شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۴
کد خبر: ۶۰۳۴۴
|
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۲
در گفت و گو با «فارين پالسي» مطرح شد/
سناتور سابق آمريکا با اشاره به سفر خود به تهران گفت: پايتخت ايران محل کار شگفت انگيزي بود؛رونق و رفاه داشت و مي‌توان اين موضوع را از روي ترافيک شهري آن فهميد.

به گزارش گروه مديريت شهري شهر، «مايک گراول» سناتور دو دوره قبل ايالت «آلاسکا» آمريکا که در انتخابات مقدماتي رياست جمهوري سال 2008 ميلادي ميان حزب دموکرات شرکت داشت و بيشتر به دليل افشاي اسناد وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) شهرت دارد، چندي پيش براي شرکت در سومين کنفرانس هاليووديسم به تهران سفر کرد.

 

مجله آمريکايي «فارين پالسي» اخيرا در تماسي تلفني با اين چهره آمريکايي 83 ساله که در کاليفرنيا زندگي مي کند، گزارشي از برداشت هاي او از سفرش به تهران تهيه کرده است.

 

گراول در اين مصاحبه در مورد وضعيت کشورمان در برابر تحريم ها تصريح کرد: من نمي توانم به شما بگويم که مردم ايران چقدر صميمانه برخورد مي کنند و چقدر اهل بخشش و با ملاحظه هستند و چيزي که براي من بسيار تعجب آور بود اين است که اگر شما رسانه هاي آمريکا را دنبال کنيد، اينطور فکر مي کنيد که ايراني ها در وضعيت بدي قرار دارند اما من به شما مي گويم که ترديدي نيست که تحريم ها موجب ناراحتي مي شوند اما در بلند مدت بهترين اتفاقي هستند که براي ايران افتاده است.

 

 

گذر از بزرگراهي عالي و رونق شگفت انگيز کار و فعاليت در تهران

 

گراول گفت: تحريم ها ايران را به طور کلي مستقل ساخته است و آنها را وادار کرده تا فعاليت اقتصادي خود را دروني کنند. ما حدود 10 مايل داخل پايتخت ايران، جايي که يک بزرگراه عالي در حال ساخته شدن است، حرکت کرديم. من به شما مي گويم که تهران يک محل کار شگفت انگيز بود. بنابراين اين شهر مانند يک شهري بود که کاملا طبيعي رونق داشت. تهران رفاه داشت و شما مي‌توانيد اين موضوع را از روي ترافيک شهري بفهميد.

 

 

معماري شهر بي نهايت جذاب و خيره کننده است

 

اين سناتور سابق آمريکايي افزود: معماري ها بي نهايت جذاب و خيره کننده بود و آنچه که در ايران اتفاق افتاده،‌ اين است که اين کشور وادار شده است تا مستقل شود و اين دقيقا همان چيزي است که يک کشور در حال توسعه انجام مي دهد. شما مجبوريد کالاهاي داخلي توليد کنيد و بعد از آن، اين کالاها را به صورت کاملا رقابتي صادر کنيد زيرا ارزش پول شما کم شده و اين همان چيزي است که در ايران در جريان است.

 

 

گراول گفت: من فکر نمي‌کنم که آمريکا از اين موضوع آگاهي داشته باشد که کاري که در حال انجام آن با ايران به بهانه رسيدن به يک راه حل در آن گوشه جهان است، نتيجه معکوس داشته باشد.

 

 

آمريکا از الگوي سياسي ايران درس بگيرد

 

اين شخصيت آمريکايي گفت: چيزي که مرا مجذوب خود کرده اين بود که من در طول 25 تا 30 سال گذشته توجه خود را روي ساختار دولت ايران و چگونگي تلاش شان در جامعه براي حاکميت بر خودشان متمرکز کردم و به دنبال الگو بودم مانند الگوي سوئيس براي دموکراسي مستقيم. اما ايراني ها يک الگوي جالب دارند. آنها نظامي سياسي و يک حکومت ديني دارند و به نظر مي رسد که کارآمد نيز بوده است.

 

گراول افزود: اکنون تمام آن چيزي که مي توانم به شما بگويم اين است که دليلي براي ترس وجود ندارد و آنچه ما بايد انجام دهيم، تشويق مدل هايي مانند مدل ايران است تا ببينيم چطور فعاليت مي کنند و چه سهمي در کمک به دولت دارند.

 

 

خبرنگار فارين پالسي در انتهاي مصاحبه خود با گراول، از وي پرسيد که آيا از نظر او آمريکايي ها مي توانند از الگوي سياسي ايران درس بگيرند يا خير، که گراول در پاسخ گفت: بله من فکر مي کنم که ما مي توانيم. در چندين نشست من مجبور بودم بنشينم و به فکر فرو بروم در حالي که ايراني ها نماز مي خواندند و دعا مي کردند. اين امر حاوي يک پيام براي ماست. ايراني ها يک کشور موفق دارند و هيچ شکي در اين باره وجود ندارد. آنها يک کشور بسيار موفقند و در حال رنج بردن از نتيجه بي عدالتي هاي ما هستند.

 

منبع: فارس

نظر شما