يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۲
کد خبر: ۶۱۱۹۷
|
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵
يک کارشناس مسائل آموزشي گفت: آموزش و پرورش در نتيجه اجراي نظام جديد آموزشي تعدادي از معلمان پنجم و سوم را به پايه ششم منتقل کرد. در برخي مدارس براي پرکردن جاي خالي معلمان پايه سوم، از نيروهاي خدماتي استفاده کرد که اين به نوع خود فاجعه در نظام آموزشي کشور است.

به گزارش شهر، شيرزاد عبداللهي با بيان اين مطلب گفت: قبل از سال 1345شمسي نظام آموزشي ما 3- 3- 6 بود. يعني 6 سال ابتدايي، 3 سال دوره اول متوسطه و 3 سال دوره دوم متوسطه، آنچه كه در سال تحصيلي جاري به عنوان نظام جديد يا ساختار جديد معرفي و در مدارس اجرا شد، در حقيقت بازگشت به نظام آموزشي قبل از سال 1345 خورشيدي است.

 

وي افزود: بر خلاف صحبت هاي انجام شده و تاکيد وزير آموزش و پرورش هيچ گونه نوآوري در نظام جديد آموزشي ديده نمي شود و بسياري از معلمان ابتدايي معتقدند در سال تحصيلي آينده با آمدن وزير جديد کلاس ششم ابتدايي حذف مي شود.

 

عبداللهي باي بيان اينکه بهتر است پروژه کوتاه و يا بلند کردن دوره هاي آموزشي که بازي مورد علاقه وزير است کنار گذاشته مي شود، توضيح داد: متاسفانه اجراي نظام 6.3.3 مدارس ابتدايي و راهنمايي را دچار آشفتگي کرد. تعداد زيادي از معلمان دوره راهنمايي که اغلب در يک درس تبحر و تخصص دارند، سر کلاس ششم دبستان با 10 ماده درسي رفتند.

 

اين کارشناس آموزشي ادامه داد: اين گروه از معلمان بسيار از اجراي اين طرح ناراضي بودند. در واقع آنها احساس مي کنند که از نظر موقعيت تنزل پيدا کرده، کارشان سنگين تر و روزهاي حضورشان در مدرسه يک روز بيشتر شده است.

 

عبداللهي درباره تبعات اجراي نظام جديد آموزشي در سال تحصيلي 92-91 گفت: آموزش و پرورش در نتيجه اجراي نظام جديد آموزشي تعدادي از معلمان پنجم و سوم را به پايه ششم منتقل کرد. در برخي مدارس براي پرکردن جاي خالي معلمان پايه سوم، از نيروهاي خدماتي استفاده کرد که اين به نوع خود فاجعه در نظام آموزشي کشور است، چرا که اين افراد هيچگونه سابقه تدريس آن هم در کلاس ششم ابتدايي نداشتند.

 

به گفته وي، تاليف کتاب هاي ششم به صورت عجولانه از ديگر تبعات اجراي نظام جديد بود به گونه اي که در کمتر از يکسال اشکالات کتابهاي درسي ششم يکي پس از ديگري آشکار شد.

 

اين کارشناس مسائل آموزشي با انتقاد از عملکرد وزير آموزش و پرورش توضيح داد: متاسفانه وزير آموزش و پرورش علاقه زيادي به كارهاي پرسرو صدا و زودبازده و به قولي پروژه‌اي دارد. به عنوان نمونه مي‌توان از تغيير ساختار مقاطع آموزشي ، تعطيلي روزهاي پنجشنبه مدارس، موظف كردن ادارات به دادن افطاري در ماه رمضان (اين كار قبلا بدون هزينه دولتي و به صورت خودجوش در مدارس انجام مي‌شد)، نام برد.

 

عبداللهي معتقد است که اقدامات اساسي مانند مقاوم‌سازي مدارس يا افزايش كيفيت و بازده آموزشي در مدارس و... حالت پروسه اي دارند و معمولا ديربازده هستند و اغلب وزرا سراغ آنها نمي‌روند.

 

وي درباره اجراي نظام 3.3.3.3 و اينکه آيا اجراي آن در سال تحصيلي آينده در مدارس ابتدايي کشور امکانپذير است، گفت: آنچه كه در سند آموزش و پرورش آمده، و ظاهرا مبناي تغييرات همان است ساختار آموزشي شامل چهار دوره آموزشي 3 ساله است، يعني آنچه که امسال اجرا شد ، منطبق بر سند تحولي نبود .اين پرسش بسيار مهم است كه چرا وزير ساختار تصريح شده در سند را اجرا نکرد؟ پاسخ وزير اين است كه شرايط و امكانات براي اجراي چهار دوره آموزشي فراهم نبود. باز هم مي‌توان پرسيد كه اگر شرايط فراهم نبود چرا ابتدا شرايط را فراهم نكرديد؟

 

اگر حاجي‌بابايي در آموزش و پرورش ماندگار شود دوره ابتدايي به 12 سال مي‌رسد

عبداللهي صبحت هاي خود را اينگونه تکميل کرد: ظاهرا انجام كارهاي كوچك و ديربازده با روحيات وزير فعلي آموزش و پرورش همخواني ندارد. او در سخنراني‌هاي سال گذشته خود چند بار گفت كه بايد يكسال ديگر به طول دوره ابتدايي اضافه شود و اين دوره 7 ساله شود. بعيد نيست كه اگر حاجي بابايي در آموزش و پرورش ماندگار شود در نهايت دوره ابتدايي به 12 سال مي رسد!

 

وي پيشنهاد داد: بهتر است مسوولان آموزش و پرورش به جاي تغيير نظام آموزشي سيستم خطرناک گرمايشي مدارس را اصلاح کنند و به قول يکي از فرهنگيان کشور کاش وزير آموزش و پرورش کمي هم به عرض دوره هاي آموزشي يا همان کفيت اموزش در مدارس توجه مي کرد.

 

عبداللهي در پايان توضيح داد: براي جا افتادن نظام 3-3-3-3 به 5-6 سال زمان نياز است. در چنين شرايطي اجراي کامل سند تحول در آموزش و پرورش به دو- سه قرن زمان نياز دارد. چرا که سند تحول 131 بند دارد و اگر هر وزيري يک بند آن را اجرا کند، يکصدو سي امين وزير پس از حاجي بابايي جشن پايان تحول در آموزش و پرورش را برگزار خواهد کرد.

 

منبع: مهر

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
Under Review: ۲
انتشار یافته: ۲
مریم زادشم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
0
0
امدوارم وزیر جدید این روش جدید را بر دارد چون فشارهای روانی زیادی بر روی دانش اموزان وخانواده های انها وارد کردند وبا این کار ترک تحصیل کردن شاگردان بالا می رود در ضمن این فشارها روانی بار بسیار بالای مالی برای دولت دارد جامعه بیمار ومصرف دارو اقای دکتر افروز نمی دانم چه کار میکند یا انجمن روانپزشکان درهر صورت بار روانی بسیا منفی بالا دارد ودر
فرضي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
0
1
به هرحال يكي بايد شروع مي كرد يا نه ؟
نظر شما