يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۳
کد خبر: ۶۰۱۵۴
|
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴
واحد اطلاعات اکونوميست در خصوص دلايل انتخاب تهران به عنوان يکي از ارزانترين شهرهاي جهان توضيحاتي ارائه کرد.

به گزارش شهر به نقل از ايسنا، ويراستار ارشد واحد اطلاعات اکونوميست درباره چرايي انتخاب تهران به عنوان يکي از ارزانترين شهرهاي جهان اظهار کرد: دليل اينکه تهران در زمره ارزانترين شهرهاي جهان جاي گرفته است مقايسه نسبي هزينه‌هاي زندگي در اين شهر با ديگر شهرهاي جهان است و اين امر ارتباطي به وضعيت هزينه‌ها در داخل ايران و يا توانايي مردم براي خريد کالاها و خدمات ندارد.

 

جان کوپستيک که ويراستار ارشد گزارش مربوط به هزينه‌هاي زندگي در جهان نيز است، تصريح کرد: ريال ايران در سال گذشته شاهد کاهش ارزش 20 درصدي در برابر دلار بود و از حدود 10 هزار ريال به 12 هزار ريال رسيد و اين بدان معني است که از نظر ارزي هزينه زندگي در ايران در سال گذشته 20 درصد ارزانتر از سال پيش از آن بوده است.

 

کوپستيک اظهار کرد: نرخ تورم در ايران بالاست اما در ايران بر روي برخي از کالاها کنترل قيمت وجود دارد که آثار اين تورم را کاهش مي‌دهد.

 

وي افزود: من متوجه هستم که افزايش قيمت‌ها تهران را به مکان گرانتري براي زندگي مردم محلي تبديل کرده است، اما اين امر به دليل کاهش قدرت خريد مردم و همچنين کاهش درآمدها در ايران است.

 

اين کارشناس ارشد واحد اطلاعات اکونوميست گفت: قدرت خريد يک شاخص متفاوت براي تعيين هزينه زندگي است و بسياري از شهرهاي جهان هستند که از تهران بسيار گران‌تر بوده اما به دليل اينکه در اين شهرها دستمزدها بالاتر است، قدرت خريد مردم بيشتر از تهران است.

 

اظهارات کوپستيک در حالي صورت مي‌گيرد که واحد اطلاعات اکونوميست در تازه‌ترين گزارش خود تهران را در ميان ارزان‌ترين شهرهاي جهان براي زندگي قرار دارد در حاليکه شهر توکيوي ژاپن گران‌ترين شهر جهان شناخته شد.

 

بر اساس شاخص هزينه زندگي واحد اطلاعات اکونوميست براي سال 2013، شهر اوزاکاي ژاپن با پيشي گرفتن از زوريخ، دومين شهر گران جهان شناخته شد. اين شهر سوئيسي با اقدام دولت در کنترل نرخ مبادلات ارزي به رتبه هفتم فهرست گران‌ترين شهرهاي جهان سقوط کرد.

 

بمبئي در هند و کراچي در پاکستان به اتفاق ارزان‌ترين شهرهاي جهان در اين بررسي شناخته شدند و پس از آنها شهرهاي دهلي‌نو، کاتماندو پايتخت نپال، الجزيره پايتخت الجزاير، بخارست در روماني، کولومبو در سريلانکا، پاناماسيتي، جده در عربستان سعودي و تهران قرار گرفتند.

 

بر اساس اين بررسي که بر مبناي هزينه بيش از 160 قلم کالا و خدمات مختلف است، 11 شهر از 20 شهر بسيار گران جهان در آسيا و استراليا، هشت شهر در اروپا و تنها يک شهر در آمريکاي جنوبي قرار دارد در حاليکه شهرهاي آمريکاي شمالي در فهرست 20 شهر بسيار گران به چشم نمي خورند.

نظر شما