دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۳
کد خبر: ۶۰۳۷۷
|
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۷
کيومرث پوراحمد گفت: اگرچه سينماي ايران زمستاني بلند و تلخ را تجربه کرد؛ اما بهار آن نزديک است.

به گزارش شهر و به نقل از مهر، ششمين جشن کانون برنامه‌ريزان و دستياران کارگردان سينماي ايران شب گذشته 11 اسفندماه در فرهنگسراي رسانه برگزار شد. در اين جشن تعداد کثيري از هنرمندان سينماي ايران از جمله فرشته طائرپور، مرضيه برومند، محمدمهدي عسگرپور، هانيه توسلي، رابعه اسکويي، رويا تيموريان، مسعود رايگان، عليرضا داوودنژاد، رسول صدرعاملي، سيد غلامرضا موسوي، محمود رضوي، سيد جمال ساداتيان، رضا عطاران، سامان مقدم، احمدرضا درويش، مازيار ميري،کيوان کثيريان، فرهاد توحيدي، جابر قاسمعلي، سيمون سيمونيان، سعدي افشار، پوپک مظفري، افشين هاشمي، رضا ميرکريميو هنرمندان ديگر حضور داشتند.

   

در ابتداي اين مراسم آناهيد آباد ضمن خيرمقدم به حاضران از فرشته طائرپور دعوت کرد تا براي تقدير از هادي مقدم‌دوست کارگردان فيلم «سر به مهر» روي صحنه برود. مقدم‌دوست پس از دريافت جايزه‌اش خطاب به حاضران گفت: ممنون که من را قابل تقدير دانستيد و انجمن با معرفت دستياران کارگردان سينماي ايران باز هم هواي هم‌صنفي‌هايش را داشت و من بسيار خوشحالم که اين فيلم را ساخته‌ام.

 

سپس طائرپور نيز در جملاتي اظهار کرد: نسل جديدي که وارد سينماي ايران مي‌شود از درست‌ترين راه ممکن به اين عرصه ورود پيدا مي‌کند و من اميدوارم که اين نسل نيروي موفقي باشد.

 

در ادامه مسعود رايگان متن پيام کيومرث پوراحمد را براي حضار قرائت کرد که در بخشي از اين پيام آمده بود: اگرچه سينماي ايران زمستاني بلند و تلخ را تجربه کرد اما بهار سينماي ايران نزديک است و مطمئنا به زودي همه ما دوباره زير سقفي واحد گرد هم خواهيم آمد و اين اتفاق را خودمان، جشن خواهيم گرفت.

 

در ادامه اين مراسم مسعود ميمي عضو شوراي مرکزي دستياران کارگردان سينماي ايران روي صحنه رفت و گفت: بدنه سينما امروز درگير بيکاري و عدم تمرکز است و اين در حالي است که دولت بودجه‌هاي ميلياردي را صرف توليد فيلم‌هاي به اصطلاح فاخر مي‌کند که با بودجه آنها مي شود يکصد فيلم ساخت و صدها نفر را به محيط کار بازگرداند اما اين فيلم‌هاي فاخر دولتي تنها لباسي بد قواره را بر تن برخي کرده است. سينماي فاخري که پز مي دهد و پولش را در کشورهاي خارجي صرف مي کند در حالي که بدنه سينماي ايران بايد مسافرکشي کند، سينماي فاخري که ادعاي فرهنگ و هنر دارد اما باعث مي شود فيلمسازان ما را کشورهاي فرنگي به سرقت ببرند، اما مهم انديشه پاکي است که بر سينماي ايران جاري است.

 

وي سپس از رسول صدرعاملي کارگردان سينماي ايران دعوت کرد تا براي اهداي جايزه به دانش اقباشاوي کارگردان فيلم تاج محل روي صحنه برود. در ادامه اين مراسم اقباشاوي کارگردان اين فيلم روي صحنه رفت و جوايز خود را از صدرعاملي دريافت کرد.

