شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۷
کد خبر: ۶۰۰۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۳
دو داور جشنواره فيلم فجر در برنامه هفت که شب گذشته برگزار شد، از فراز و نشيب اين دوره جشنواره گفتند.

به گزارش شهر و به نقل از مهر، سيد ضياءالدين دري و مهدي فخيم‌زاده از داوران اين دوره جشنواره فيلم فجر در بخش سوداي سيمرغ اولين مهمانان برنامه شب گذشته هفت بودند که درباره داوري‌هاي اين دوره و دستاورد سينماي ايران بحث کردند.

 

درّي: هيات انتخاب در انتخاب فيلم‌هاي بدون مسئله اقتدار نشان داده است

 

دري درباره داوري اين دوره از جشنواره عنوان کرد: در اين دوره به نظر مي‌رسد نتايج داوري‌ها و عملکرد داوران بيشتر از قبل به چشم آمده و خاص‌تر شده بود. چون حضور هفت کارگردان در کنار يکديگر انتظارها را بالاتر برده بود. مي توانم بگويم که داوران اين دوره همگي از يک نگرش و تفکر برخوردار بوده و به سينماي حرفه‌اي، بخش خصوصي و سينماي قصه‌گو توجه خاصي داشتند.

 

فخيم‌زاده نيز گفت: امسال با مشورت دوستان قبول کردم که در داوري‌ها حضور داشته باشم. برخلاف حرف و حديث‌هايي که مبني بر اختلاف و قهر و دعوا در ميان داوران به وجود آمده بود بايد بگويم که ما هيچ مشکلي با هم نداشتيم البته اختلاف‌نظر و سليقه هميشه وجود دارد.

 

وي درباره قهر کردن جمال شورجه و حاضر نشدنش در مراسم اختتاميه گفت: جمال شورجه اعتقادات خاصي نسبت به محتواي برخي فيلم‌ها دارد اما ما معتقد بوديم که هيئت انتخاب قبل از جشنواره با ترکيبي که داشته فيلم‌ها را از نظر محتوايي بررسي کرده است و وظيفه ما چيز ديگري است و بايد درباره ساختار فيلم‌ها نظر بدهيم که در نهايت شورجه نيز اين مسئله را پذيرفت اما بعد از جشنواره در مصاحبه‌ها نظر شخصي‌اش را بيان کرده که به آن حرجي نيست.

 

درّي نيز توضيح داد: امسال دوستان هيات انتخاب اقتدار لازم را در انتخاب فيلم‌هاي بدون مسئله از خود بروز داده بودند بنابراين انتخاب فيلم‌هاي ديني وظيفه ما نبود. البته اين نکته باعث سوءتفاهم نشود که فيلم‌هاي ديني دغدغه ما نبوده است اما معتقد بوديم که بيشتر از مسايل محتوايي بايد به ساختار آثار بپردازيم.

 

وي درباره صحبت‌هاي بهروز افخمي درباره وي و اصرار درّي بر انتخاب يکي از بازيگرها گفت: اگر امسال داوران ديگري هم فيلم‌ها را داوري مي‌کردند باز هم 70 درصد از آرا مشترک بود. 30 درصد بقيه به سليقه باز مي‌گردد. همانطور که فخيم‌زاده گفت ديگر حرجي به حرف‌هاي داوران بعد از انتخاب‌هايشان نيست.

 

دري ادامه داد: اميدوارم صحبت‌هاي افخمي سوء تفاهمي ايجاد نکند. درست است که نظر من براي انتخاب بهترين بازيگر زن مکمل مريلا زارعي بود اما به هرحال او راي نياورد و پگاه آهنگراني انتخاب شد. البته زارعي جايگاه خودش را دارد و مطمئنا سال آينده جايزه خواهد گرفت.

