شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۰۲
کد خبر: ۶۰۷۱۳
|
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه اصلاحات مرامنامه‌اي مصوب ندارد و محمد خاتمي رهبر اصلاحات است گفت: اگر در سال ?? رهبري اصلاحات فعال عمل مي‌کرد در انتخابات آن سال اصلاح‌طلبان شکست نمي‌خوردند.

به گزارش شهر به نقل فارس، محمدرضا عارف عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار جمعي از فعالان دانشجويي دانشگاه‌هاي گرکان، شيراز، اراک و جمعي از فارغ‌التحصيلان دانشگاه تهران در پاسخ به نگراني برخي از دانشجويان در خصوص انتخابات آينده رياست جمهوري گفت: اين نگراني و دغدغه همه ماست، فضاي دانشگاه‎ها در کمتر از 3 ماه مانده به انتخابات به صورت غير قابل قبولي بي‌تحرک و بي رمق است و يکي از دلايل اصلي آن، برخوردهاي حذفي با فعالان دانشجويي است.

 

 

وي با اشاره به فعاليت تشکل‌هاي دانشجويي در دانشگاه‌ها از ايجاد تشکل‌هاي فرمايشي در دانشگاه انتقاد کرد و گفت: اين پديده در حالي است که امروز مجوز تشکل‌هاي اصيل دانشجويي باطل شده و يا اجازه فعالت مستقل از آن ها سلب شده است و اين طبيعي است که در چنين فضايي دانشجو انگيزه‌اي براي فعاليت‌هاي سياسي و حتي صنفي ندارد.

  

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي به حوادث انتخابات سال 88 اشاره کرد و گفت: در حوادث انتخابات 88 عده‌اي از دانشجويان به واسطه حضور در فعاليت‌‌هاي انتخاباتي ستاره دار شدند، برخي اساتيد دانشگاه را به اجبار بازنشسته‌ کردند و از ارتقاء علمي عده‌اي از آنها جلوگيري کردند. اينگونه برخوردها آسيب جدي به ساحت دانشگاه زد و تاسف بارتر آنکه هنوز هم اين روند ادامه دارد و از تدريس عده‌اي از اساتيد دانشگاه جلوگيري مي‌کنند.

   

وي با بيان اينکه اميدوارم فضاي دانشگاه در آستانه انتخابات باز شود و شاهد تحرک دانشجويان باشيم،گفت: آنچه براي کشور خطرناک است اين است که احساس مسئوليت از دانشجو که سالم‎ترين و برحسته ترين قشر جامعه محسوب مي‌شوند گرفته شود. لذا نبايد به صرف وقايع انتخاباتي سال 88 و برخوردهاي حذفي کنار کشيد اگر بپذيريم کشور متعلق به خود ماست با نگاه به آينده بايد اميدوار بود.

   

عارف در واکنش به انتقاد دانشجويان نسبت به برخوردهاي صورت گرفته در حوادث انتخابات سال 88 با فعالان سياسي و دانشجويان گفت: اگر در انتخابات حضور پيدا کنم و پيروز شوم زمينه‌اي را فراهم مي‌کنم که مسائل سال 88 در يک فضاي باز در دانشگاه‌ها تحليل شود تا با آسيب شناسي آن، راه براي جلوگيري از تکرار اينگونه حوادث تبيين شود.

 

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: البته عده‌اي خودسرانه برخي کارها را انجام داده و مي‌دهند و هزينه‌هايي را متوجه نظام مي‌کنند که بايد ريشه اقدامات خودسرانه خشکانده شود.

 

وي با بيان اينکه عده‌اي بعد از برگزاري هر انتخابات به دنبال تسويه حساب‌هاي سياسي هستند، به عملکرد متوليان اجرايي اشاره کرد و گفت: جريان سياسي حاکم نشان داد نمي‌تواند به تنهايي کشور را اداره کند، نتيجه‌ عملکرد اين جريان در نهايت اين شد که مجبور شدند رئيس جمهور را جداي از خود بدانند.

