دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۶
کد خبر: ۶۱۰۳۸
|
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۲
محمد باقر قاليباف، شهردار تهران طبق روال ديدارهاي همه ساله خود با آيات عظام و مراجع بزرگوار تقليد قم ديدار و گزارشي از عملکرد سازمان تحت مديريت خود ارائه کرد.

به گزارش شهر به نقل از پايگاه اطلاع رساني محمدباقر قاليباف ، شهردار تهران در اين ديدار ها با مراجع تقليد و آيات عظام مکارم شيرازي، جوادي آملي، نوري همداني، حسيني بوشهري، سعيدي، علوي گرگاني، سبحاني، موسوي اردبيلي، اميني، علوي بروجردي و شهرستاني ديدار و گفت و گو کرد.

 

بر اساس اين گزارش شهردار تهران در ديدارهاي جداگانه با مراجع عظام تقليد ، گزارشي از عملکرد سال 1391 شهرداري تهران ارايه داد.

 

قاليباف همچنين با حضور در بيت حضرت آيت الله انصاري شيرازي از اين عالم عامل عيادت کرد.

 

شهردار تهران با حضور در بيت مرحوم آيت الله موسوي لاري، رئيس فقيد مرکز نشر معارف اسلامي در جهان، با بيت مکرم ايشان ديدار کرد و فقدان اين عالم رباني و پژوهشگر بزرگ جهان تشيع را تسليت گفت.

 

وي همچنين با حضور در بيت آيت الله فاضل لنکراني، با فرزند ايشان ديدار و گفت و گو کرد.

 

شهردار تهران در ديدار با مراجع عظام تقليد گزارشي از فعاليت هاي شهرداري تهران در حوزه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي ،عمراني ،زيست محيطي و حمل و نقلي ارائه کرد.

 

دکتر قاليباف با بيان اينکه « امروز در شهرداري تهران ما کاملا سوار بر کار هستيم و مي دانيم کار را بايد به کدام سمت و سو و چگونه هدايت کنيم»، گفت: همانطور که مي دانيد شهرداري ها بر خلاف دولت از نفت برخوردار نيستند و بايد خودشان پول در بياورند و هزينه کنند.

 

وي در ديدار با مراجع تقليد و آيات عظام گفت:الحمدالله با همه مشکلاتي که ناشي از تحريم و مسايل حاشيه اي در سال 91بود هيچ خدشه اي بر روند کار در شهرداري تهران وارد نشد. يعني هرآنچه که در سال نود تصويب شد براي سال 91 بدون هيچگونه تاخير و تغييري طبق سند سال 91 انجام شد.

 

شهردار تهران اضافه کرد:با برنامه ريزي که انجام شده بود و همت همکاران و عزيزان در مديريت شهري نه تنها کسري بودجه در مديريت شهري نداشتيم که افزايش درآمد هم داشتيم و مطابق قانون درخواست متمم بودجه هم ارايه کرديم تا مازاد درآمد را براي پيشبرد پروژه ها هزينه کنيم.

 

قاليباف گفت: اين امر نشان داد واقعا در موضوع تحريم و فشارهاي اقتصادي اگر با مديريت درست و برنامه ريزي شده حرکت کنيم مي شود مشکلات را کاهش داد.تنها اثري که تحريم در سال گذشته بر شهرداري تهران داشت که آن هم بسيار محدود بود بحث ساخت و وارد کردن جرثقال هاي خاصي بود که براي پروژه پل صدر بايد در خارج از کشور مي ساختيم و به داخل منتقل مي کرديم. اما به خاطر مشکلات اداري و مکاتبات تنها 4 ماه تاخير داريم.

 

وي تاکيد کرد: اگر قرار بود اين پروژه در حالت عادي اجرا شود يک پروژه 8 ساله بود اما ما اين پروژه را دوساله تعريف کرديم . در نتيجه اين تاخير 4 ماهه در زمان بندي دو ساله است نه 8 ساله. يعني در نوع خود يک پروژه پر سرعت است.