 

فخيم زاده درباره اعمال نظر در نتايج نهايي داوري عنوان کرد: هيچ مسئولي در کار داوران دخالت نکرد. ما حتي در طول اين مدت يکي از مسئولان را نديديم. فقط محمدرضا عباسيان دو بار به ما سر زد ولي حتي يک کلمه هم درباره نظرهاي ما صحبت نکرد. هيچ پيام يا واسطه اي هم براي ما فرستاده نشد و ما در کمال استقلال تصميم‌گيري کرديم.

 

فخيم‌زاده: سينماي ايران ترسو شده است

 

دري درباره بيانيه هيات داوران گفت: بيانيه در واقع مجموعه مذاکراتي است که وجه مشترک همه اعضا به حساب مي آيد. ضرورت يک ستيز دو ساله ايجاب مي‌کرد چنين بيانيه‌اي نوشته شود. البته معتقدم اين بيانيه منصفانه و سياستمدارانه نوشته شده بود.

 

فخيم زاده در اين زمينه توضيح داد: اين مسئله که سينماي ايران ترسيده و حساس شده است در بيانيه مطرح شد که حرف مشترک همه ما بود. بازتاب اين سينماي ترسو در همه ارکان سينماي ما به چشم مي‌خورد. فيلم هاي اين دوره فيلم هاي کز کرده و ترسو شده اي بودند و اين نشان دهنده فضاي کلي سينماي ايران است. بنابراين اين بيانيه بيان يک ابراز نگراني بود.

 

وي عنوان کرد: شاخصه اصلي فيلم‌هاي امسال ترسيده بودنشان است. اين ترس به همه فضاي ايران سرايت کرده و تبعات آن را در سال آينده خواهيم ديد. اين مسئله فيلمسازان و تهيه کنندگان ما را وادار کرده تا دست به عصا راه بروند و سينمايي خنثي توليد کنند.

 

كارگردان «خواب و بيدار» افزود: در اين دوره تلاش شد تا به دور از اسم و عنوان افراد و يا اينکه دولتي و با خصوصي توليد شده‌اند به فيلم‌ها نگاه شود. مثلا من واقعا نمي‌دانستم که فيلم «خسته نباشيد» متعلق به حوزه هنري است و يا اينکه حميد فرخ نژاد تا به حال جايزه بازيگري نگرفته است. بنابراين به هيچ عنوان برايمان اهميت نداشت که فيلم متعلق به چه نهاد يا بخش دولتي است.

  

وي درباره ديده نشدن فيلم مهرجويي در داوري‌ها گفت: همه ما احترام زيادي براي داريوش مهرجويي به عنوان يکي از مفاخر کشور قائل هستيم اما بدون نگاه به نام و عنوان وي به فيلمش توجه کرديم که نتوانست در داوري‌ها راي بياورد.

  

دري: هيات داوران با هيچ هنرمندي دشمني نداشته است

 

دري در ارتباط با مصلحت‌انديشي در داوري ها گفت: در يکي دو مورد مصلحت‌انديشي هم داشتيم. مثلا فخيم زاده در موردي به اين نتيجه رسيد که اگر از راي خود کوتاه بيايد بهتر است چون مثلا بازيگر مورد نظر او يک راي داشت و ديگري 4 راي بنابراين ترجيح داد با جمع هم‌نظر شود.

 

دري ادامه داد: ما با هيچ کس دشمني نداشتيم. ارزيابي واقعي و تخصصي افراد در جاهايي ممکن است دچار اختلاف شود اما مي توانم بگويم که ما بالاي 50 درصد اتفاق آرا داشتيم. ممکن است من علي‌رغم ميل باطني ام براي اينکه يک نامزد راي شکننده‌اي نداشته باشد به او راي داده باشم اما در نهايت خروجي قضيه مهم است.

 

فخيم زاده درباره متفاوت بودن آرا مردمي با نظر داوران گفت: اگر قرار باشد آرا مردمي و داوران يکي باشد که ديگر نيازي به داور نداريم. مردمي که در جشنواره حضور مي يابند با مردم عادي که در طول سال به سينما مي روند فرق دارند. مسئله ديگر نيز اين است که تماشاگر با احساسش فيلم مي بيند اما داور يا منتقد با منطق و تخصصش و همين مسئله باعث تفاوت انتخاب ها مي شود.

