دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۲۹
کد خبر: ۶۰۵۳۰
|
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۳
سخنگوي شوراي نگهبان در آخرين نشست خبري‌اش در سال 91 تاکيد کرد که «شوراي نگهبان هيچ وقت قبل از ثبت‌نام کانديداهاي انتخابات صحبتي در مورد رد يا تاييد صلاحيت آنها نکرده و نمي‌کند».

به گزارش شهر به نقل از ايسنا، عباسعلي کدخدايي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه «در جلسه گذشته بيان کرديد اگر کساني قبل از اينکه صلاحيت‌شان تاييد نشده باشد، فعاليت انتخاباتي کنند اقدامي خلاف قانون انجام داده‌اند. اخيرا شاهد چنين مواردي بوده‌ايم، نظر شوراي نگهبان در اين رابطه چيست؟ گفت: اگر نسبت به اين اقدامات واژه تبليغات صدق کند قطعا مراجع ذي‌ربط موظف به برخورد هستند اما اينکه تبليغات چيست و اينکه مواردي مانند اعلام نامزدي و اعلام برنامه‌ها و غيره در محدوده تبليغات قرار مي‌گيرد يا خير؟ همچنان روشن نيست و ما نيازمند اصلاح قانون هستيم.

 

سخنگوي شوراي نگهبان يادآور شد: البته اگر مصداق تبليغات باشد قطعا در بررسي صلاحيت‌ها مدنظر قرار مي‌گيرد.

 

کدخدايي در پاسخ به اين سوال که آيا اعلام برخي از شعارها يا الفاظ از سوي برخي افراد يا کانديداهاي احتمالي مي‌تواند به عنوان تبليغات انتخاباتي پيش از موعد تلقي شود؟ گفت: قانون در اين زمينه ساکت است. اينکه آيا اين‌گونه رفتارها جزو تبليغات محسوب مي‌شود يا نه، معلوم نيست.

 

خبرنگار ديگري سوال خود را اين‌گونه مطرح کرد که برخي اشخاص که هنوز اعلام کانديداتوري نکرده‌اند مطرح شده که ردصلاحيت مي‌شوند مانند رييس دبيرخانه جنبش غيرمتعهدها، اما در مورد برخي از افراد مثل شهردار تهران که پرونده قضايي دارند اينگونه مباحث مطرح نشده است، ملاک شما براي تاييد صلاحيت‌ها چيست؟ آيا افرادي که داراي پرونده قضايي هستند تاييد صلاحيت مي‌شوند؟

 

سخنگوي شوراي نگهبان پاسخ داد: آيا شما از شوراي نگهبان اظهارنظري در مورد افراد شنيده‌ايد؟ ملاک ما، قانون است و اينکه رفتار افراد منطبق با قانون سنجيده مي‌شود.

 

خبرنگار ديگري سوال خود را اينگونه مطرح کرد که آيا در انتخابات پيش‌رو با برخي از اشخاص که احتمال مي‌رود تاييد صلاحيت نشوند صحبتي شده که وارد انتخابات نشوند و آيا اين تعامل در اين انتخابات وجود دارد که کدخدايي در پاسخ گفت: سوال شما ابهام دارد. منظور شما از تعامل چيست؟

 

سخنگوي شوراي نگهبان افزود: هيچ وقت قبل از ثبت‌نام افراد صحبتي در اين خصوص نبوده و در موقع ثبت‌نام و اعلام اسامي ممکن است برخي افراد به شوراي نگهبان مراجعه کنند و ما وضعيت را نسبت به آنها مطرح مي‌کنيم بنابراين اين افراد هستند که به شوراي نگهبان مراجعه مي‌کنند تا در خصوص وضعيت خود سوال کنند.

 

کدخدايي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري که سوال خود را اين‌گونه مطرح کرد که اخيرا آقاي مطهري مطرح کرده که اگر آقاي مشايي با اصرار رييس‌جمهور تاييد صلاحيت شود بايد فاتحه انقلاب را خواند، نظر شوراي نگهبان در اين رابطه چيست و آيا کسي مي‌تواند براي شوراي نگهبان تعيين تکليف کند؟ گفت: گويا با توجه به چند سوال مطرح شده، کساني براي شورا تعيين تکليف مي‌کنند. تکليف شوراي نگهبان را قانون مشخص کرده و ما بر اين اساس اعلام نظر مي‌کنيم.

