دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۲
کد خبر: ۶۰۲۷۱
|
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۳
دبير دهمين نمايشگاه ياديار مهربان در نشست خبري عنوان کرد:
دبير دهمين نمايشگاه ياد يار مهربان در نشستي خبري با اشاره به افتتاح اين نمايشگاه همزمان با فاز اول باغ کتاب تهران با حضور دکتر لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: در پي برگزاري اين نمايشگاه، سرانه کتاب در مدارس تهران به 11 جلد افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار مديريت شهري شهر،  امير مسعود شهرام نيا در اين نشست که با حضور همايون امير زاده مشاور اجرايي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، گفت: نمايشگاه کتاب ياد يار مهربان با هدف تجهيز کتابخانه هاي مدارس در شهر تهران برگزار مي شود تا با تقويت کتابخانه هاي مدارس و افزايش سرانه کتاب در مدارس به تقويت فرهنگ کتابخواني کمک کند.

وي افزود: يکي از شاخص هاي سرانه فرهنگي، تعداد کتاب به ازاء هر دانش آموزان است. اين عدد در سال 82 طبق آمار اعلام شده توسط وزارت آموزش و پرورش کمتر از 3 جلد بود که در سال 83 و 91 اين عدد به 11 جلد افزايش يافته است. اين عدد هر ساله طبق بررسي هايي که وزارت آموزش و پرورش در مورد شاخص هاي مختلف در مدارس کشور دارد به روز مي شود. هر چند که ما نيز در سيستم مکانيزه اي که داريم مي توانيم دقيقا مشخص کنيم که چه مدارس و چه تعداد کتاب از نمايشگاه ياد يار مهربان طي سنوات گذشته تهيه شده است.

وي عنوان کرد: با توجه به وضعيت اقتصادي، بسياري از کتابخانه هاي مدارس توان روزآمد کردن کتاب ها را ندارند. يکي از فعاليت هايي که به رشد اين عدد کمک کرده است مجموعه نمايشگاه هاي ياد يار مهربان است . هر ساله با برگزاري نمايشگاه ياد يار مهربان توانسته ايم تا يک جلد کتاب به ميزان سرانه کتاب بيافزاييم.

شهرام نيا تصريح کرد: طبق روال سال هاي گذشته در دهمين نمايشگاه ياد يار مهربان از تمامي مدارس شهر تهران در همه مقاطع دعوت کرده ايم و کارت هاي اعتباري را نيز براي آنها در نظر گرفته ايم تا متناسب با سقف اعتباري شان از ميان 22 هزار عنوان کتابي که در اين نمايشگاه وجود دارد، کتاب خريداري کنند.

دبير دهمين نمايشگاه ياديار مهربان در ادامه گفت: علاوه بر مدارس، حوزه هاي علميه، کانون هاي مساجد و کانون هاي اصلاح و تربيت و نيز کتابخانه هاي عمومي نيز از اين سقف اعتباري برخوردارند. همچنين براي خانواده ها و نيز علاقه مندان به کتاب و کتاب خواني نيز تخفيف 25 درصدي را در نظر گرفته ايم. مراکز در نظر گرفته شده  نيز مي توانند با پر شدن سقف اعتباريشان براي خريد مجدد از اين تخفيف بهره مند شوند.

حضور 530 ناشر در دهمين نمايشگاه

شهرام نيا افزود: براي ايجاد تنوع در عنوان کتاب ها طي فراخواني در چند ماه گذشته از ناشران براي حضور در اين نمايشگاه دعوت کرديم. تعداد 530 ناشر نسبت به اين فراخوان نگاه مثبت داشتند. اين ناشران توسط سيستم رايانه اي در اين نمايشگاه ثبت نام کردند. کتاب هايي که طي اين فراخوان ارسال شد توسط کميته کارشناسي بررسي شد و کتاب هاي با کيفيت 3 سال اخير را مورد تاييد قرار داديم. به دليل اين که اين نمايشگاه هر سال برگزار مي شود تنها کتاب هاي 3 سال اخير را در اين نمايشگاه پذيرش مي کنيم تا مدارس بتوانند به جديدترين عناوين کتاب موجود در بازار تجهيز شوند. همچنين از خيرين کتابخانه ساز نيز طي فراخواني براي در نظر گرفتن رقم يا کتاب براي اهداء  نيز دعوت کرديم.