 

دري نيز در اين رابطه توضيح داد: بهترين شکل اعلام آرا مردمي اين است که تماشاگران مختلف با مشاغل و سطح سواد و سن مختلف انتخاب و عضو اکادمي فيلم فجر شوند و بعد درباره همه فيلم ها منصفانه نظر بدهند. به اين ترتيب مي توان به آرا درست مردمي دست يافت چون در حال حاضر براي برخي فيلم ها موج راه مي اندازند و يارگيري مي‌کنند که درست نيست.

 

دري در ادامه بحث با اشاره به اينکه امثال فيلم‌هاي متنوعي در جشنواره حضور داشته عنوان کرد: درست است که فيلم هاي متنوعي در اين دوره داشتيم اما اکثر آثار لنگ لنگان راه مي رفتند که اين مسئله نشان‌دهنده يک سري ملاحظات از طرف مسئولان دولتي است.

 

وي افزود: نهادهايي که مسئوليت دارند نمي گذارند برخي تجربه ها صورت گيرد بنابراين فيلمسازان ما به تکرار مي افتند. در اين دوره از ميان اين همه فيلم تنها سه اثر داشتيم که کمي موضوعات ملتهبي داشتند اما بقيه فيلم ها خنثي بودند.

 

دري: برگزيدگان بايد از داوران تشکر مي‌کردند

 

دري درباره برخورد نامناسب نامزدهايي که جايزه به آنها تعلق نمي گيرد گفت: بيشتر نامزدهايي که به آنها سيمرغ تعلق نمي گيرند در مراسم اختتاميه شرکت نمي کنند. بنابراين به نظر مي رسد که آرا نهايي لو رفته باشد که افراد مي دانند برگزيده نشده اند، بنابراين به مراسم نمي آيند. ما بايد عادت کنيم براي هم دست بزنيم و از جايزه گرفتن دوستانمان ناراحت نشويم.

 

وي ادامه داد: بايد برگزيدگان ما تمرين کنند که وقتي روي سن مي روند اول بايد از داوران تشکر کنند. اما من اصلا نشنيدم که برگزيدگان ما، از هيات داوران تشکر کنند. منتخبان ما بايد شعف خود را از دريافت سيمرغ بلورين نشان دهند نه اينکه با چهره اي گرفته روي سن بروند.

 

وي درباره انتخاب نشدن شهاب حسيني گفت: من که پدرکشتگي با شهاب حسيني ندارم من فقط در جايي عنوان کردم بايد بين ديگاه مخاطب عام و داوران تفاوت وجود داشته باشد. چون مردم جذب بازي بيروني و خصيصه هاي بيروني يک شخص کند ذهن مي شوند اما من به عنوان داور بايد به جنبه‌هاي دروني نقش هم نگاه کنم. و ديگر اينکه حسيني بازيگر خوبي است و قبلا نيز جايزه گرفته و تشويق شده است.

 

فخيم‌زاده در پايان درباره انتخاب «استرداد» به عنوان بهترين فيلم جشنواره گفت: با وجود اينکه من به سينماي دولتي علاقه‌اي ندارم و آن را به صلاح سينما نمي دانم اما فيلم «استرداد» فيلمي حرفه اي بود که نامزد 14 جايزه نيز شده بود. بنابراين ما اين فيلم را فارغ از دولتي بودنش ديديم.

 

وي افزود: فيلمبرداري محمود کلاري نيز بسيار درخشان بود اما از آنجا که کلاري قبلا به حقش رسيده و جايزه هاي زيادي برده است جايزه بهترين فيلمبرداري را به هومن بهمنش داديم تا ديده شود و انگيزه پيدا کند. مطمئنا اگر خود کلاري هم داور بود اين جايزه را به بهمنش مي داد.

نظر شما