شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۰
کد خبر: ۶۰۲۵۸
|
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۳
با آغاز جشنواره هنرهاي محيطي تهران/
جشنواره هنرهاي محيطي تهران در حالي عصر ديروز در پارک لاله افتتاح شد که آثار خلاقه و متفاوتي در آن به نمايش درآمده است.

به گزارش گروه مديريت شهري شهر، نخستين جشنواره هنرهاي محيطي تهران عصر ديروز، 6 اسفند در بوستان لاله تهران با حضور حسن بيادي نايب رييس شوراي اسلامي شهر تهران،سيد محمد جواد شوشتري مديرعامل سازمان زيباسازي،احمد نادعليان دبير جشنواره و جمعي از هنرمندان افتتاح شد.

 

اين جشنواره در بخش هاي چيد‌مان‌هاي محيط شهري و پژوهشي (داخلي و بين‌المللي) برگزار مي‌شود.در همين راستا اکنون نمايشگاهي از آثار به اجرا درآمده در محيط طبيعي پارک لاله در استقبال از بهار 92 برپا است.

 

  

 

 

در ابتداي مراسم افتتاحيه اين جشنواره احمد نادعليان، هنرمند محيطي و دبير جشنواره هنرهاي محيطي شهر تهران با نشان دادن عکس برخي از آثار، به توضيح در مورد آنها پرداخت.

 

وي گفت: آثاري که براي اين جشنواره انتخاب شده در ضلع جنوب غربي بوستان لاله متمرکز شده اند و در اين آثار از عناصر مختلفي چون آويزهاي سنتي عشاير، زنگوله ها، نخ، کناف و شيشه استفاده شده است.

 

وي ادامه داد: بخشي از اين آثار با تخيل ما گره خورده است. به عنوان مثال دو هنرمند جوان بخش‌هايي از يک سري کتاب ها را بر روي چوب نوشته و بر درختان پارک نصب کرده اند تا رهگذران با خواندن آنها به ادبيات ايران نيز دسترسي داشته باشند.

 

نادعليان، هنرهاي محيطي را به امروز متعلق ندانست و آن را هنر فردا ناميد.

 

 

 

  

فاصله هنر محيطي ايران با دنيا بسيار است

 

در ادامه سيد محمد جواد شوشتري، مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران گفت: نگاه ما در بحث هنرهاي محيطي و شروعش در تهران با جشنواره هنرهاي محيطي تهران بود که يک حرکت خوب و پيش‌شماره کارهاي ما محسوب مي‌شود.

 

وي فاصله هنرهاي محيطي در ايران را نسبت به دنيا پايين دانست و افزود: با اين شيوه کار يعني ايجاد يک جشنواره و کشاندن کار به سمت خود مردم همچنان که در جشنواره دورريختني‌ها شاهد آن هستيم، اتفاق خوبي رخ خواهد داد.

 

  Click to open image!

 

هنر محيطي به مترو مي‌آيد

 

وي ادامه داد: پارک لاله فضاي مناسبي براي اين جشنواره است زيرا مردم نيز با آن درگير مي شوند. بايد اعلام کنيم که ما هنوز در ابتداي راه هستيم. بنا داريم که با کمک هنرمندان، اين فضا را گسترده کنيم و در تابستان امسال و نيز در اعياد شعبانيه اين برنامه را با حضور هنرمندان خارجي در تهران ادامه دهيم.

 

شوشتري بيان کرد: بخشي از کار هنر محيطي را نيز به متروي تهران خواهيم برد تا شهروندان در اين شهر شلوغ و پر ازدحام اندکي صبر کرده و با ديدن اين هنر به تفکر واداشته شوند.

 

وي آثار خلق شده در جشنواره هنر محيطي را آثار همسو و همخوان با طبيعت ناميد و گفت: اميد است اين جشنواره بتواند به هنرمندان کمک کند تا بازخوردها را بگيرند و هنر خود را قوام بخشند و در دنيا حرفي براي گفتن در اين رشته هنري داشته باشيم.

 

بنابراين گزارش جشنواره هنرهاي محيطي تهران با هدف شناسايي و توسعه هنرهاي محيطي در شهر تهران و ارتباط آن با فضاي شهري از طريق فراهم آوردن شرايط بروز خلاقيت‌هاي هنري، تبادل تجربيات، اطلاعات و دست‌آوردهاي هنري و پژوهشي برگزار مي‌شود. 

نظر شما