 

موسوي: به زودي شاهد بازگشايي خانه سينما خواهيم بود

 

سحر صباغ‌سرشت ديگر عضو شوراي مرکزي انجمن دستياران کارگردان سينماي ايران در ادامه اين مراسم روي صحنه رفت و از سيد غلامرضا موسوي دعوت کرد تا براي اهداي جايزه به تهيه کننده و کارگردان فيلم "او خوب سنگ مي زند" روي صحنه برود. موسوي در جملاتي گفت: با توجه به اين که طي ماه‌هاي اخير سعي شده بود تا ما نتوانيم دور هم جمع بشويم بايد از اين جمع استقبال مي کرديم و من بسيار از کانون دستياران کارگردان سينماي ايران تشکر مي کنم که به بهانه تقدير از همکارانشان که در سي و يکمين جشنواره فيلم فجر اولين فيلم هايشان به نمايش درآمده بود باعث شدند تا دوستان در صنوف هاي مختلف سينمايي زير يک سقف يکديگر را ببينند و در اين روزها خبرهاي خوبي نيز به گوش مي رسد و ما بزودي شاهد بازگشايي خانه سينما خواهيم بود.

 

در ادامه اين مراسم تهيه کننده و کارگردان اين فيلم روي صحنه رفتند و جوايز خود را از دستان موسوي گرفتند. سيد هادي محقق در جملاتي گفت: من سال ها قبل وقتي عضو خانه سينماي ايران مي شدم احساس کردم که صاحب خانه شده ام و حالا که شنيدم قرار است خانه سينما دوباره باز شود اين را به جرات مي گويم که اگر براي سال 92 يک آرزو داشته باشم آن بازگشايي خانه سينما است.

 

مريم هژيروند ديگر عضو اين کانون روي صحنه رفت و گفت: ما هميشه اين جشن را در خانه خودمان مي‌گرفتيم و در اين مقطع که فشارهاي بيروني به سينماي ايران زياد شده است بسيار نگران اين هستيم که درون سينما نيز به جان هم بيفتند. اما ما بايد با يکديگر اتحاد داشته باشيم چرا که از بيرون به اين جمع با حسرت نگاه مي شود و ما بايد آگاهانه و هوشيارانه عمل کنيم.

 

وي سپس از مازيار ميري دعوت کرد تا براي تقدير از عوامل فيلم خسته نباشيد روي صحنه برود. پس از حضور ميري بر روي صحنه از رضا ميرکريمي (تهيه کننده) و افشين هاشمي و محسن قرايي (کارگردانان) دعوت شد تا روي صحنه بروند.

 

ميرکريمي: دلم براي خانه کوچه سمنان تنگ شده است

 

ميرکريمي در جملاتي گفت: من هم مثل همه دوستانم دلم براي ساختمان خيابان سمنان تنگ شده است. در مورد توليد اين فيلم ها بايد بگويم که براي من تجربه خوبي بود و بچه ها بسيار لياقت داشتند و درست هم انتخاب شده بودند و من به آن ها تبريک مي گويم و افتخار مي کنم.

 

هاشمي نيز در جملاتي گفت: اينجا اولين جايي است که من را کارگردان فيلم حساب کرده اند و من از آقاي ميرکريمي که دو بار به من فرصت حضور دادند بسيار تشکر مي کنم که اولين بار آن براي بازي در فيلم خيلي دور خيلي نزديک بود و فرصت بعدي کارگرداني فيلم خسته نباشيد.

 

محسن قرايي نيز در جمله اي کوتاه آرزوي بازگشايي خانه سينماي ايران را کرد.

 

در ادامه اين مراسم احمدرضا درويش براي اهداي جايزه به عوامل فيلم دهليز روي صحنه رفت و در جملاتي گفت: دوستان کانون دستياران امشب به من کلک بزرگي زدند و بين من و آقاي صدرعاملي پارتي بازي کردند و آن هم اين بود که وي جايزه دانش اقباشاوي را داد. دانش اقباشاوي عزيز را بنده بيش از 18 سال است که مي‌شناسم و او از دوستان صميمي من است و من متني را آماده کرده بودم تا هنگام اهداي جايزه به وي بخوانم.

