دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۵
کد خبر: ۶۰۶۰۰
|
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۳
گزارش شهر از اختتاميه دهمين نمايشگاه ياد يار مهربان/
خوراکيان گفت: هدف اصلي برگزاري نمايشگاه ياد يار مهربان ارتقاي سطح مطالعه و کتاب خواني شهروندان است که از شاخصه هاي توسعه و پيشرفت کشور مي باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي شهر، مراسم اختتاميه دهمين نمايشگاه ياد يار مهربان با حضور امير خوراکيان رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، امير مسعود شهرام نيا دبير اين نمايشگاه و سيدصادق پژمان معاون اداري مالي سازمان فرهنگي هنري در فرهنگسراي انديشه عصر روز دوشنبه برگزار شد.

 

شهرام نيا با بيان اينکه برگزاري اين نمايشگاه فضايي مطلوب براي همه علاقه مندان به کتاب و کتاب خواني فراهم کرد، گفت: با وجود همه مشکلاتي که براي آماده سازي اين فضا وجود داشت.صدها مهندس و کارگر و تيم هاي مختلف کار کردند تا در نهايت فضايي آماده شد تا بتوان نمايشگاه را در آن برگزار کرد.


شهرام نيا يادآورشد: استقبال مدارس از نمايشگاه امسال بسيار بيشتر از سال هاي قبل بود.در اين دوره شاهد حضور 91 درصدي مدارس ، 100 درصدي حوزه هاي علميه ، 5/83 درصد مديران فرهنگي، 100 درصدي کتابخانه هاي زندان ها ، 100درصدي کتابخانه هاي شهرداري و 98 درصدي کتابخانه هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و 94 درصدي مدارس نواحي يک و دو شهر ري بوديم.


وي ادامه داد: مشکلاتي همانند بارندگي ،شناخته نبودن، باغ کتاب و دسترسي نگراني هايي در مورد ميزان حضور ايجاد کرده بود ولي با رکورد بي سابقه بازديدکنندگان مواجه شديم. از اين بابت خيلي خوشحال هستيم که اين حجم مراجعات را داشتيم. فقط تعداد اندکي از مدارس مراجعه نکردند که ما هم بالافاصله از مدارس حاشيه جايگزين کرديم و کتاب به آنها اهدا شد.


شهرام نيا با بيان اينکه با وجود اينکه اطلاع رساني صدا و سيما نسبت به نمايشگاه ضعيف بود و به تيزر نمايشگاه به دلايل سياسي اجازه پخش ندادند، اظهار داشت: با اين حال خوشحاليم که در بخش هاي اجرايي مشکلي ايجاد نکرد و همه مدارس و گروه هاي مختلف در نمايشگاه حضور پيدا کردند و نمايشگاه مورد استفاده آنها قرار گرفت.


وي در بخش ديگر سخنان خود به چند مورد بدقولي ها در سال گذشته اشاره کرد و توضيح داد: بدترين بدقولي اين مورد بود که با ناشرين به دليل مشکلاتي که در وزارت ارشاد پيش آمد و در پرداخت ها تاخير به وجود آمد نتوانستيم از نظر مالي با ناشرين تسويه حساب مالي انجام دهيم اما خوشبختانه امسال امکان تسويه حساب مالي فراهم شده است و قبل از پايان سال همه مطالبات پرداخت مي شود. اتفاق خوشحال کننده اي براي ما و براي ناشرين اين است که آنها عاملين باروري نمايشگاه بودند.


اين دبير نمايشگاه گفت: در مجموع نمايشگاه امسال با مجموع تلاش هاي همه مديران و همکاران در بخش هاي مختلف شهرداري و سازمان، يک نمايشگاهي شد که در نوع خودش مي تواند الگوي مناسبي در همکاري بخش هاي مختلف تبديل شود. اين همکاري را در آماده سازي فضا براي نمايشگاه و حتي در مديريت ها ديدم و در واقع نوع همکاري و همدلي بيش از سال هاي گذشته بود.


شهرام نيا در رابطه با اين يک دوره ده ساله از همکاري و تلاش به اتفاق بزرگ اين جريان مبني بر کمک به کتابخانه هاي مدارس اشاره کرد و گفت: يکي از شاخص هاي توسعه فرهنگي تعداد کتاب به ازاي دانش آموز در کتابخانه هاي مدارس است. اهميت اين شاخص به اين دليل است که اگر بچه ها در کتابخانه هاي مدرسه شان دسترسي داشته باشند و کتاب خوان شوند و علاقه مند به کتاب بشوند، در ادامه در سنين بزرگ سالي هم کتاب خوان وعلاقه مند به کتاب خواهند ماند، در غير اينصورت اگر اين امکان در مدرسه فراهم نشود بعيد است که بعدها کتابخواني را شروع کنند؛ حداقل آمارها اين را نشان مي دهد.


وي گفت: نمايشگاه هاي ياد يار مهربان در 10 سال گذشته حدود 8 جلد به سرانه کتاب به ازاي هر دانش آموز به سرانه کتابخانه ها اضافه کرده است، از لحاظ ريالي حدود 25 ميليارد تومان طي اين 10 دوره کتاب وارد کتابخانه هاي مدارس شده است.


شهرام نيا در پايان از مديران تشکر کرد و افزود: اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، معاونت فرهنگي، اجتماعي، اعضاي کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و شخص شهردار همکاري ويژه اي با مسئولان برگزاري اين نمايشگاه داشتند.

 

کار اصلي بايد ارتقاي سطح مطالعه شهروندان باشد

امير خوراکيان رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در اين مراسم با اشاره به تجميع فعاليت هاي سازماني در ذيل مجموعه اي از اهداف مشخص اظهار داشت: بحث مطالعه يکي از موضوعاتي است که در تمام شاخص هاي فرهنگي تاثيرگذار است. مطالعه شاخصي است که زيرساختي براي خيلي از عرصه هاي فرهنگي و رشد اجتماعي محسوب مي شود.


وي در ادامه تصريح کرد: هيچ کشور توسعه يافته و پيشرفته اي نداريم که سرانه مطالعه عموم شهروندانش پايين باشد. سرانه مطالعه شهروندان نه تنها در رشد فرهنگي و اجتماعي بلکه در توسعه اقتصادي و پيشرفت کشور در ساير عرصه ها هم نقش تعيين کننده اي دارد.


خوراکيان در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ذيل هدف سازمان در زمينه ارتقاء فرهنگ کتابخواني، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در طول سال، بيش از 300 عنوان برنامه دارد. مسابقات کتابخواني، جلسات رونمايي از کتاب ها، نقد کتاب، اداره کتابخانه ها، تجهيز کتابخانه ها، توليد کتاب و ديگر برنامه ها از جمله فعاليت هاي سازمان ذيل اين هدف است.

نظر شما