يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۳
کد خبر: ۶۰۸۵۴
|
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳
محيط زيست مفهومي تشريفاتي در ذهن شهروندان فرهنگ‌مدار تهراني/
با وجود اينکه مردم تهران آرزوي شهري پاک و تميز را دارند اما در عمل رفتاري به اين سمت حرکت نمي‌کند.

به گزارش گروه اجتماعي شهر، در تعطيلات نوروزي تهران شهري رويايي مي‌شود، ديگر از ازدحام روزهاي کاري، دود و ترافيک خبري نيست. گروه بسياري شهر را ترک مي‌کنند و تهران خلوت مي‌شود. همين موضوع روي پاکيزگي سطح شهر هم تاثير مي‌گذارد. وقتي مردم تهران روزهاي نوروز را تجربه مي‌کنند همگي آرزو مي‌کنند که کاش تهران هميشه اينگونه باشد.

 

در سال‌هاي گذشته با وجود برخي تبليغات براي فرهنگ سازي و توجه بيشتر به محيط زيست بازهم مشاهده شده است که اهميت محيط زيست به يک موضوع همه‌گير و تبديل به يک خواست اجتماعي نشده است. در حرف همه آرزوي هواي پاک و شهري تميز را دارند اما در عمل کنش‌هايي متضاد با اين آرزو از خود نشان مي‌دهند.

 

دکتر داور شيخاوندي در اين‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار شهر مي‌گويد: بسياري از رفتارها بايد در جريان اجتماعي شدن و تربيت، دروني شود و به عبارتي ديگر جزء خصلت آدمي و تبديل به کاري عادت واره گردد.  

 

درحال حاضر بسياري از شهروندان هنگام حضور در يک شهر تميز توسعه يافته يا در يک جمع مشخص نسبت به نظافت و محيط زيست رفتارهاي حساس و عملي از خود نشان مي‌دهند و اما هنگام خارج شدن از آن محيط خاص رفتاري متفاوت از خود بروز مي‌دهند.

 

توجه به محيط زيست از حرف تا عمل

دکتر شيخاوندي آسيب‌شناس اجتماعي در اين باره مي‌گويد: برخي افراد در موقعيت‌هاي متفاوت رفتارهاي متفاوتي از توجه به محيط زيست از خود نشان مي‌دهند. اين افراد در حرف و از نظر عقلاني موافق توجه به محيط زيست شهري هستند اما در عمل چون رفتارها در آن‌ها دروني نشده است کارهاي همسو با آن را انجام نمي‌دهد.

  

اين استاد دانشگاه مي‌افزايد: خيلي از ساکنين کنوني تهران مهاجرند و پرورش يافته روستا هستند؛ اين موضوع که فرد در دوران کودکي با موضوعات ساده و مسائل شهري آشنا نشده است و هنگام ورود به يک کلانشهر نيز مورد آموزش قرار نگرفته موجب مي‌شود تا برخي از ساده‌ترين موضوعات که از الزامات زندگي شهري است را رعايت نکنند.

 

بي‌توجهي به محيط زيست و هزينه‌اي که شهروندان مي‌پردازند

اکنون با وجود تبليغات درباره اهميت محيط زيست بازهم مي‌توان گفت که در اين کلانشهر 12 ميليوني آنچنان که بايد به اين موضوع پرداخته نمي‌شود و اين مساله در رديف آخرين دغدغه‌هاي شهروندان قرار مي‌گيرد.

 

با وجود سخن از اهميت موضوع بازيافت در عمل مي‌بينيم که بازيافت از مبدا عملا از سوي شهروندان اجرايي نمي‌شود، با وجود درگيري هر روزه شهر با آلودگي‌هوا و صوتي بازهم شهروندان چندان رغبتي براي گرفتن معاينه فني خودرو ندارند و گروهي نيز از حمل و نقل عمومي فراري، عموما در تمام مناطق شهر کيسه‌هاي زباله در هر زماني در پياده‌روها رها مي‌شوند و ساعت 21 و سطل‌هاي زباله معناي خاصي ندارد.

بيشترين تعجب آنجاست که تمام اين رفتارهاي غلط محيط زيستي هزينه‌هاي سنگيني را براي شهر به همراه دارد، شهري که هزينه‌هايش مستقيما بر دوش مردم است.

نظر شما