصادي فعلي کنيم.

 

مناف هاشمي معاون شهردار تهران در برابر اين انتقادات، 4 نکته را ذکر کرد و گفت که شوراي شهر هر تصميمي را با توجه به اين نکات اتخاذ کند، شهرداري اجرا خواهد کرد.

 

وي افزود: اولا کليه اقلام نيازمند نگهداري شهر نسبت به سال گذشته افزايش يافته است. ثانيا تورمي که دولت رسما اعلام کرده، حدود 30 درصد است و از محل جلوگيري از اسراف، شايد بتوان 15 درصد آن را جبران کرد.

 

هاشمي ادامه داد: سومين نکته اين است که بنا بر اظهارات رييس کميسيون اقتصادي مجلس در شوراي گفت‌وگوي دولت، قرار است شب عيد 70 هزار تومان يارانه و 90 هزار تومان به افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي پرداخت شود، بنابراين 10 هزار ميليارد تومان نقدينگي توزيع مي‌شود و اين در حالي است که هر يک هزار ميليارد تومان نقدينگي، بين نيم تا يک درصد تورم را افزايش مي‌دهد.

 

معاون شهردار تهران چهارمين نکته را اجراي احتمالي هدفمندي يارانه‌ها دانست و گفت: در شرايطي که تصور مي‌کرديم فاز اول هدفمندي، تورم نداشته باشد، شاهد 100 درصد تورم در جامعه هستيم و دولت 30 درصد را رسما اعلام مي‌کند. بنابراين اگر فاز دوم اجرا شود، بايد تورم احتمالي را پيش‌بيني کنيم.

 

دانشجو از اظهارات مناف هاشمي درباره "نرخ تورم" انتقاد کرد و گفت: منبع رسمي نرخ 30 درصد را اعلام مي‌کند. اين چه حرفي است که شما مي‌گوييد تورم 100 درصد است؟ اين اعداد را بر چه مبنايي اعلام مي‌کنيد. مي خواهيد قيمت ماست و لبنيات را هم بگوييد.

 

هاشمي پاسخ داد: بنده تقاوت اين دو عدد را مي دانم. بانک مرکزي تمامي اقلام مصرفي را بررسي و نرخ تورم را محاسبه مي‌کند، اما در اقلام مصرفي، تورم بيش از اين است. اگر شما به سوپرمارکت برويد، اين موضوع مشخص مي‌شود.

 

چمران گفت: به طور کلي اين استدلال که هر چه تورم افزايش مي‌يابد، بايد هزينه‌ها هم به همان ميزان افزايش يابد، صحيح نيست و شوراي شهر اين موضوع را در تصميمات خود لحاظ مي‌کند.

 

وي به هزينه‌هاي بي‌موردي که قبل از اجراي پروژه‌هاي بزرگ در برخي معابر صورت مي‌گيرد، انتقاد کرد و گفت: به عنوان مثال چند ماه پيش از ساخت بزرگراه طبقاتي صدر، جداول اين مسير نوسازي شد، اما به دليل اجراي اين پروژه، کل اين جداول را جمع کردند. شهرداري مي‌تواند اين هزينه‌ها را مديريت کند.

 

چمران گفت: به عنوان مثال چند ماه پيش از ساخت بزرگراه طبقاتي صدر، جداول اين مسير نوسازي شد، اما به دليل اجراي اين پروژه، کل اين جداول را جمع کردند. شهرداري مي‌تواند اين هزينه‌ها را مديريت کند.

 

رسول خادم رييس کميسيون برنامه و بودجه هم با اشاره به اينکه بودجه نگهداشت شهرداري که در کميسيون تصويب شده، حدود 20 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است، گفت: از طرفي شهرداري هم بايد با رويکرد انقباضي در هزينه کرد بودجه دقت لازم را داشته باشد.

 

بر اساس اين گزارش، شهرداري تهران بودجه نگهداشت خود را رقمي معادل 2388 ميليارد تومان پيش‌بيني کرده بود که اعضاي شورا به نظر کميسيون که 1844 ميليارد تومان بود، راي دادند.


نظر شما