 

وي با تاکيد بر اينکه انتخابات را بايد فرصتي بدانيم براي بازگرداندن اعتماد عمومي، اظهار داشت:کنار کشيدن و عافيت طلبي پاک کردن صورت مساله است و راه‌حلي براي مشکلات کشور نيست. علي‌رغم تمام بي‌مهري‌هايي که به اصلاح طلبان شده است، معتقدم هيچ راهي جز حضور قوي در انتخابات وجود ندارد.

 

*تصميمم نسبت به حضور در انتخابات جدي‌تر شده است

 

عارف با بيان اينکه تصميمم نسبت به حضور در انتخابات در مقايسه با ماه‌هاي گذشته جدي‌تر شده است، مهمترين مساله کشور را مسايل اقتصادي و معيشت مردم دانست و گفت: اعتقادم به توسعه فراگير و جامع است. اگر بخواهيم با صداقت و عملياتي صحبت کنيم نمي شود وعده هاي عجيب و غريب به مردم داد. در مقطع فعلي مهمترين مساله کشور کاهش تورم و فقر ايجاد شده است. اکثريت مردم در تامين معيشت آبرومند با مشکل رو به رو هستند و اين مساله به هيچ وجه زيبنده کشور نيست.

 

وي در پاسخ به سوال يکي از دانشجويان مبني بر اينکه در صورت حضور يک اصلاح طلب ديگر در انتخابات چه تصميمي مي‌‌گيرد، گفت: بارها تاکيد کردم به نظر اجماعي اصلاح طلبان با با يک رويکرد روشن و قابل قبول تمکين مي‌کنم ولي اگر اصلاح طلبان به اجماع نرسند خودم با مشورت دوستانم تصميم نهايي را خواهم گرفت.

 

معاون اول دولت اصلاحات با بيان اينکه مشکل اصلاح طلبان براي رسيدن به اجماع بسيار کمتر از اصولگرايان است، گفت: در ساليان اخير تريبون‌ها همه در اختيار رقيب اصلاح طلبان بوده است و دائما به دنبال نقطه ضعفي از اصلاح طلبان بوده و هستند در حاليکه در جريان اصولگرا خطاهاي فاحشي صورت مي‌گيرد ولي براي آنکه به اسم اصولگرايي تمام نشود با نام جريان موهوم انحرافي، اينگونه خطاها را از خود دور مي‌کنند.

 

*مبناي تعامل با حاکميت بايد اعتماد متقابل باشد

 

وي در بخش ديگري از سخنانش به نحوه تعامل اصلاح طلبان با حاکميت اشاره کرد و با بيان اينکه مبناي همکاري و تعامل بايد اعتماد متقابل باشد، خاطرنشان کرد: نبايد به حاکميت بي اعتماد بود و حاکميت هم نبايد به اصلاح طلبان سوء ظن داشته باشد بايد براي ايجاد ‌اعتماد متقابل و رفع سوء ظن تلاش کرد تا با همگرايي و با هدف مشترک که تعالي کشور و پاسخ گويي به خواسته هاي بحق مردم است امور مختلف را ساماندهي کرد.

 

عارف با تاکيد بر اينکه ميثاق ملي ما قانون اساسي است در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چگونه مي‌خواهد بعد از پيروزي در انتخابات تغييرات اساسي و بنيادين در جهت بازگشت به ساختارها انجام دهد،گفت: موانع براي اصلاح و تغييرات قابل رفع است. البته بايد ظرفيت و آمادگي کشور را هم مورد توجه قرار داد و بامحور قرار دادن سند چشم انداز و سياست هاي کلي بخصوص سياست هاي کلي اصل 44 قانون اساسي اقدامات لازم را بر اساس نيازهاي کشور با ايجاد زمينه ها و زيرساخت هاي لازم انجام داد.

 

* اعتقادي به تغيير فله‌اي مديران ندارم

 

وي با تاکيد بر اينکه اعتقادي به تغيير فله‌اي مديران ندارم گفت: نبايد خودمان را محدود به يک جريان خاص کنيم بايد از همه پتانسيل‌هاي کشور و همه نيروهاي توانا،مستعد و با انگيزه براي خدمت به مردم خوب کشورمان استفاده کنيم.

