يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۲
کد خبر: ۶۰۰۵۲
|
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۱
با توان مهندسان ايراني و در كمتراز 23 ماه/
تونل نيايش در مسير شرق به غرب با حضور شهردار تهران به بهره‌برداري رسيد.

به گزارش خبرنگار گروه مديريت شهري شهر، تونل نيايش به عنوان دومين تونل بلند شهري جهان امروز با حضور شهردار تهران به روي شهروندان گشوده شد.

 

اين تونل با توان مهندسان ايراني در كمتراز 23 ماه ساخته شده است که به اذعان انجمن بين‌المللي تونل، «نيايش» يكي از سخت‌ترين تونل‌هاي شهري جهان است كه در دل خاك‌هاي آبرفتي تهران ساخته شده است.

 

طول تقريبي تونل نيايش 6/7 كيلومتر است که با احتساب رمپ‌ها و دسترسي‌ها به بيش از 10كيلومتر مي‌رسد.البته اکنون تونل شمالي آن در مسير شرق به غرب قابل بهره‌برداري است که طول اين مسير 4493 متر است.

  

نيايش گذري از دل ترافيک

 

تونل نيايش در حد فاصل تقاطع بزرگراه‌هاي نيايش و كردستان تا تقاطع بزرگراه‌هاي صدر و مدرس در محدوده منطقه 3 واقع است وتونل‌هاي اصلي آن شامل 4 رشته تونل با نام‌هاي تونل شمالي كه اتصال بزرگراه صدر به بزرگراه نيايش را فرهم مي‌كند، تونل كردستان كه موجب اتصال تونل شمالي به بزرگراه كردستان مي‌شود، تونل جنوبي كه بزرگراه نيايش را به بزرگراه صدر متصل مي‌كند و تونل 04 كه موجب اتصال بزرگراه كردستان به تونل جنوبي مي‌شود، است.

 

تونل شمالي در مسير شرق به غرب، از ‌ادامه پل بزرگراه ‌طبقاتي صدر آغاز‌شده و با‌عبور از زير عرض بزرگراه مدرس، خيابان‌گل‌آذين، خيابان‌آفريقا، خيابان مهيـار، خيـابـان وليعصـر(عج) و پـارك‌مـلت، از‌طريـق يـك دو‌راهي وارد بـزرگـراه‌هاي نيايـش و كردستان مي‌شود. تونل جنوبي نيز در مسير غرب به شرق، از دو مسير باند جنوبي بزرگراه نيايش و همچنين باند شمالي بزرگراه كردستان، با گذر از زير پارك ملت، عرض خيابان وليعصر(عج)، خيابان ناهيد غربي، خيابان آفريقا، خيابان ناهيد شرقي و بزرگراه مدرس، توسط يك رمپ وارد پل بزرگراه طبقاتي صدر مي‌شود.

 

عمليات حفاري پروژه احداث تونل‌نيايش، ششم فروردين‌ سال 90 در 8 جبهه‌كاري مختلف آغاز‌شد و طولي نكشيد كه مجريان پروژه بيست‌و‌پنجم اسفند‌ همان سال، اتصال دو كارگاه خيابان گلشهر و خيابان نونهالان در تونل‌جنوبي اين پروژه را جشن گرفتند. اين اتصال البته تنها برقرار‌كننده ارتباط دو كارگاه در بخشي‌از پروژه نبود بلكه آخرين اتصال جبهه‌هاي كاري در بخش‌هاي مختلف كل پروژه محسوب‌مي‌شد تا عمليات حفاري اين طرح‌عظيم شهري عملا به‌اتمام برسد.  

 

سير در مسيرهاي 10‌گانه نيايش

 

به‌طور حتم يكي از ويژگي‌هاي بارز تونل نيايش دو راهي بودن اين تونل است؛ از زماني كه طرح مطالعاتي تونل نيايش آغاز شد، همه كارشناسان و مديران شهري مي‌دانستند كه تجربه جديدي در امر تونل‌سازي در كشور، خاورميانه و حتي جهان رخ خواهد داد. نيايش تونلي است كه دو مسير رفت و برگشت آن با فاصله‌اي از يكديگر قرار گرفته و از همه مهم‌تر 5 دو راهي مهم و حساس در اين پروژه طراحي شده است. بزرگ‌ترين دوراهي اين معبر زيرزميني، در بخش‌غربي تونل شمالي احداث‌شده و علاوه بر امكان ادامه مسير به سمت بزرگراه نيايش، دسترسي به بزرگراه كردستان از ‌طريق تونل كردستان را نيز تسهيل مي‌كند.

  

چهارمين پاركينگ زيرزميني جهان در دل نيايش

 

وجود بيمارستان شهيد رجايي، پرديس سينمايي و بوستان ملت موجب شده است كه بسياري از خيابان‌هاي حاشيه اين مسير همواره مملو از خودرو باشد بنابراين براي رفع اين معضل همزمان با احداث تونل نيايش، بزرگ‌ترين پاركينگ زيرزميني خاورميانه و چهارمين پاركينگ زيرزميني دنيا نيز در حاشيه تونل در حال ساخت است.به گفته كارشناسان، يكي ازمهم‌ترين ويژگي‌هاي تونل نيايش ساخت بزرگ‌ترين پاركينگ زيرزميني جهان در حاشيه آن است.  

 

نيايش آب‌بندي شده است

 

از ‌نظر متخصصان امر تونل‌سازي، يك تونل قابل قبول و استاندارد، تونلي تميز، خشك و برخوردار از ورودي‌ها و خروجي‌هاي مناسب است. هم‌‌اكنون تونل نيايش با بهره‌مندي از لايه‌هاي نفوذ ‌ناپذير ژئو‌تكستايل و ژئو‌ممبران، تونلي به‌صورت آب‌بند كامل و كاملا خشك در حال ساخت است.

 

علاوه بر نفوذ‌ناپذيري تونل، استفاده از سيستم‌هاي زهكشي خاص، امكان ايستايي آب ‌روي سقف و نزديك ديواره‌هاي تونل را از بين‌مي‌برد و از اين رو آب‌هاي زير سطحي و قنات‌هاي موجود در ‌منطقه خطري براي ايمني و استحكام اين سازه نخواهند‌داشت. طراحي شبكه جمع‌آوري و هدايت آب‌هاي‌سطحي نيز در فضاي‌داخلي تونل به‌گونه‌اي خواهد‌بود تا آب‌هاي نفوذ‌كرده به لايه‌هاي زيرين خاك در رمپ‌هاي ورودي كنترل‌شده و اختلالي در رفت‌و‌آمد خودروها ايجاد نكند.

 

اين روزها مديريت شهري مي‌كوشد كه در كنار اجراي پروژه‌هاي عمراني، از اجراي پروژه‌هاي فرهنگي و مذهبي غافل نماند به همين دليل در محدوده ساخت تونل نيايش احداث مسجدي نيز در دستور كار قرار گرفته كه علاوه بر ايجاد فضايي مذهبي در كنار مجموعه بوستان ملت، راه‌هاي دسترسي عابران به پاركينگ از طريق مسجد خواهد بود تا روح معنوي نيز در ساخت پروژه‌هاي عمراني تجلي يابد.

نظر شما