دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۰
کد خبر: ۶۰۹۸۱
|
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
سي و سومين نشست پژوهشي هنر در نگارخانه برگ سازمان زيباسازي شهر تهران به بررسي آثار استاد جمشيد اميني نقاش و قاليباف اختصاص دارد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي سازمان زيباسازي شهر تهران، نخستين نشست پژوهشي نگارخانه برگ در سال 92 به نكوداشت جمشيد اميني نقاش و طراح فرش اختصاص خواهد داشت. استاد اميني از آخرين شاگردان کمال المک بود که براي نخستين بار شيوه شبيه سازي را در فرش ابداع کرد.

 

اين هنرمند طي سالها فعاليت مستمر خود، تمرکز و تخصص اش را بر روي طراحي نقشه قالي و کوبلن گذاشت. او نخستين هنرمندي بود که به شيوه نقاشانه، شبيه سازي را در طراحي و بافت فرش وارد کرد.

 

از مهم‌ترين ويژگي هاي هنر جمشيد اميني، نگاه نقاشانه او به بافت تابلو فرش است، زيرا اين هنرمند نوعي رنگ سازي را كه هيچ گاه در زمينه فرش جايگاهي نداشت به اين هنر وارد كرد؛ ضمن اينكه او پرتره سازي را نيز در هنر فرش به کار برد. پرتره هاي طراحي و بافته شده او با پرتره سازي هايي که کمال المک و شاگردانش ارائه مي دادند، تفاوتي ندارد و جزئيات در آثار او از جايگاه ويژه اي برخوردار است.

 

سي و سومين نشست پژوهشي هنر به همت سازمان زيباسازي شهر تهران و با همكاري نشريه تنديس، روز چهارشنبه 28 فروردين ماه از ساعت 17 تا 19 در نگارخانه برگ برگزار مي شود. در اين مراسم هادي سيف و دكتر حسن اميني فرزند و شاگرد جمشيد اميني به سخنراني خواهند پرداخت و فيلم مستندي از اردشير پژوهشي بر اساس زندگي جمشيد اميني به نمايش در خواهد آمد. همچنين نمايشگاهي از اسناد و آثار اين هنرمند نيز در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت. در اين نمايشگاه آثار نفيسي از مجموعه شخصي خانواده اميني شامل پرتره كمال الملك و تني چند از نامداران فرهنگ و هنر كشور به نمايش در خواهد آمد. اين نمايشگاه تا 11 ارديبهشت ماه ميزبان علاقمندان است.

 

لازم به يادآوري است، جمشيد اميني 1282- 1377 هجري شمسي از طراحان فرش نوين ايران است كه اصولي نوين را در اين هنر ايجاد كرد و با شيوه‌اي خاص چون بافندگي کوبلن به ابداع آثار هنري پرداخت.

 

اميني در سال 1282 شمسي در روستاي فشند از روستاهاي ساوجبلاغ متولد شد. او از آغاز كودكي به نقش و رنگ علاقه داشت و در پنج سالگي به اتفاق خانواده به تهران آمد و در اين شهر با بافندگي قالي آشنا شد. او در سال 1298 به مدرسه صنايع مستظرفه كمال المك راه يافت و استعداد وي مورد توجه استاد كمال الملك قرار گرفت و در آن مدرسه دار قالي برپا كرد.

 

اميني آخرين بازمانده از شاگردان كمال الملك و مكتب وي بود كه در سن 95 سالگي جهان را بدرود گفت. اين هنرمند در روز سه شنبه 22 دي ماه 1377 درگذشت و در زادگاهش فشند به خاك سپرده شد.

 

اميني علاوه بر هنر طراحي، مرد عارف پيشه و انديشمندي بود به طوري كه شاگردان او در اخلاق و اصول عارفانه انساني، او را چون مرادي مي‌ستودند . اميني تمام عمر ياد استاد و مرادش كمال الملك را عزيز مي‌داشت و از آثار مهم اين هنرمند مي توان به تابلوي ضامن آهو و پرتره كمال الملك اشاره کرد.

 

پرتره کمال المک از آثار بي نظير جمشيد اميني به شمار مي رود و اين فرش آنچنان استادانه بافته شده كه از فاصله نزديك حتي با نقاشي تفاوتي ندارد. اين اثر اميني در موزه هنرهاي ملي نگهداري مي‌شود.

 

نكوداشت جمشيد اميني روز چهارشنبه 28 فروردين در نگارخانه برگ واقع در ميدان هروي خيابان وفامنش، خيابان جمالي، عمارت عين الدوله برگزار مي شود.

نظر شما