شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۸
کد خبر: ۶۰۹۰۳
|
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷
شوراي اسلامي شهر تهران با تاکيد بر تجربه ناموفق شهردراي در انتشار اوراق مشارکت در بافت هاي فرسوده لايحه " مجوز انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداري تهران جهت اجراي پروژه صفه تجاري، اداري مجتمع ايستگاهي پرديس شرق" را براي بررسي مجدد به کميسيون ارجاع داد.

به گزارش خبر نگار مديريت شهري شهر ، در جلسه امروز شوراي اسلامي شهر تهران در جريان بررسي لايحه " مجوز انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداري تهران جهت اجراي پروژه صفه تجاري، اداري مجتمع ايستگاهي پرديس شرق" سيد مناف هاشمي معاون برنامه ريزي و بودجه شهرداري تهران با اشاره به تجربه ناموفق شهرداري در انتشار اوراق مشارکت براي بافت هاي فرسوده گفت: براي ايستگاه اين مجتمع ايستگاهي به 2 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است که هزار ميليارد آن توسط انتشار اوراق مشارکت بايد تامين شود.

 

معاون شهرداري تهران افزود: با توجه به نرخ تورم موجود تصور مي شود که انتشار اين اوراق به صرفه باشد مگر اين که آن را خوب مديريت نکنيم.

 

اعطاي مجوز به شرط برنامه ريزي

مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران نيز در اين رابطه با تاکيد بر اين که نگراني ما تکرار تجربه ناموفق اوراق مشارکت بافت هاي فرسوده است خاطر نشان کرد: به قول حسن بيادي اگر اين اوراق را به دست يک بساز و بفروش داده بوديم 2 برابر آن را بر مي گرداند. اما شايد سيستم عريض و طويل اداري مانع از تحقق اين امر شد.به شرط آن که پيش از دريافت پول برنامه داشته باشيد کميسيون مجوز را صادر مي کند.

 

اوراق مشارکت پر ريسک و پر تعهد است

رسول خادم رييس کمسيون برنامه و بودجه شورا نيز با اعطاي اين مجوز مخالف بود اما علت خود را نه تجربه سابق شهرداري بلکه غير قابل اطمينان بودن روش تامين مالي با انتشار اوراق مشارکت دانست و گفت: اين روش بارها براي رديف هاي بودجه دولت لحاظ شده اما به دليل اين که پيش بيني ها در اين روش معمولا درست صورت نمي گيرد و يا اين که اوضاع اقتصادي بسيار متغير است به نتيجه مثبت منتهي نمي شود.

وي با اشاره به بخش هاي خصوصي فعال در مترو گفت: زماني که اين بخش هاي فعال وجود دارند دليل به ورود شهرداري نيست. زيرا اين روش ريسک و تعهدات بالا دارد.

 

هابل درويش رييس متروي تهران نيز گفت: هدف از اجراي اين پروژه توسعه مترو است و در ساخت خطوط مترو هيچ بخش خصوصي به علت سود ده نبودن اين بخش مشارکت نمي کند و هيچ صندوق و بانکي نيز وام نمي دهد.

 

وي با اشاره به استثنائي بودن اين موقعيت براي مترو خاطرنشان کرد: اين پروژه خاص است و به اين دليل سازمان هاي خاص مي آيند و ما مجبوريم آن را به يک سوم قيمت واگذار کنيم اما با اين روش خودمان وارد عمل مي شويم. از شوراي شهر مي خواهم که فرصت بررسي جزئي را در کميسيون به اين مجوز بدهيد.


در نهايت لايحه " مجوز انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداري تهران جهت اجراي پروژه صفه تجاري، اداري مجتمع ايستگاهي پرديس شرق" براي بررسي مجدد به کميسيون مربوطه ارجاع داده شد.


در ادامه بررسي يک فوريت لايحه اصلاحيه مصوبه نحوه محاسبات تعرفه دفاتر خدمات الکترونيکي شهر مصوب شد.

در جريان تدوين اين لايحه حمزه شکيب عضو شوراي اسلامي شهر تهران اظهار داشت: با ايجاد دفاتر خدمات الکترونيک بايد شهرداري کوچک‌تر شود.

 

وي ادامه داد: در خصوص دفاتر خدمات الکترونيکي شهر، شهرداري بايد به شوراي اسلامي شهر تهران گزارش هايي را ارائه دهد که آيا با تشکيل اين دفاتر هزينه‌هاي مردم در شهرداري کاهش پيدا کرده است و ارزيابي کند که آنچه که هدف شورا و مديريت شهري از تشکيل دفاتر بوده است به انجام رسيده است.

 

در ادامه جلسه يک فوريت لايحه نظام يکپارچه بليت الکترونيک حمل و نقل عمومي شهر تهران نيز با رأي اکثر اعضا به تصويب رسيد.

 

در اين باره مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران اظهار داشت: با اجراي اين لايحه بايد قيمت‌هاي بليت الکترونيک کمتر از نقدي باشد تا شهروندان به استفاده از بليت الکترونيک ترغيب شوند و مشکلات نقدي حل شود.


نظر شما