دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۴
کد خبر: ۶۰۰۴۲
|
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۷
معاون شهردار تهران در آستانه گشايش تونل بزرگ نيايش اعلام کرد:
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در آستانه گشايش تونل بزرگ نيايش گفت: احداث اين تونل به عنوان يكي از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي شهري در شرايطي كه با مشكلات متعددي در بخش مراودات بين‌المللي مواجه هستيم، با همت و اراده نيروهاي پر تلاش داخلي و مهندسان و كارگران پر توان شهرداري تهران به ثمر نشسته است.

به گزارش  شهر به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: احداث تونلي به طول بيش از 10 كيلومتر در مدت زماني كمتر از دو سال در لايه هاي زيرين سطح کلان شهر پر تراکم و پر ترافيکي همچون تهران، از نظر فني و نيز از منظر اجرايي يكي از سخت‌ترين و در عين حال پيچيده‌ترين پروژه‌هاي حمل و نقلي محسوب مي‌شود.

وي با تأكيد بر سختي‌ها و پيچيدگي هاي مراحل مختلف ساخت تونل نيايش، اعلام كرد: اين تونل که در حد فاصل تقاطع بزرگراه هاي نيايش و کردستان تا تقاطع بزرگراه¬هاي صدر و مدرس واقع شده، از زير بزرگراه‌هاي متعددي از جمله نيايش، شهيد مدرس، صدر و كردستان، خيابان حضرت ولي‌عصر (عج)، درياچه مجموعه ورزشي انقلاب و نيز بوستان بزرگ ملت عبور مي‌كند.

تونل نيايش ثمره اتکاء به نيروهاي داخلي

 
معاون شهردار تهران با اشاره به اين‌ كه در تونل نيايش تكنولوژي‌ روز دنيا مورد استفاده قرار گرفته، اظهار كرد: اين تونل به عنوان يک دست‌آورد مهم فني کشور، نشان دهنده توان متخصصان ايراني و ثمره اتكاء به نيروهاي داخلي و خودكفايي ملي است. مهندس تشکري هاشمي موضوع استفاده از زير سطح شهر به عنوان يك فرصت بکر به منظور توسعه زيرساخت‌هاي شهري را مورد تأكيد قرار داد و تصريح کرد: ترافيك خسته کننده و اتلاف وقت ميليون‌ها شهروند در ترافيک و نيز آلودگي شديد هواي ناشي از تردد انبوه وسايل نقليه، ايجاب مي‌كند تا از حداكثر ظرفيت موجود در شهر براي حل مشكلات ترافيكي استفاده كنيم. وي با بيان اين‌ كه يكپارچگي شبكه بزرگراهي از طريق اتصال بزرگراه‌هاي شهر به يکديگر در دستور کار مديريت شهري قرار دارد، اضافه کرد: به منظور تحقق اين مهم مشكلات بسياري از جمله انواع معارض‌ها در سطح زمين وجود دارد كه استفاده از زير سطح شهر را اجتناب ناپذير ساخته است.

پيش بيني سهم حمل و نقل عمومي در معابر جديد تهران

 
معاون شهردار تهران با ذكر اين نكته که مديريت شهري نگرش‌هاي نو را در توسعه شبكه معابر به كار گرفته، گفت: يكي از اين نو نگري‌ها استفاده از ظرفيت¬هاي موجود در زير سطح شهر به عنوان يك راه حل مؤثر در کلان شهر شلوغي مانند تهران است. مهندس تشکري هاشمي با تأكيد بر اين كه با تدبير شهردار محترم تهران هيچ بزرگراه و معبر جديدي در تهران ساخته نمي‌شود، مگر اين كه سهم حمل و نقل عمومي در آن پيش بيني شده باشد، افزود: بزرگراه‌ها و خيابان‌هاي شهر فقط براي دارندگان وسايل نقليه شخصي ساخته نمي‌شوند و افرادي که از وسايل نقليه عمومي استفاده مي کنند نيز در اين معابر سهيم اند.

وي با اشاره به اين كه در گذشته معابر جديدي که در تهران احداث مي شوند، صرفاً به خودروهاي شخصي اختصاص مي-يافتند، اعلام کرد: در حال حاضر معابر جديدي که در پايتخت ساخته مي شوند علاوه بر امکان تردد وسايل نقليه شخصي، سهم ويژه‌اي نيز براي وسايل نقليه عمومي و نيز خودروهاي امدادي و اورژانس در آن ها پيش‌بيني مي شود.

کاهش ترافيک محورهاي چمران ، مدرس و ولي عصر (عج)

 
معاون شهردار تهران با بيان اين كه با راه‌اندازي تونل نيايش جريان ترافيك در بزرگراه‌هاي شهيد چمران و شهيد مدرس و نيز خيابان حضرت ولي‌عصر (عج) كاهش مي‌يابد، اظهار کرد: با اتصال اين دو بزرگراه به يکديگر، بخش عمده¬اي از سفرهاي شرقي - غربي شهروندان از اين مسير انجام خواهد شد. مهندس تشکري هاشمي با ذكر اين نكته كه تكميل بزرگراه طبقاتي صدر و گشايش مسير غرب به شرق تونل نيايش تحولي بزرگ در رويكردهاي ترافيكي شهر تهران به وجود مي‌آورد، تصريح كرد: اين تونل باعث سهولت در تردد شهروندان خواهد شد. وي با تاکيد بر اين که رويكرد نوين مديريت شهري تهران براي توسعه شهر، استفاده از زير سطح شهر به منظور حل و فصل مسائل و مشكلاتي است كه پايتخت با آن‌ها رو به ‌روست، اضافه کرد: اين رويکرد به عنوان يک الگوي موفق اجرايي در ساير كلان شهرهاي کشور نيز مي تواند مورد استفاده قرار گيرد. 

 تونل نيايش باعث افتخار کشور است

 
معاون شهردار تهران با اشاره به اين که تونل نيايش پس از 23 ماه فعاليت شبانه روزي روز شنبه 28 بهمن مورد بهره برداري قرار مي گيرد، گفت: روز شنبه بخش شمالي تونل به بهره برداري مي رسد و تا پايان اسفند نيز شاخه تونل کردستان در ساعاتي از روز زير بار ترافيک قرار خواهد گرفت. مهندس تشکري هاشمي با بيان اين که بخش جنوبي تونل نيايش هم اکنون تکميل شده، افزود: از آن جا که بهره برداري از بخش منوط به اتمام عمليات ساخت بزرگراه طبقاتي صدر است، هم زمان با پايان پروژه طبقاتي صدر مورد بهره برداري قرار مي گيرد.

 

وي در پايان با تاکيد بر اين که تونل بزرگ نيايش از سوي انجمن بين المللي تونل به عنوان دومين تونل شهري بلند جهان معرفي شده، خاطرنشان کرد: در جريان ساخت و ساز اين تونل رکوردهاي جديدي در حوزه مهندسي تونل به ثبت رسيده و به جرأت مي توانيم ادعا کنيم تونل نيايش باعث افتخار کشور و موجب مباهات دلسوزان نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است.

نظر شما