 

شهردار تهران اضافه کرد: پروژه صدر از جمله طرح‌هايي است که در حوزه فني به آنها پروژه قرني گفته مي‌شود يعني در هر قرن شايد يکبار اين افاق بيفتد .خوشبختانه اين کار بدست جامعه مهندسي ايراني اجرا شد و افتخاري براي جامعه مهندسين کشور است.اين پل بصورت تک پايه اجرا مي شود تا از تمامي ظرفيت ترافيکي اين بزرگراه استفاده شود.

 

شهردار تهران با اشاره به افتتاح بزرگراه آزادگان در جنوب پايتخت، گفت: ترافيک اين بخش از جمله مشکلات تهران بود که هزينه هاي مختلفي از نظر زماني، تلفات جاني و مالي به مردم تحميل مي کرد. اين بزرگراه که پر ترافيک ترين محور شرقي – غربي به شمار مي رود، اسفند ماه امسال افتتاح شد.

 

وي با اشاره به پروژه احداث بزرگراه امام علي (ع) گفت: اين بزرگراه شمالي - جنوبي تهران از دارآباد تا حرم حضرت امام (ره) اجرا مي شود، پيش از اين بخشي از اين بزرگراه از جماران تا رسالت ساخته شده بود، اما 26 کليومتر از آن باقي مانده بود که بايد از وسط شهر و خانه هاي بسياري عبور مي کرد. در مسير اين بزرگراه بيش از هفت هزار خانه قرار داشت. طول اين بزرگراه مجموعا 34 کيلومتر است که دارآباد را بدون هيچ تقاطع و چراغ قرمزي به بهشت زهرا (س) وصل مي کند و اميدوارم همزمان با ميلاد حضرت امام علي (ع) در 13 رجب امسال افتتاح شود.

 

وي با تاکيد بر اينکه «کارهاي فرهنگي که جوهره ديني داشته باشد در دستور کار ما است» به اقدامات شهرداري تهران در زمينه زنان سرپرست خانوار، مهارت آموزي آن ها ، اقدامات انجام شده در رابطه با زندان زنان، آموزش، پرورش و حل مشکلات زنان زنداني و موفقيت هاي حاصل از آن اشاره کرد و گفت: نتايج حاصل شده از اين اقدام به گونه اي بود که قرار شد با هماهنگي دستگاه هاي مربوطه، اين اقدامات به شکل الگويي براي استان هاي مختلف اجرايي شود.

 

شهردار تهران در رابطه با موضوع زنان سرپرست خانوار نيز تصريح کرد: 10 هزار نفر از اين زنان تحت حمايت شهرداري تهران قرار دارند، البته اين حمايت، حمايت مالي نيست بلکه اين افراد آموزش مي بينند و توانمند مي شوند تا بتوانند روي پاي خود بايستند و مسايل اقتصادي و خانوادگي خود را حل و فصل کنند. هر ساله هزار نفر که به توانمندي مورد نظر رسيدند از مجموعه خارج و افراد جديدي جايگزين آن ها مي شوند.

 

دکتر قاليباف يادآور شد: در اين بخش کارهاي گسترده اي در حوزه پيشگيري از آسيب ها انجام شده است و مراکزي جهت نگهداري و حمايت از افراد آسيب ديده ساخته شده است. همچنين براي در راه ماندگان و بي خانمان ها گرمخانه هايي را به صورت شبانه روزي ايجاد کرديم که در زمستان امسال حدود دو هزار و 400 نفر در شبانه روز ميهمان اين مراکز بودند.

 

وي در ادامه به ساخت پنجمين بوستان ويژه بانوان در پايتخت اشاره کرد.

 

شهردار تهران افزود: در تهران مناطقي داشتيم که شهرت آسيبي دارند، اقدامي که شهرداري تهران در اين حوزه هاي آسيب اجتماعي انجام داد، اين بود که کالبد آن منطقه را تغيير اساسي داديم.

 

وي با ذکر مثالي، به ساخت بوستان نهج ابلاغه اشاره کرد که در محل رود دره فرحزاد ساخته شده و مزار شهداي گمنام است.

دکتر قاليباف گفت: اين مجموعه يکي از زيباترين بوستان هاي تهران است که مورد استقبال خوب شهروندان عزيز تهراني قرار گرفته است. فاز دوم اين بوستان نيز طي هفته آينده افتتاح مي شود.