 

تفکر اصلاح طلبي راه حل مشکلات کشور است

 

معاون اول دولت اصلاحات با بيان اينکه تفکر اصلاح طلبي را راه حل مشکلات کشور مي‌دانم، اظهار داشت: مشي اصلاح‌طلبان مبتني بر تعامل و گفت‌وگو، عمل به تمامي اصول قانون اساسي، توسعه فعاليت‌هاي مدني و مسالمت‌جويانه توام با صبر و پشتکار است. تفکر اصلاح‌طلبي حاصل تجارب مبارزات حق‌طلبانه يکصد ساله اخير ملت ايران است. اين ظرفيت گسترده و متنوع بخش مهمي از سرمايه اجتماعي جامعه ايراني است.

   

وي تبعات حذف اصلاح‌طلبان براي منافع ملي و پيامدهاي زيان‌بار يک‌دستي سه قوه طي اين هشت سال اخير را مورد اشاره قرار داد و با بيان اينکه کشور با چالش‌هاي اساسي رو به رو است، رکود تورمي اقتصاد، شکاف علني ميان قواي سه‌گانه، فشارهاي بين‌المللي و تحريم‌ها و کدورت و نارضايتي فعالان سياسي و مدني آسيب ديده از حوادث تلخ و ناگوار پس از انتخابات 88 را از جمله اين چالشها برشمرد .

 

* اصولگرايان نتوانستند ژاپن اسلامي را براي ايران به ارمغان بياورند

 

عارف ادامه داد: چنان‌چه جناح حاکم با ارزيابي منصفانه عملکرد هشت ساله‌اش بپذيرد که بدون فرافکني در حال و آينده بايد پاسخگوي اختيارات بي‌حد و حصرش طي اين دوره باشد، اين عملکرد را نمي‌تواند قابل‌قبول بداند. آنها بايد با شجاعت اعتراف کنند که در غياب رقيب توانمند اصلاح‌طلب نه تنها نتوانسته‌اند ژاپن اسلامي را براي ايران به ارمغان بياورند بلکه از برقراري حداقل هماهنگي بين قواي سه‌گانه در اختيار خود نيز محرومند.

  

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: براي برون‌رفت از اين شرايط دشوار با استفاده از فرصت انتخابات 92 که فرصت حضور و مشارکت همگان را فراهم مي‌آورد جريان حاکم با جريان اصلاحات گفت‌وگوهاي برادرانه را آغاز کند. زمينه‌هاي امنيتي، سياسي و رسانه‌اي لازم براي حضور با انگيزه تمام جريانات سياسي در داخل نظام از ‌جمله اصلاح‌طلبان را با به‌کارگيري اهرم‌هاي در اختيار فراهم کند.

 

* سيد محمد خاتمي رهبر اصلاحات است

 

وي با بيان اينکه اصلاحات مرامنامه اي مصوب ندارد سيد محمد خاتمي را رهبر اصلاحات دانست و گفت:اگر در سال 84 رهبري اصلاحات فعال عمل مي کرد در انتخابات آن سال اصلاح طلبان شکست نمي خوردند.

 

عارف در پاسخ به سوالي يکي از دانشجويان درباره فعاليت اقتصادي برخي نهادهاي نظامي و امنيتي گفت: معتقدم با اجرايي شدن سياست هاي کلي اصل 44 قانون اساسي تمامي موارد در مسير قانوني قرار مي گيرد و دخالت برخي نهادها در اقتصاد محدود و در نهايت متوقف مي‌شود.

 

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان سخنانش در واکنش به سوالات متعدد دانشجويان درباره زندانيان سياسي گفت: معتقدم مشکل زندانيان سياسي که به مانند استخوان لاي زخم است با حضور اصلاح طلبان در انتخابات و بازگشت به صحنه هاي مديريتي کشور و با استفاده از سازو کارهاي قانوني قابل حل است. هر چند اميدوارم با تدابيري که مسئولين مربوطه اتخاذ مي کنند بسياري از اين دوستاني که در زندان هستند و شخصا آنها را مي‌شناسم و از جمله افراد دلسوز و وفادار نظام هستند آزاد شوند. در صورت حضور در انتخابات و پيروزي اصلاح طلبان، تمام تلاشم را با توجه به تعاملاتي که دارم براي حل مشکل اين دوستان انجام خواهم داد.

نظر شما