دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۰۳
کد خبر: ۶۱۳۰۱
|
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست خبري بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران از اختصاص 20 ميليارد تومان يارانه خريد کتاب به متقاضيان واجد شرايط خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر، سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ابتداي اين نشست خبري که دوشنبه نهم ارديبهشت‌ماه در شبستان مصلاي امام خميني(ره) برگزار شد، اظهار داشت: نمايشگاه کتاب تهران يک رويداد بي‌بديل و کم‌نظير است که از جمله آثار آن افزايش شوق مطالعه است و از آن‌جا که آغاز آن امسال با ولادت حضرت فاطمه(س) همزمان است، اميدواريم نمايشگاه پربرکتي باشد.

وي ادامه داد: امسال تلاش شده جنبه نمايشگاهي اين رويداد بيشتر باشد؛ چراکه اين انتقاد به ما وارد بود که نمايشگاه کتاب بيشتر شبيه به يک فروشگاه بسيار بزرگ است. در جهت تقويت جنبه نمايشگاهي، 150 نشست تخصصي و کارگاه آموزشي در حوزه نقد، بررسي و رونمايي کتاب برگزار مي‌شود تا برنامه‌هاي جنبي نمايشگاه نيز غني‌تر شود.

حسيني ادامه داد: همچنين غرفه «بانوي نور» ويژه ولادت حضرت زهرا(س) و نمايشگاه خليج فارس، همچنين مجموعه‌اي به مناسبت پنجاهمين سال‌روز 15 خرداد، از ديگر بخش هاي جنبي نمايشگاه بيست و ششم خواهد بود.

تلاش شد در انزوا بمانيم ولي نمانديم

وي افزود: ناشران خارجي نيز امسال حضوري فعال در نمايشگاه خواهند داشت و علي رغم تلاش‌هايي که براي در انزوا نگهداشتن ايران شده بود، ناشران متعددي از خارج از کشور در اين نمايشگاه حضور خواهند داشت. همچنين براي استفاده مناسب‌تر از فضا، بخش بين‌الملل نمايشگاه 26 را به ضلع جنوبي مصلي انتقال داده‌ايم.

حسيني با تاکيد بر اين‌که در همه بخش‌ها تلاش شده خدماتي بهتر و مناسب‌تري نسبت به سال‌هاي گذشته ارائه شود، اظهار داشت: امسال تعداد مهمانان خارجي بيش از سال‌هاي گذشته است؛ زيرا اجلاس علما و بيداري اسلامي هم‌اکنون در ال برگزاري است و از شرکت‌کنندگان اين اجلاس براي بازديد از نمايشگاه دعوت به عمل آمده است. همچنين نشست وزراي فرهنگ کشورهاي آسيايي را در پيش داريم و قطعا بازديد از نمايشگاه کتاب تهران، يکي از خاطرات ماندگار آن‌ها خواهد بود.

با وجود گراني‌ها در صنعت نشر وقفه نداشته‌ايم

وزير ارشاد در ادامه با اشاره به برپايي سالن ياس براي سومين سال متوالي، گفت: در اين بخش کارنامه نشر سال گذشته و چهارهزار عنوان کتاب منتشر شده در سال 91 به نمايش گذاشته مي‌شود که تنها جنبه نمايشگاهي دارد. با وجود اين‌که در سال گذشته کمبود کاغذ و بالا رفتن قيمت‌‌ها مشکلاتي را ايجاد کرده بود، در اين سالن خواهيم ديد که اين کمبود سبب نشده نشر کشور دچار وقفه شود.

حسيني در ادامه از اختصاص يک چهارم فضاي سالن کارنامه نشر براي نمايش عملکرد و دستاوردهاي وزارت ارشاد در سه سال اخير خبر داد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از اقشار مختلف براي تامين منابع مورد نيازشان از نمايشگاه حمايت مي‌کند؛ چنان که در مدت کوتاهي 250هزار دانشجو براي دريافت کارت‌هاي يارانه‌اي خريد کتاب ثبت‌نام کرده‌اند. همچنين ارز مربوط به بخش خارجي نمايشگاه به‌صورت يارانه‌اي که از طرف وزارت ارشاد پرداخت مي‌شود، تامين خواهد شد.

وي توضيح داد: به اين صورت که 1500 تومان به ازاي هر يک دلار مبادله‌اي را فرد متقاضي پرداخت مي‌کند و هزارتومان را نيز وزارت ارشاد تقبل خواهد کرد.

کتاب، چشمه جوشان دانايي است

وزير ارشاد همچنين گفت: اين ايام، ايام جشن کتاب است و در ايام بزرگداشت استاد مطهري نيز به سر مي‌بريم، از اين رو در اين حوزه نيز بخش‌هايي تدارک ديده شده‌اند. شعار امسال نمايشگاه نيز «کتاب، چشمه جوشان دانايي» است.