 

وي با اشاره به ساخت پياده راه آئيني در ميدان امام حسين (ع) تهران، گفت: وضعيت و فضايي که در ميدان امام حسين (ع) و ميدان شهدا وجود داشت در شان نام امام حسين (ع) نبود؛ به همين منظور با فضاسازي که انجام شد، تلاش شد تا مرکزي براي گردهمايي آئيني و مکاني که تداعي کننده نام آن بزرگوار باشد ايجاد شود . در فاطميه امسال و مراسم هاي عزاداري گذشته نيز جمعيت کثيري از مردم براي برگزاري مراسم هاي مذهبي در آنجا تجمع کردند.

 

بهره برداري از درياچه چيتگر همزمان با روز ميلاد حضرت زهرا (س)

 

وي در بخش ديگري از سخنان خود به ساخت درياچه چيتگر در غرب تهران اشاره کرد و گفت : قبل از انقلاب مي خواستند در رابطه با ساخت اين درياچه کار مطالعاتي انجام دهند اما اين کار بر زمين مانده بود، امروز خوشبختانه اين درياچه با حدود 130 هکتار سطح زير آب ساخته شده و در روز ميلاد حضرت زهرا (س) افتتاح مي شود که علاوه بر تاثيرات زيست محيطي بر منطقه، مي تواند به عنوان يکي از مهم ترين گردشگاه هاي شهر مورد توجه قرار گيرد.

 

قاليباف در ادامه به کاشت شش ميليون اصله درخت طي اسفند ماه سال گذشته در سطح شهر تهران و کاشت يک و نيم ميليون درخت مثمر به درخواست شهروندان تهراني در خانه پايتخت نشينان اشاره کرد.

 

وي گفت: امسال پنج ميليون گل لاله در سطح شهر تهران کاشته شد و طراوت و زيبايي خاصي را به تهران بخشيد. نکته مهم در اين موضوع، فرهنگ بالاي مردم است. عليرغم اينکه اين گل ها بسيار زيبا و گران قيمت است اما حتي يک مورد گزارش نداشتيم که مردم گل ها را کنده و يا تخريب کرده باشند و اين نشان مي دهد اگر مسئولان کارشان را خوب انجام دهند، مردم هم به خوبي حمايت مي کنند.

 

شهردار تهران به پيگيري موضوعات زيرساختي و حمل و نقلي در تهران اشاره کرد و گفت: در زمينه حمل و نقل، مترو و ... کارها با همان سرعت گذشته در حال پيشروي است.

 

دکتر قاليباف از اقدامات انجام شده در زمينه بازيافت زباله در منطقه کهريزک به عنوان يکي از اتفاقات مهم در شهر تهران ياد کرد و گفت: کهريزک انبار زباله تهران بود و آلودگي زيادي ايجاد کرده بود. درياچه اي از شيرابه در زير زمين بود و سال ها به محل دفن زباله ها تبديل شده بود. روزانه به طور متوسط ، شش تا هفت هزار تن زباله در تهران جمع آوري مي شود که اين حجم در ماه هاي پاياني سال - و به عنوان مثال اسفند ماه - به روزي 11 هزار و 400 تن مي رسد. امروز اتفاق مهمي که افتاده اين است که ديگر زباله اي دفن نمي شود؛ بلکه زباله ها تبديل به کود مي شود و با همکاري خوبي که با دانشگاه تهران انجام شد و تحقيقات گسترده اي که صورت گرفت، به نتايجي رسيديم که شيرابه ها را از زمين خارج و تبديل به مواد غير مضر کنيم. فکر مي کنم تا دو سال ديگر، آن منطقه اي که همواره بوي تعفن داشت، کاملا پاک و به يک بوستان بزرگ تبديل شود.

 

وي در پايان خاطر نشان ساخت: در زمينه تبديل زباله به انرژي تا به امروز کاري در ايران نشده بود، اما به لطف خدا اولين کارخانه سوخت زباله و تبديل به انرژي در منطقه چهار احداث شده که مي تواند روزانه 350 زباله تر را تبديل و سه مگاوات برق توليد کند. تصميم داريم اين شيوه را در کل شهر توسعه دهيم تا ديگر نيازي به حمل زباله ها نباشد.

 

نظر شما