 

وي در ادامه بيان کرد: کانون دستياران کارگردان سينماي ايران در اين يک سال و اندي که خانه سينماي ايران به تبعيد رفته با همدلي و يگانگي بارهاي زيادي را بر دوش کشيدند و من به تمامي آنها تبريک مي‌گويم.

 

خانه سينما يا باشگاه سينماي ايران!

 

درويش با کنايه به اين که بنا شده نام خانه سينما را باشگاه سينماي ايران بگذارند، گفت: چقدر خوب است که اينجا فرهنگسراي رسانه است نه باشگاه! من براي مفهوم باشگاه به فرهنگ عميد مراجعه کردم و ديدم که معني آن جايي براي ورزش و ديد و بازديد است که نمي توان نام آن را روي خانه سينماي ايران نهاد! صنف سينماي ايران يعني توجه به مطالبات به حق سينماي ايران از لحاظ فرهنگي و هويتي.

 

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به سخنان يکي از کارگردانان سينماي ايران که طي ماه هاي گذشته مرتباً براي محکوميت هم صنفي‌هايش بيانيه صادر کرده است گفت: برخي فقط در سينماي ايران نفرت پراکني مي کنند و به اهالي سينماي تهمت هاي زياد و نامسلماني زده اند اما روش ما براي برخورد با چنين افرادي طور ديگري است و ما از گذشته عبور و به آينده نگاه کنيم و ماندن درگذشته چيزي جز همان تهمت پراکني نيست.

 

وي خطاب به فيلمسازان جوان گفت: شما بايد ببينيد جا پاي چه کارگرداناني مي‌گذاريد من فقط به چند تا از اين فيلم ها اشاره مي کنم شما جا پاي اين دوستان مي گذاريد و اين حاصل يک دوره فيلمسازي شاخص سينماي ايران است، هامون، رنگ خدا، ناخدا خورشيد، اي ايران، من ترانه پانزده سال دارم، شوکران، خانه دوست کجاست، تنوره ديو، يک بار براي هميشه، پرده آخر، زير نور ماه، دونده، بچه هاي آسمان، ليلي با من است، باران و ... با نيم نگاهي به اين ليست مي توان فهميد که ما چه کارنامه درخشاني را با کمک خودمان و نه مديران سينمايي داشته‌ايم.

 

سپس از محمدمهدي عسگرپور نيز دعوت شد براي اهداي جايزه به بهروز شعيبي و رضوي تهيه‌کننده فيلم "دهليز" روي صحنه بروند. شعيبي با حضور روي صحنه با گلايه از سخنان درويش گفت: اي کاش به وي امکان اين را مي‌داديد که جايزه آقاي دانش اقباشاوي را اهدا کند.

 

در ادامه اين نشست آناهيد آباد روي صحنه رفت و در جملاتي گفت: من از بنياد سينمايي فارابي و احمد ميرعلايي و حسن نجاريان تشکر مي‌کنم که به ما کمک کردند تا هداياي اين دوستان را بدهيم من از فرهاد توحيدي دعوت مي‌کنم براي تشکر از حسين رباني روي صحنه بيايند. 

    

رباني: هر جا پيشكسوتان باشند خانه سينماگران آنجاست

   

در ادامه مراسم حسين رباني غريبي رئيس فرهنگسراي رسانه با حضور به روي صحنه در اشاره به صحبت‌هاي درويش گفت: هر محفلي که با حضور پيشکسوتان سينما و هنرمندان برگزار شود، خانه سينماگران است و امروز محفلي برپا شده تا از پنج فيلم خوب و کم هزينه اما پر محتوا تقدير کنيم و در مورد آن‌ها حرف بزنيم زيرا اين فيلم‌ها هم از لحاظ محتوا معنا دار و ارزشمند هستند و هم فيلمسازان خوش آتيه‌اي براي آن‌ها زحمت کشيده‌اند.رئيس فرهنگسراي رسانه در پايان افزود: بايد اين گونه برنامه‌ها با حاشيه کمتر، اما بيشتر برگزار شود و دوستان کمي هم به فکر مديران باشند.در پايان اين مراسم بسياري از حاضران روي صحنه رفتند و عکس يادگاري انداختند.

نظر شما