دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۲
کد خبر: ۶۰۳۶۴
|
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۰
گزارش شهر از مراسم افتتاحيه دهمين نمايشگاه «ياد يار مهربان»/
خوراکيان گفت: شهرداري تهران با وجود مشکلات بودجه اي و اقتصادي در کشور 30 ميليارد ريال اعتبار به دهمين نمايشگاه «ياد يار مهربان» اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي شهر، امير خوراکيان رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در مراسم افتتاحيه دهمين نمايشگاه ياد يار مهربان، با بيان اينکه يکي از افتخارات دوره فعلي مديريت شهري تهران ايجاد اولويت موضوعي با رويکرد مشخص در مديريت فرهنگي شهري است، اظهار داشت: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در هيچ دوره‌اي همانند امروز نتوانسته به جمع کردن برنامه‌هاي پراکنده فرهنگي تهران ذيل برنامه‌ها و اهداف موضوعي بپردازد.

 

خوراکيان ادامه داد: در سال آينده در اتاق کنترل و پيگيري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، همه برنامه‌ها و ابتکارات مناطق تهران در حوزه فرهنگ قابل رصد است يعني در اين راستا به اولويت موضوعي و ارتقاي فرهنگ مطالعه پرداخته‌ايم که ارتقاي فرهنگ کتاب و کتابخواني يکي از اهداف جدي اين سازمان است.

 

وي افزود: نمايشگاه ياد يار مهربان توانسته 10 دوره را به خوبي برپا کند و شعار آن هم تلاش براي تجهيز کتابخانه‌هاي مدارس است، همچنين از ديگر اهداف برپايي اين نمايشگاه مي‌توان به گسترش فرهنگ کتاب و کتابخواني و افزايش سرانه کتاب مدارس اشاره کرد.

 

رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: اگر بخواهيم دهمين نمايشگاه «ياد يار مهربان» را با نخستين دوره آن مقايسه کنيم، خواهيم فهميد که در دوره نخست آن که سال 82 برپا شد حدود يکصد ناشر با 2 هزار و 600 اثر شرکت کردند اما امروز اين نمايشگاه با حضور حدود 530 ناشر و 22 هزار عنوان کتاب در حال برگزاري است.

 

وي اضافه کرد: شهرداري تهران با توجه به مشکلات کاهش بودجه و بحران اقتصادي در کشور 30 ميليارد ريال اعتبار به دهمين نمايشگاه «ياد يار مهربان» اختصاص داد که در اين راستا نيز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 500 ميليون تومان به اعتبار اين نمايشگاه افزوده است که در جمع اعتبار اين نمايشگاه 3 و نيم ميليارد تومان مي‌شود.

 

خوراکيان ادامه داد: امسال حدود 5 هزار و 800 مدرسه از نمايشگاه «ياد يار مهربان» بازديد و به تهيه کتاب خواهند پرداخت که اين معاونت براي دانش‌آموزان مقطع ابتدايي 6 عنوان پوستر آموزشي و دانش‌آموزان مقطع راهنمايي و متوسطه 9 عنوان پوستر آموزشي در نظر گرفته است.

  

وي افزود: شهرداري تهران به دانش‌آموزان تهراني 120 هزار کارت عضويت کتابخانه‌هاي شهر تهران و 300 هزار کارت 50 درصد تخفيف عضويت کتابخانه‌هاي تهران را اهدا مي‌کند و همچنين در اين راستا از 15 کارگاه کتاب رونمايي مي‌شود. همچنين تعداد کتابخانه‌هاي شهر تهران در سال 85 حدود 63 کتابخانه بود که اکنون تعداد آنها به 307 کتابخانه رسيده است.

   

باغ کتاب از اتفاقات نادر دنيا خواهد بود 

 

محمدباقر قاليباف، شهردار تهران با بيان اينکه اهميت کتاب و کتابخواني بر هيچ کس پوشيده نيست، گفت: بدون شک کتاب, دروازه ورود به گستره دانش و معرفت است و هر کسي که در زندگي از کتاب آرامش بگيرد، هيچ آرامش ديگري را از دست نمي‌دهد.