حسيني ادامه داد: بر اساس آخرين آمار اعلام شده، دوهزار و 545 ناشر داخلي در نمايشگاه حضور دارند و سعي شده به همه تقاضاها براي حضور پاسخ داده شود و با سعه صدر در مورد حضور ناشران در نمايشگاه برخورد کنيم. همچنين امسال 102 ناشر الکترونيک براي نخستين بار در قالب بخشي با همين عنوان در نمايشگاه حضور خواهند داشت.


بي‌مهري کشورهاي خارجي را تلافي نکرديم

وي افزود: 1600 ناشر خارجي از 77 کشور جهان نيز کتاب‌هايشان را در نمايشگاه عرضه خواهند کرد، در حالي که برخي از اين کشورها مانع حضور ما در نمايشگاه‌هايشان شدند؛ ولي ما محدوديتي در اين زمينه قائل نشديم.


حسيني با اشاره به جلسه هفته گذشته جمعي از مسئولان چاپ و نشر کشور با رئيس جمهور، گفت: در اين جلسه دوستان تشکل‌هاي مختلف نشر مشکلات و مطالبات خود را صراحتا مطرح کردند و قرار شد صندوق توسعه ملي براي رفع موانع مالي اين بخش از حوزه فرهنگ، اقدامات زيربنايي انجام دهد.

 

انتخاب ناشر برتر به 20 شرط

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي سپس در پاسخ به سوالي درباره گراني کاغذ، يادآور شد: مسئوليت مستقيم اين بخش بر عهده وزارت ارشاد نيست و وزارت صنعت، معدن و تجارت متولي اين مشکل است؛ با اين حال با توجه به بهره‌برداري زيرمجموعه‌هاي وزارت ارشاد و بخش خصوصي حوزه نشر از کاغذ، ما کارگروهي تشکيل داديم و با تشکيل اين کارگروه، در مقطعي افزايش قيمت کاغذ کنترل شد. ولي با افزايش قيمت ارز، کاغذ نيز مثل ساير کالاها افزايش قيمت يافت. البته درباره اين مشکل که ارز مرجع به واردکنندگان کاغذ اختصاص نمي‌يافت، رايزني‌هايي با بانک مرکزي و ساير دستگاه‌ها انجام و اين مشکل برطرف شد.


در اين نشست همچنين علي اسماعيلي سرپرست معاونت فرهنگي وزارت ارشاد و رئيس نمايشگاه کتاب تهران، در پاسخ به سوالي درباره نحوه انتخاب ناشر يا ناشران برتر نمايشگاه کتاب تهران گفت: هيئت‌داوران براي انتخاب ناشران برتر انتخاب شده‌اند و 20 شاخص را براي اين انتخاب تعيين کرده‌ايم که از جمله اين معيارها، تعداد بالاي عناوين چاپ اول، پرتيراژ بودن کتاب‌هاي ناشر و کسب جوايز ملي در حوزه کتاب است.

 

يارانه 20 ميليارد توماني براي خريد کتاب

حسيني نيز در پاسخ به سوالي درباره بدهي نمايشگاه کتاب تهران به ناشران خارجي در دوره‌هاي پيشين، گفت: در مقطعي بين بانک مرکزي و بانک عامل اختلافي در پرداخت بدهي‌ها وجود داشت؛ ولي رئيس جمهور به مسئله ورود کردند و خوشبختانه اين قضيه حل شد و هم‌اکنون بخش مهمي از طلب ناشران خارجي پرداخت شده است. يارانه بخش ارزي نمايشگاه امسال کتاب تهران 45 ميليارد ريال است و اين اعتبار با احتساب يارانه‌اي که به ديگر بخش‌ها اختصاص يافته، بالغ بر 20 ميليارد تومان است.


مميزي نمي کنيم، نظارت مي‌کنيم

وي در پاسخ به سوالي درباره مميزي شدن دوباره کتاب‌هايي که مجوز انتشار دارند، تاکيد کرد: اين مميزي نيست؛ بلکه نظارت است و بيشتر درمورد کتاب‌هاي خارجي صورت مي‌گيرد تا مسائلي چون تصاوير، حفظ منافع و امنيت ملي و تماميت ارضي، مسائل مربوط به اختلافات مذهبي و قومي و مواردي از اين دست در آن‌ها بررسي ‌شود.

علي اسماعيلي نيز در اين‌باره اظهار داشت: شايد کمتر از پنج درصد کتاب‌هايي که در نمايشگاه عرضه مي‌شود، دوباره مميزي شوند؛ زيرا ممکن است در چاپ‌هاي بعدي برخي کتاب‌ها تغييراتي ايجاد شده باشد.

اسماعيلي همچنين نمايش موضوعي کتاب‌هاي چاپ اول سال 91، ارائه آماري از وضعيت نشر پس از پيروزي انقلاب اسلامي و با تاکيد بر وضعيت انتشار کتاب در سال گذشته، ارائه آماري از وضعيت کتاب‌خواني در کشور، ارائه آماري از وضعيت توليد علم در ايران و نمايش کتاب‌هاي برگزيده جشنواره‌هاي فرهنگي را از جمله کارکردهاي سالن ياس نمايشگاه امسال برشمرد.