 

کدخدايي در ادامه در پاسخ به اين سوال که توانايي کانديداها را چطور مي‌سنجيد، گفت: معيار ما در درجه اول قانون و بعد از آن سوابق افراد است. کساني که خود را در معرض نامزدي قرار مي‌دهند حتما سوابقي دارند و اين سوابق بايد بيانگر اين توانايي‌ها باشد.

 

وي افزود: مقام معظم رهبري نيز اين نکته را به درستي تاکيد کردند که توانايي براي اداره کشور با ساير توانايي‌ها متفاوت است.

 

خبرنگاري سوال خود را اينگونه مطرح کرد که لايحه بودجه امسال با تاخير به مجلس ارسال شد و ما شاهد بوديم که بودجه برخي نهادها مانند شوراي نگهبان کاهش يافته است، آيا اين اقدام در عملکرد شوراي نگهبان تاثير مي‌گذارد؟

 

سخنگوي شوراي نگهبان اظهار کرد: قطعا اگر به شما وظيفه‌اي واگذار کنند و هزينه آن را پيش‌بيني نکنند نمي‌توانيد آن را به خوبي انجام دهيد اما ما نيز شرايط عمومي کشور را درک مي‌کنيم و معتقديم که شوراي نگهبان بايد شرايط عمومي کشور را درک کند. منتظر هستيم که بودجه انتخابات را در سه ماهه اول سال داشته باشيم تا به خوبي نظارت خود را بر انتخابات انجام دهيم.

 

خبرنگار ديگري اينچنين سوال کرد که بعد از بررسي صلاحيت‌ها، معمولا طرفداران کانديداهايي که ردصلاحيت مي‌شوند مسائل حاشيه‌اي را ايجاد مي‌کنند، شوراي نگهبان در اين راستا چه اقداماتي را انجام مي‌دهد؟ کدخدايي پاسخ داد: در درجه اول بايد قانون را اصلاح کرد که وظايف نهادهاي مسوول را تبيين کند و در درجه دوم نامزدها و طرفداران آنها بايد از بداخلاقي‌هايي که در دوره گذشته اتفاق افتاد خودداري کنند. البته شوراي نگهبان اقداماتي را در نظر دارد تا از وضعيتي که در گذشته اتفاق افتاد جلوگيري شود.

 

وي تاکيد کرد: قوه قضاييه نيز در اين جهت با توجه به مسووليت خود ستاد پيشگيري از جرايم انتخاباتي را تشکيل داده و ما همکاري نزديکي با اين ستاد داريم.

 

خبرنگار ديگري به سخنان رييس‌جمهور مبني بر اينکه من بر اساس سوگندي که ياد کردم اگر احساس کنم جايي خلاف قانون عمل شده اقدام مي‌کنم، خواستار پاسخ کدخدايي شد که وي گفت: شوراي نگهبان مفسر قانون عادي نيست. اما اگر قانون مراحل تصويب خود را نهايي کرد و لازم‌الاجرا شد، براي همه لازم‌الاتباع است البته کساني که مسوول اجراي قانون هستند طبق تشخيص متعارف خود بايد قانون را اجرا کنند.

 

خبرنگار ديگري در ادامه سوال کرد اخيرا دو واژه «فتنه و انحراف» خيلي مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما ما نمي‌دانيم چگونه بايد اين دو را احصاء کنيم، شوراي نگهبان برخوردش با اين مساله که در قانون لحاظ نشده چيست؟ که کدخدايي پاسخ داد: من جواب اين سوال را با يک مثال مطرح مي‌کنم. اگر اعلام شود که مثلا دشمنان جمهوري اسلامي قابل تاييد نيستند طبيعي است که شما معيارهايي براي تشخيص نياز داريد. اين معيار را قانونگذار براي شما تعيين کرده است. مثلا اعتقاد به مباني جمهوري اسلامي ايران که اگر کسي چنين اعتقادي نداشته باشد قطعا در بررسي صلاحيت‌ها مدنظر قرار مي‌گيرد.

 

کدخدايي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه آقاي مهدوي‌کني در آخرين جلسه مجلس خبرگان گفته‌اند که کساني بيايند کانديدا شوند که در قد و قواره رياست‌جمهوري باشند، اين افراد بايد چه شرايطي داشته باشند که کداخدايي گفت: سوال شما تکراري است و من در پاسخ همکاران شما جواب را داده‌ام.

نظر شما