شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۰
کد خبر: ۶۰۴۴۶
|
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸
بازار در روزهاي گذشته با نوسانات فراواني همراه بوده است؛ آيا اين نوسانات را در روزهاي پاياني سال مي‌توان روندي مثبت پنداشت.

به گزارش گروه اجتماعي شهر، اقتصاد ايران در چند روز گذشته تحت تاثير تحليل‌ها و گمانه‌زني‌ها از نشست آلماتي بوده است. پس از دو روز مذاکره فشرده ايران و گروه 1+5 در پايتخت قزاقستان طرف‌هاي ايراني از کوتاه آمدن اعضاي 1+5 از مواضع پيشين خود خبر دادند. در پايان مذاکرات علي اکبر صالحي گفت: «بسيار خوشبين است که ايران با غرب به توافق برسد.»

 

اين پالس‌هاي مثبت از يک توافق در روزهاي گذشته ادامه داشت. محمد خزاعي نماينده دايم ايران در سازمان ملل متحد در مصاحبه با شبکه سي‌ان‌ان گفت که ايران از ايده گفتگوي دو جانبه با آمريکا بر سر موضوع هسته‌اي استقبال مي‌کند. او مي‌گويد نشست آلماتي يک نقطه عطف بوده است. در ادامه اين اظهارات وزير امور خارجه ايران روز يکشنبه گفت: تحريم‌ها از امروز به تدريج رفع خواهد شد.

 

همه اين حاشيه‌هاي سياسي، نبض بازار را در دست گرفت و سکه و دلار همدوش هم پس از مدت‌ها شاهد سقوط يکديگر بودند. سکه مرز يک ميليون و300 هزار تومان و دلار تا مرز 3200 تومان پايين آمدند.

 


خبرهايي که در راه است

نشست آلماتي يک تفاوت عمده با نشست‌هاي قبلي داشته است؛ دو طرف مذاکره در مورد زمان نشست‌هاي آينده به توافق رسيده‌اند. قرار است در تاريخ 27 و 28 اسفند جلسه کارشناسي در شهر استانبول و 16 فروردين جلسه سياسي با 1+5 مجددا در آلماتي برگزار شود.

 


در سخنان اشتون گرچه ابراز اميدواري وجود دارد اما وي موضوع را به برداشتن گام‌هاي عملي موکول مي‌کند. به نظر مي‌رسد غرب پس از پايان مذاکرات آلماتي منتظر واکنش ايران به اتفاقات اين مذاکرات است. روزنامه نيويورک تايمز پيش از پايان مذاکرات در اين باره نوشته است: «غرب در انتظار پاسخ تهران به بسته‌اي است که لغو تدريجي تحريم‌ها را در مقابل اقدامات اعتمادساز از سوي ايران، پيشنهاد مي‌دهد.»

 

حشمت الله فلاحت پيشه استاد دانشگاه و تحليل گر مسائل سياسي، مي‌گويد: «به نظر من آمريکايي‌ها از طريق 1+5 چراغ سبزي را به ايران نشان دادند مبني بر اينکه در طول 40 روز آينده، ايران و آمريکا مي‌توانند حداقل در قالب غيرمستقيم بخشي از تنش‌هاي خود را به مذاکره بگذارند و اين پيامي بود که مي‌توان از نشست آلماتي گرفت.»

 

چله نشيني بازار

اين روزها بازار بيش از پيش چشم به اخبار دوخته است؛ در شرايط موجود هر خبري بر بازار تاثيرگذار است. اما آيا مي‌توان به کاهش نرخ‌ها در روزهاي اخير دلخوش بود.

وقتي اقتصادي تحت تاثير اخبار شاهد تغييرات سريع و شديد مي‌شود نشان از آسيب‌پذيري بالاي آن دارد. اگر چند خبر بتوانند بازار را نزولي کنند به حتم هميشه اين شائبه وجود خواهد داشت که خبرهاي ديگري نيز مي‌تواند بازار را صعودي کنند و نرخ‌ها را به سطح گذشته بازگردانند. از آنجايي که يک توسعه پايدار نيازمند يک اقتصاد با ثبات است اين روند نمي‌تواند در کوتاه مدت نشان مثبتي براي اقتصاد باشد حتي اگر نرخ‌ها به سطح سال گذشته بازگردد. براي سنجش بازار بايد زمان بيشتري حوصله کرد و 40 روزي منتظر ماند.

نظر شما