فهرست کتاب‌فروشي‌ها به سازمان مالياتي ارائه مي‌شود

در ادامه اين نشست، حسيني در پاسخ به سوالي درباره دلايل اجرايي نشدن قانون معافيت مالياتي ناشران و کتابفروشان گفت: در جلسه‌اي با رئيس جمهور که اعضاي اتحاديه ناشران و رئيس سازمان امور مالياتي کشور نيز در آن حضور داشتند، مقرر شد اين قانون رعايت شود؛ اما تفاسيري در اين‌باره وجود دارد که بايد به يک جمع‌بندي دقيق برسيم. بر اين اساس قرار شد فهرستي از کتابفروشي‌ها به سازمان امور مالياتي ارائه و نسبت به معافيت مالياتي آن‌ها اقدام شود.

وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره تحرکاتي که در جمهوري آذربايجان براي مصادره تعدادي از شخصيت‌هاي فرهنگي ايران صورت مي‌گيرد گفت: ما در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، کميته‌اي با عنون کميته فرهنگ و تمدن ايران و اسلام داريم که ماحصل جلسات آن کتاب‌هاي متعددي بوده که درباره دانشمندان ايراني در سده‌هاي قبل مي‌زيسته‌اند.

حسيني افزود: به هر حال ما نمي‌توانيم مانع از اين شويم که مفاخر ايران در کشورهاي ديگر تکريم شوند. مسائل مربوط به فصل معنوي اين مفاخر و نامگذاري سال‌هاي مختلف به نام آن‌ها را سازمان ميراث فرهنگي دنبال مي‌کند؛ البته ما نيز در وزارت ارشاد هرساله پيشنهادهاي خودمان را به نماينده يونسکو ارائه مي‌دهيم.

در ادامه نشست خبري نمايشگاه کتاب 26، علي اسماعيلي از آماده شدن احکام اعضاي شوراي سياست‌گذاري صنعت نشر کشور خبر داد و گفت: اين احکام تا پايان نمايشگاه به اعضا ابلاغ مي‌شود.

هنوز تکليف کانديداها روشن نيست

همچنين حسيني در پاسخ به سوالي درباره حضور نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در نمايشگاه کتاب تهران گفت: فعلا که کانديداهاي رياست جمهوري در مرحله «بيام نيام» هستند و چون هنوز موعد ثبت نام فرا نرسيده و کسي به طور قطعي کانديدا نشده است، افراد مي‌توانند نظر خود را در نمايشگاه مطرح کنند؛ ولي بايد هماهنگي‌ها و مشورت‌هايي با شوراي نگهبان و وزارت کشور صورت گيرد تا مشکلي براي حضور نامزدها در مصلي به‌وجود نيايد.

وي افزود: عرصه انتخابات عرصه شور همگاني است. انتخابات تخريب رقيب نيست و به همين جهت به نظر من اگر يک محيط علمي مثل نمايشگاه فراهم باشد، افراد خيلي بهتر مي‌توانند نامزد خود را انتخاب کنند و متوجه شوند که آيا وعده‌هايي که داده مي‌شود واقعي است يا بيشتر حالت رويا دارد.

حسيني همچنين از حضور بيش از 90 مرکز و موسسه نشر در بازار جهاني در نمايشگاه امسال خبر داد و گفت: براي اين بخش از نمايشگاه 1300 متر مربع فضا اختصاص يافته است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعمال تبعيض در مورد برخي ناشران را رد کرد و گفت: تبعيض ناروا خلاف قانون اساسي است؛ ولي هميشه بايد تفاوت‌ها را مد نظر داشت. به هر حال ناشري که در سال چند عنوان کتاب چاپ مي‌کند با ناشري که چند ده عنوان کتاب چاپ مي‌کند تفاوت دارد.


اگر با متخلفان برخورد نکنيم به ديگران ظلم کرده‌ايم

وي درباره نحوه برخورد با تخلفات احتمالي در نمايشگاه کتاب اظهار داشت: در نمايشگاهي به اين وسعت که بيش از 440هزار عنوان کتاب عرضه مي‌شود، ممکن است تخلفات کوچکي هم صورت گيرد که قطعا با آن‌ها برخورد مي‌شود؛ ولي انتظار ما اين است که خود ناشران موازين و قوانين را رعايت کنند چرا که اگر ما با تخلفات برخورد نکنيم به ناشران ديگر که قوانين را رعايت کرده‌اند ظلم کرده‌ايم.

علي اسماعيلي نيز با رد حذف يارانه بخش ارزي نمايشگاه امسال کتاب تهران گفت: ما تنها کمي کارها را تجميع کرده‌ايم و امسال به‌جاي سه نوع کارت که براي اين قسمت صادر مي‌شد، يک کارت صادر کرده‌ايم تا در اين بخش از هزينه‌ها هم صرفه‌جويي کرده باشيم.


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان گفت: مراسم افتتاحيه بيست‌وششمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران ساعت 17:30 فردا سه‌شنبه 10 ارديبهشت با حضور رئيس جمهور در بخش بين‌الملل اين نمايشگاه و مراسم اختتاميه نيز روز 21 ارديبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.


نظر شما