شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۳
کد خبر: ۶۰۹۲۳
|
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳
شهردار تهران در جمع خبرنگاران:
شهردار تهران ايجاد مديريت يکپارچه را چالش اصلي شهرهاي غرب آسيا دانست.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، محمدباقر قاليباف در حاشيه کنگره سازمان شهرهاي متحد و حکومت هاي محلي منطقه غرب آسيا و خاورميانه در جمع خبرنگاران در خصوص سازمان جهاني دولت هاي محلي اظهارداشت: در کنار سازمان ملل که يک سازمان جهاني است و همه دولت هاي کره خاکي عضو آن هستند، سازمان جهاني دولت هاي محلي نيز وجود دارد که در واقع اتحاديه جهاني شهرداري هاي دنياست و 5 منطقه در آن مسئوليت دارند. هر دوسال يکبار نيز نشست هاي جهاني براي شهردار هاي کل دنيا نيز توسط اين سازمان برگزار مي شود که تحت نام UCLG شناخته شده است.

 

وي با اشاره به اينکه يکي از مناطق اين سازمان در خاورميانه و غرب آسيا قرار دارد و شهرهاي اين منطقه عضو آن هستند گفت: نشست امروز نشست شهرداري هاي غرب آسيا است که به مدت 2 سال رياست آن به تهران منتقل شد و تهران در اين دوسال رياست اين سازمان را به عهده دارد و در پايان خرداد نيز نشست جهاني UCLG در مراکش برگزار مي‌شود.

 

شهردار تهران با اشاره به اتحاديه شهرداران آسيايي نيز خاطرنشان کرد: به جز عضويت در UCLG ، مجمع شهرداران آسيايي را نيز داريم و کار را به صورت قاره اي دنبال مي کنيم و اين فرصتي به ما داده است تا در اين مدت هم تجربيات خود را منتقل کنيم و هم از تجربيات ديگر کشورها استفاده کنيم.

 

 

پذيرفته شدن 8 پروژه شهرداري تهران در مقياس جهاني

 

وي در پاسخ به اين سوال که در اين تعاملات بيشتر دريافت کننده تجربيات بوده ايد يا انتقال دهنده آن اظهار کرد: گاهي اوقات شايد يک شهر بزرگ نباشد اما تجربيات خوبي در حوزه هاي مختلف داشته باشد.در نشستي که در ناپل ايتاليا با عنوان شهرهاي آينده برگزار شد، 8 پروژه شهرداري تهران به عنوان پروژه هاي جهاني پذيرفته شد و همچنين مسئوليت پروژه هايي مانند اطلس خاورميانه به عهده ما گذاشته شد.

 

شهردار تهران تاکيد کرد: اساسا اين همکاري ها هم براي ما و هم براي ديگر کشورهاي منطقه و دنيا مفيد خواهد بود.

 

مديريت يکپارچه چالش اصلي شهرهاي غرب آسياست

 

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به اين سوال که مهمترين چالش کشورهاي حوزه غرب آسيا را چه مي دانيد؟ گفت: بحث مديريت يکپارچه از مشکلات عمده شهرهاي غرب آسيا است.موضوعي که از آن با نام مديريت واحد شهري ياد مي شود اما به عقيده من بايد بگوييم مديريت يکپارچه شهري خوانده شود که چالش عمده شهرهاي غرب آسيا است و بايد برطرف شود.

 

قاليباف در ادامه با اشاره به اظهارات شهرداران دعوت شده به تهران که اين شهر را شهري زيبا مي خواندند ، تصريح کرد: گردشگران خارجي که تهران را از نزديک نديده اند، برايشان غير قابل باور است که شهري با اين وسعت و جمعيت در شرايط خوبي قرار دارد.

 

وي با اشاره به نشست تونس که با حضور کشورهاي اسلامي و غير اسلامي برگزار شده بود، گفت: شرکت کنندگان در اين نشست که ايران را از نزديک ديده بودند وقتي در مورد انقلاب اسلامي و ايران صحبت مي کردند با ديدي مثبت به نقش اسلام در پيشرفت تاکيد مي کردند و آنهايي که ايران را از نزديک نديده بودند، تصورشان اين بود که ايران و تهران، شهر يا کشور پيشرفته اي نيست.

 

 

بازديد از تهران معرف مجموعه نظام اسلامي و عملکرد ما خواهد بود

 

قاليباف خاطر نشان کرد: بازديد از تهران اين فرصت را مي دهد که مهمانان و گردشگران با پيشرفت هاي آن آشنا شوند و ما خودمان براي اين کار تلاش زيادي انجام ندهيم چرا که خود کار معرف مجموعه نظام اسلامي و عملکرد ما خواهد بود.

 

شهردار تهران در پاسخ به اين سوال که اين تعاملات چقدر در دستور کار توسعه شهري مي آيد، گفت: هر کدام از اين شهرها برنامه هاي خوبي براي خود دارند و پيشرفت هاي بسياري داشته اند. شهرهاي استانبول، سئول، کوالالامپور در شرق و غرب آسيا از جمله اين شهرها هستند و با استفاده از همکاري هاي موجود بين آنها مي توانيم تجربيات خوبي کسب کنيم.

نظر شما