دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۵۴
کد خبر: ۶۱۰۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: در تهران و ساير کلان شهرهاي کشور شاهد افزايش چشم گير تعداد خودروهاي شخصي و موتورسيکلت ها هستيم و يکي از ابعاد و جوانب ناخواسته اين افزايش پر شتاب ، آسيب هاي شديد زيست محيطي و آثار مخرب بر اين شهرهاست.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران، سيد جعفر تشکري هاشمي افزود: البته تغيير رويکرد به سمت حمل و نقل پاک، در چند سال اخير با جديت در تهران پيگيري مي شود و حمل و نقل پاک به عنوان يک اولويت جدي مورد تاکيد مديريت شهري قرار دارد.

وي با اشاره به نفش جدي آلاينده هاي ناشي از سيستم هاي حمل و نقل موتوري در آلودگي هواي تهران، اظهار کرد: روزانه صدها تُن مواد آلاينده از جمله ذرات لاستيک خودرو و آزبست لنت ترمز را نيز بايد به آن افزود.

معاون شهردار تهران با بيان اين که 80 درصد آلودگي هواي تهران ناشي از آلايندگي وسايل نقليه موتوري است، تصريح کرد: از يک سو مصرف سوخت خودروهاي فرسوده در کشورمان دو تا سه برابر خودروهاي جديد و آلودگي آن ها چند برابر خودروهاي نو است و از سوي ديگر آلايندگي بسياري از خودروهاي صفر کيلومتر داخلي از استاندارد نبوده و بالاتر از حد مجاز است.

وي با اعلام اين نکته که حمل و نقل پاک بر تعادل پايدار بين سه بُعد اجتماعي، اقتصادي و نيز زيست محيطي تاکيد دارد، گفت: در اين راستا افزايش کارآمدي انرژي در بخش حمل و نقل که خود از کارآيي وسيله، کارآيي سفر و کارآيي سيستم تشکيل مي شود، از اهميت ويژه اي برخوردار است.

مهندس تشکري هاشمي راهکارهاي دست يآبي به حمل و نقل پاک را به دو بخش کلي تقسيم کرد و افزود: اين دو بخش شامل «سوخت ها و وسايل نقليه پاک» و «زيرساخت هاي حمل و نقل پاک» است.

وي با اعلام اين نکته که امروز در بسياري از کشورهاي جهان الزامات مربوط به استانداردهاي يورو 6 در توليد خودرو اعمال مي شود، اظهار کرد: اين در حالي است که در خودروهاي داخلي حتي ملزومات مربوط به استانداردهاي يورو 2 نيز به طور کامل رعايت نمي شود.

وي با ذکر اين موضوع که چند کشور پيشرفته جهان در حال توليد خودروهاي هيبريدي، خودروهاي الکتريکي و خودروهاي با سوخت ديزل مي باشند، تصريح کرد: در چنين شرايطي در کشور ما هنوز بسياري از خودروها براي 100 کيلومتر پيمايش بيش از 10 ليتر بنزين مصرف مي کنند.

معاون شهردار تهران در پايان زيرساخت هاي حمل و نقل پايدار را از مهم ترين پيش نيازهاي توسعه حمل و نقل پاک دانست و خاطرنشان کرد: به اين منظور احداث معابر عابران پياده، مسيرهاي دوچرخه سواري، محورهاي اتوبوسراني و خطوط حمل و نقل ريلي در اولويت قرار دارند، همان طور که در تهران نيز ساخت اين امکانات را در اولويت قرار داده ايم.

گفتني است مرکز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران در گزارشي که اخيراً منتشر کرده، مجموعه اي از راهکارهاي پيشنهادي به منظور دست يآبي به حمل و نقل پاک در تهران را ارائه کرده که از جمله مي توان «جمله مديريت تقاضاي سفر از طريق سفرهاي درون شهري و حذف سفرهاي زائد»، «حرکت به سمت توسعه سيستم هاي حمل و نقل پاک»، «توسعه دسترسي به سوخت هاي پاک» و «آموزش و فرهنگ سازي در زمينه توسعه استفاده از حمل و نقل پاک» را نام برد.

نظر شما