وي گفت: در دهمين نمايشگاه ياد يار مهربان  23 درصد به کتاب هاي ادبيات، 17 درصد به کتاب هاي کودک و نوجوان، 13 درصد به کتاب هاي ديني، 12 درصد به کتاب هاي کمک آموزشي، 8 درصد به کتاب هاي علوم کاربردي، 7 درصد به فلسفه و روانشناسي، 5 درصد به تاريخ، جغرافيا و علوم اجتماعي و 4 درصد به کاربرد کامپيوتر، کمتر از 4 درصد به هنر، 1 درصد به زبان خارجه، زير 1 درصد به تربيت بدني و ورزش  و نيز نقشه صوتي و 1/0 درصد به کتاب صوتي اختصاص يافته است.

وي در مورد بخش هاي جنبي موجود در اين نمايشگاه گفت: برگزاري نشست هاي متفاوت بين مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و شهرداري با اولياء مدارس، نمايش برخي از فعاليت هاي شهرداري مثل مجموعه کتاب هاي مديريت شهري، عضويت رايگان 120 هزار نفر و نيز عضويت 300 هزار نفر با تخفيف 50 درصد در کتابخانه هاي سازمان فرهنگي هنري، ارائه نقشه کتابخانه هاي تهران توسط سازمان فرهنگي هنري، تورهاي بازديد از نمايشگاه، اهداء جوايز مسابقه "اگر من کتابدار بودم"، کارگاه هاي آموزشي، رونمايي از کتاب و ... بخشي از برنامه هاي جنبي در دهمين نمايشگاه ياد يار مهربان است. همچنين در اين نمايشگاه عضويت رايگان در نهاد کتابخانه هاي کشور صورت مي گيرد.

رونمايي از فاز يک باغ کتاب

شهرام نيا افزود: امسال براي اولين مرتبه اين نمايشگاه در فاز يک باغ کتاب تهران که بزرگترين نمايشگاه دائمي کتاب در جهان است برگزار مي شود. ما اين رخداد را رونمايي اوليه از باغ کتاب تهران تلقي مي کنيم. باغ کتاب تهران با 90 درصد پيشرفت فيزيکي در تپه هاي عباس آباد تحقق آرزوي مسئولان کشور در داشتن نمايشگاه دائمي کتاب در تهران است.

وي عنوان کرد: دهمين نمايشگاه ياد يار مهربان از 12 تا 18 اسفند برگزار مي شود و از صبح 12 اسفند فعاليت خود را آغاز مي کند اما افتتاحيه اين نمايشگاه ساعت 16 همان روز با حضور رياست مجلس شوراي اسلامي انجام مي شود.

دبير دهمين نمايشگاه ياد يار مهربان گفت: اعتباري که براي نمايشگاه امسال به صورت مشترک توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است 35 ميليارد ريال است که با توجه به وضعيت نشر در ماه هاي اخير اين عدد را نسبت به سال گذشته افزايش داده ايم تا تعداد کتاب هايي که به کتابخانه هاي مدارس وارد مي شود کاهش نيابد.

وي در مورد اعتبار اهدائي به مقاطع مختلف تحصيلي گفت: اعتبار در نظر گرفته شده براي مدارس ابتدايي 4 ميليون ريال، مدارس راهنمايي 5 ميليون ريال، مدارس متوسطه 6 ميليون ريال و نيز براي حوزه هاي علميه اين عدد از 10 ميليون ريال آغاز مي شود.

وي افزود: مشارکت وزارت ارشاد در برگزاري نمايشگاه دهم  از امسال قطعي شده است هر چند از سال هاي گذشته  در مباحث کارشناسي و نظارت نيز مشارکت داشتند.

شهرام نيا تصريح کرد: با مذاکره اي که با استان اصفهان داشته ايم  مقرر شد مدارس استان اصفهان به صورت مجازي توسط سايت کتاب هاي مورد نيازشان را خريداري کنند و شهرداري استان اصفهان هزينه آن را پرداخت مي کند.

دبير دهمين نمايشگاه ياد يار مهربان در مورد شيوه چينش ناشران در نمايشگاه امسال گفت: شيوه چينش ناشران در نمايشگاه هر سال يا از ابتدا و يا از انتهاي حروف الفبا بود. اما با اين روش ناشراني که بر اساس حروف الفبا نامشان در وسط قرار داشت مورد غفلت قرار مي گرفتند.  بنابراين طبق تصميمي که کميته مشترک نماينده ناشران تهران و قم، ناشران انقلاب اسلامي و نيز نمايده سازمان فرهنگي و هنري برگزار شد، ناشران را به 4 گروه الفبايي تقسيم کرديم و امسال نيز همانند سال گذشته طبق همين 4 گروه الفبايي در نمايشگاه چينش ها انجاممي شوند. اما امسال با قرعه کشي جاي اين 4 گروه را جابجا مي کنيم. هر چند که در هر نمايشگاهي ناشران بر اساس دلايل خود تصميم به حضور و يا عدم حضور مي گيرند و هر سال متناسب با غرفه اي که به آنها اختصاص مي يابد يا تشکر مي کنند ويا شاکي هستند. سعي ما اين است با وجود محدوديت هايي که سيستم اجرايي به ما تحميل مي کند حجم انتقادات را کاهش دهيم. 

