دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۴
کد خبر: ۶۰۸۶۳
|
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳
پايتخت 2 توانست با همكاري عوامل حرفه‌اي و امتحان پس داده لحظات خوشي را براي مخاطبان ايراني بيافريند كه شايد تمام برنامه‌هاي سيما از اين هم بي‌بهره بودند.

به گزارش خبرنگار فرهنگي شهر، از ميان برنامه‌ها و مجموعه‌هاي تلويزيوني نوروز 92 كه مورد اقبال عمومي قرار گرفت مي‌توان به سريال «پايتخت 2» سيروس مقدم و «كلاه قرمزي» ايرج طهماسب و كمي هم مجموعه «آب پريا» ساخته مرضيه برومند اشاره كرد.  
نقطه مشتركي كه بين اين مجموعه‌هاي موفق وجود دارد اين است كه همكاري ديرينه‌اي بين گروه و عوامل دست‌اندركار اين برنامه‌ها وجود دارد. عوامل سريال «پايتخت2»  باهم آشنايي كامل دارند، تجربيات خوبي را پشت سر گذاشته‌اند و به نوعي اجراهاي خود را تمرين كرده‌اند تا از نواقص احتمالي به دور باشند. نويسندگي محسن تنابنده  را نيز به اين ويژگي ها بيفزاييد.  

همچنين از علل موفقيت‌هاي سريال «كلاه قرمزي» هم مي‌توان همين موضوع را مورد توجه قرار داد؛ اين مجموعه ساليان سال است كه با عوامل و تيم خود كار مي‌كند و اين همكاري مشترك در طي اين چند سال از ايرادات و نواقص اثر مي‌كاهد. در نهايت يك اثر مورد پسند روي آنتن برده مي‌شود.

      

تركيب بازيگران «پايتخت» در سري دوم تغييري نكرده و همان بازيگراني ايفاي نقش كرده‌اند كه چشم مخاطب به آنها عادت كرده و كنش و واكنش‌هاي بازيگران براي بيننده جذاب و پذيرفتني بود.

     

داستان اين سريال قصه سرراست و ساده‌اي دارد كه در سري دوم هم اپيزوديك شده بود؛ مخاطب در هر مقطعي از مجموعه با داستاني تازه روبرو مي‌ گشت و در واقع اين موضوع باعث تلطيف شدن داستان مجموعه مي‌شد تا بيننده با يك مجموعه راكد مواجه نباشد. همه اين موارد باعث مي‌شود كه بيينده يك مجموعه را راحت‌تر و باگيرايي زيادي دنبال كند.

     

بر اساس اين گزارش، اين مجموعه داراي طنز كميك است؛ در حقيقت داستان خود را طوري واقع‌گرايانه چيده است كه قصه‌ها و صحنه‌هاي مضحك بي‌جايي را به خورد مخاطب ندهد بلكه موقعيت‌هاي خنده را در دل داستان و شخصيت‌هاي آن مي‌كارد. همه اين روند موجب مي‌ گردد تا مخاطب بدون تلاش و زحمتي با داستان همراه شود، خود را به موقعيت‌هاي اين ماجراها بسپارد و از ديدن آن لذت ببرد.

   

پايتخت 2 لااقل لذت‌‌آفريني كرد

   

برخي منتقدين بر اين باورند كه سري دوم «پايتخت» نسبت به سري اول از داستان بامحتوا و پروپيماني برخوردار نبوده و سيروس مقدم خواسته است كه براي مخاطبان نوروزي فقط يك برنامه‌اي سرگرم كننده بسازد تا براي آنها لحظات خوشي را بيافريند. در اين ميان مي‌توان گفت اگر فقط اين اتفاق هم افتاده باشد لااقل مجموعه‌اي توليد شده كه دقايقي خنده و لحظات خوب براي مخاطبان به وجود بياورد. اين در زماني است كه نوع سريال‌ها و برنامه‌هاي سيما حداقل اين خصوصيت سرگرم‌كنندگي مناسب را هم ندارند تا بدون لودگي و داراي استاندارد طنز اثري را ارائه بدهند. گاهي عوامل سازندگان برنامه‌ها فراموش مي‌كنند كه يكي از كاركرد رسانه‌هايي چون تلويزيون ارائه آثار مفرح و سرگرم‌كننده است البته اين مجموعه خالي از محتوا و ... هم نبود و در آن به موارد آموزشي و تربيتي همچون احترام به بزرگتر، مقررات راهنمايي و رانندگي و غيره هم توجه شده بود.

       

در رابطه با بازيگران اين مجموعه مي‌توان گفت كه اولا تركيب بازيگران در اين سري دست نخورده به ايفاي نقش پرداختند. همچنين از بازيگراني بهره گرفته شده است كه امتحان پس داده‌ بودند. در واقع آنهاسال‌هاست كه در عرصه تئاتر، سينما و تلويزيون آثار شاخصي ارائه داده‌اند. از جمله اين بازيگران عليرضا خمسه است كه خودش در عرصه طنز يدطولايي دارد، ريما رامين‌فر هم در تئاتر و سينما فعاليت‌هاي خوبي داشته است يا اينكه مهران احمدي، احمد مهران‌فر و محسن تنابنده هم كه آثار خوبي در عرصه سينما در كارنامه خود دارند. بنابراين با تركيب مجموعه اين گروه اثر قابل قبولي براي بينندگان تلويزيون ارائه كردند.

       

«پايتخت 2» به عنوان سريال محبوب نوروز سال 92 انتخاب شد.

   

الهام غفوري كه سال‌هاي قبل «ديوار» و «چک برگشتي» را تهيه كرد و امسال هم با همكاري عليرضا خمسه، محسن تنابنده، ريما رامين فر، احمد مهرانفر، مهران احمدي، ليندا کياني، هومن حاج عبدالهي و سميرا حسن پور «پايتخت 2» را تهيه كرد.


نظر شما