 

وي با اشاره به اينکه در نظام اسلامي هدفي جز رشد و تعالي انسان نيست و کتاب مي‌تواند مهمترين وسيله براي هدايت باشد، افزود: متوليان بخش‌هاي مختلف و بنده به عنوان خدمتگزار شهرداري تهران علاوه بر پيشرفت شهر که براي ما حائز اهميت است، بايد باورمان اين باشد که پيشرفت يک وسيله است نه هدف.

 

وي ادامه داد: بايد تلاش کنيم تا شهروندان را به سجاياي اخلاقي مجهز کنيم چراکه در اين راستا علاوه بر کالبد شهر تهران بايد به درون شهر و شهروندان هم توجه کرد و با اين وسيله به ايجاد يک شهر عاقل، عازم و عادل رسيد.

 

قاليباف با بيان اينکه افتخار شهرداري تهران در اين دوره اين است که خود را از يک نهاد خدماتي به يک نهاد اجتماعي تبديل کند، گفت: در اين راستا نيز به کالبد فرهنگي شهر اهتمام ويژه‌اي داشته‌ايم که از جمله آن نيز مي‌توان به توسعه کتابخانه‌ها، مساجد، حسينيه‌ها، مراکز فرهنگي، تئاتر و سينماها اشاره کرد.

 

شهردار تهران با اشاره به ساخت باغ کتاب، اظهار داشت: اين باغ بدون شک پس از افتتاح کامل به يکي از اتفاقات نادر دنيا در حوزه کتاب تبديل خواهد شد و به عنوان يک نمايشگاه دائمي کتاب در خدمت فرهنگ و مردم اين مرز و بوم قرار مي‌گيرد.

 

قاليباف افزود: اين سال‌‌ها و ماه‌ها، سال سخت اقتصادي است و بدون شک وقتي فشار اقتصادي به خانواده‌ها وارد مي‌شود نخستين چيزي که از سبد خانوار حذف مي‌شود، کالاي فرهنگي است.

    

هزينه در حوزه کتاب و کتاب خواني سرمايه گذاري محسوب مي شود

   

سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، با بيان اينکه اگر بخواهيم فرهنگ کتاب و کتابخواني در کشور همگاني شود بهترين راه آغازين اين امر از ابتداي دوران کودکي و نوجواني است، افزود: به دليل اينکه اگر کودکان و نوجوانان از همان اوايل جواني با کتاب مأنوس شوند، هميشه همانند يک فرد تشنه به دنبال آب يا همان کتاب هستند.

 

حسيني افزود: اي کاش نمايشگاه «ياد يار مهربان» همانند تهران در استان‌هاي ديگر کشور نيز مي شد به طور دائم برپا شود اما بودجه و بنيه استان‌ها آنقدر نيست که اين نمايشگاه در همه استان‌هاي کشور به صورت همه ساله برگزار گردد.

  

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي علي رغم کمبود بودجه در سال جاري 29 نمايشگاه عمومي، تخصصي و خصوصي در کشور برگزار کرده است و هم اکنون نيز نمايشگاه تخصصي کتابهاي تخصصي در قم در حال برگزاري است اما به هر حال شکي نيست که توسعه کتابخواني در کشور همت بيشتري را مي‌طلبد و اميدواريم در بودجه سال آينده توجه بيشتري به اين مسئله شود.

   

وي افزود: شاخص‌ترين وجه در هر کشوري، بحث مطالعه است يعني با توجه به اينکه دسترسي به اينترنت و کتاب الکترونيک براي مخاطبان ساده شده است اما با اين وجود هيچگاه اين موارد نمي‌توانند جاي کتاب را بگيرند.

   

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: هر مقدار که در حوزه کتاب و کتابخواني هزينه شود، براي دانش‌آموزان سرمايه است و هدر نخواهد رفت و قاطعانه بايد براي برپايي مستمر اين نمايشگاه‌هاي تلاش کرد.

 

حسيني گفت: کتاب داراي رقباي فراواني است مانند بازي‌هاي رايانه‌اي و سرگرمي‌هاي ديگر؛ اما بايد کششي ايجاد کنيم که کتاب در اين زمينه نيز اول باشد و جذابيت خود را همچنان حفظ کند.

 

تقدير از بنيانگذار نمايشگاه ياد يار مهربان

 

بر اساس اين گزارش، همچنين در مراسم افتتاحيه نمايشگاه «ياد يار مهربان» از علي‌اکبر اشعري، بنيانگذار اين نمايشگاه تقدير شد.


نظر شما