در ادامه اين مراسم همايون امير زاده مشاور اجرايي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان کرد: نمايشگاه ياد يار مهربان بر اساس مشارکت 2 سويه برگزار مي شود. اولين مرتبه که اين نمايشگاه در تهران برگزار شد متولي اصلي شهردراي تهران بود اما  با توجه به گروه هدف اين نمايشگاه که دانش آموزان هستند و نيز تمرکز بر اين گروه مي تواند در رشد فرهنگ کتابخواني اثر گذار باشد، ساير سازمان ها و نهاد ها هم به مشارکت در اين نمايشگاه پرداختند. البته شاکله اصلي برگزاري اين نمايشگاه همچنان شهرداري تهران است.

امير زاده عنوان کرد: وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش به منظور افزايش نرخ بهره وري از کتاب مدارس و نهادينه کردن فرهنگ کتابخواني نيز حضور در اين گونه نمايشگاه ها را به عنوان يک فعاليت محوري مد نظر دارد.هر چند که حضور ساير ارگان ها و نهادها همانند استانداري در اين امر اثر گذاراست.

فعاليت سازمان فرهنگي در بخش کتاب قابل احترام است

مشاور اجرايي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تاکيد کرد: در صورت استمرار اين رخداد اثر گذار در مدت زمان 5 سال مي توانيم ديگر دغدغه اي براي تجهيز کتابخانه هاي مدارس در کشور نداشته باشيم. البته توان فکري و برنامه ريزي که در شهرداري تهران در اين مورد وجود دارد متفاوت است. هر اقدامي که نيز در تهران صورت مي گرد به سرعت در ساير استان ها تکثير مي شود. از ديد ما اين اقدام شهرداي تهران بيانگر اين است که افق روشني را در ترويج فرهنگ کتاب و کتابخواني براي خود ترسيم کرده است که از ديد ما به عنوان متولي اصلي نشر فرهنگ کتابخواني در کشور قابل احترام است.

اين مقام مسئول تصريح کرد: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز ما را مکلف کردند که در اين نمايشگاه سهيم باشيم.دبير دهمين نمايشگاه ياد يار مهربان متواضعانه رقم سهم مشارکت وزارت ارشاد را اعلام نکردند اما مي گويم سهم ما در اين مشارکت 5 ميليارد ريال از 35 ميليارد ريال است.


خريد 210 ميليارد ريال کتاب توسط ارشاد در سال 90

وي در مورد فعاليت هاي وزارت ارشاد در نشر فرهنگ کتابخواني گفت: در ادامه مسيري که براي خود ترسيم کرده ايم، سال گذشته 210 ميليارد ريال کتاب خريداري و اهداء کرده ايم.

 

مشاور اجرايي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: تلقي ما اين است که در صورت انجام نياز سنجي هاي دقيق و نيز برنامه ريزي از هم اکنون براي سال آينده مي توانيم بر اساس نياز به تجهيز کتابخانه ها بپردازيم و افق روشني داشته باشيم.

 

ياد يار مهربان آغاز فعاليت تبليغي نمايشگاه کتاب تهران است

اين مقام مسئول با اشاره به برگزاري دهمين نمايشگاه ياد يار مهربان در باغ کتاب تهران عنوان کرد: تلقي ما اين است که نمايشگاه کتاب امسال رونمايي از باغ کتاب است. البته با توجه به جمعيت کثير بازديد کننده از نمايشگاه کتاب تهران در سال هاي گذشته که عدد 5 ميليون نفر است، باغ کتاب تهران همچنان براي پذيرش بازديد کنندگان در اين حجم آماده نيست اما اين نمايشگاه ادامه روند فعاليت تبليغي ما در مورد 26 امين نمايشگاه کتاب تهران است. اين بحث از اسفند ماه با دهمين نمايشگاه ياد يار مهربان آغاز مي شود و به مباحث 26 امين نمايشگاه کتاب تهران در ارديبهشت ختم مي شود.

 

نظر شما