دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۳
کد خبر: ۶۱۳۱۶
|
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
مدير انتشارات فرهنگستان هنر خبر داد:
در آستانه برپايي بيست‌و‌ششمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران، فرهنگستان هنر با 30 عنوان کتاب جديد در اين رويداد بزرگ فرهنگي کشور حضور مي‌يابد.

به گزارش شهر، عليرضا اسماعيلي مدير موسسه متن درباره حضور انتشارات اين فرهنگستان در بيست و ششمين نمايشگاه كتاب تهران اظهار داشت‌: به رغم مشکلاتي که در سال 91 گريبانگير صنعت چاپ و نشر شد، از جمله گراني و نوسانات قيمت کاغذ، انتشارات فرهنگستان هنر (مؤسسه متن) امسال حدود 400 عنوان کتاب در نمايشگاه عرضه خواهد کرد، كه از اين تعداد 20 عنوان جديد و نزديك به 10 عنوان تجديد چاپ آثار قديمي‌تر اختصاص دارد، علاوه بر اين 6 عنوان کتاب‌هاي منتشره پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر را نيز در نمايشگاه عرضه خواهيم كرد.

سرپرست معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر درباره استقبال از كتاب‌هاي اين مؤسسه، توضيح داد: کتاب‌هايي مانند «دانشنامه زيبايي‌شناسي»، «جستارهايي در هنر اسلامي» و «بحران واقعيت در عكاسي معاصر» به عنوان کتاب درسي در مؤسسات آموزش عالي انتخاب شده است و آثاري چون «زيبايي‌شناسي و ذهنيت: از كانت تا نيچه»، «فرهنگ شاهنامه»، «دانشنامه معماري ايران» در گروه کتاب‌هاي مرجع هنري قرار گرفته است.

به گفته اسماعيلي يکي از آثار برجسته انتشارات فرهنگستان هنرکه براي نخستين‌ بار در نمايشگاه عرضه خواهد شد، کتاب دانشنامه هنر و معماري ايراني است که ترجمه‌اي است از مدخل‌هاي مربوط به هنر حوزه تمدني ايران در دانشنامه 34 جلدي هنر گروو، كه يکي از معتبرترين و جامع‌ترين مراجع هنر در جهان است. مداخل‌ اين دانشنامه را استادان تراز اول ايراني و خارجي نوشته‌اند و کتاب به قلم دکتر «سيدصالح طباطبايي» به فارسي ترجمه شده است. اين کتاب در قطع رحلي و در 800 صفحه به همراه صدها تصوير تقديم هنرپژوهان و دوستداران هنر ايران خواهد شد.

از ديگر آثار ارزشمند مؤسسه «متن» فرهنگستان هنر "شاهکارهاي هنر ايران در مجموعه‌هاي لهستان" است که مدير اين مؤسسه به تشريح آن پرداخت و گفت: اين کتاب دوجلدي در 800 صفحه با همکاري بانک توسعه صادرات به چاپ رسيده است. جلد نخست اين كتاب شامل تصاوير بيش از 400 اثر هنري ايراني در موزه‌ها و مجموعه‌هاي عمومي و خصوصي لهستان، به همراه زيرنويس مختصري براي هر تصوير است و در جلد دوم مقالات علمي و زيرنويس تفصيلي براي هر اثر درج شده است.

وي در ادامه افزود: اين آثار كه قرن‌ها در موزه‌ها و مجموعه‌هاي مختلف لهستان نگهداري مي‌شده‌ است، در نمايشگاهي که در سال 2002 در لهستان بر پا شد، به نمايش درآمد و اشياء متنوعي همچون منسوجات، ظروف فلزي، جنگ‌افزار، نسخ خطي، آبگينه، سفال، سکه و فرش‌هاي ايراني را شامل مي‌شود. در كنار اين نمايشگاه، همايشي علمي نيز برگزار شد كه مقالات برگزيده آن در جلد دوم كتاب آمده است.

اين کتاب زير نظر شرق‌شناس لهستاني پرفسور«تادئوش مايدا» و با همكاري موزه ملي لهستان در ورشو، موزه ملي لهستان در كراكو و فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران‌ تدوين و منتشر شده است و مهدي مقيسه و داوود طبايي ترجمه كتاب را بر عهده داشته اند.

همچنين دوکتاب «راهنمايي بر ادبيات و فيلم» ترجمه دکتر سيد داوود طبايي عقدايي، و «معناسازي، استنتاج و بلاغت در تفسير سينما» اثر ديويد بوردول، ترجمه شاپور عظيمي نيز توسط انتشارات فرهنگستان هنر در نمايشگاه کتاب عرضه خواهد شد.

اسماعيلي همچنين از برگزاري دو نشست تخصصي براي بررسي آثار منتشر شده توسط فرهنگستان هنر در سراي اهل قلم نمايشگاه کتاب خبر داد و افزود: در اولين نشست که 15 ارديبهشت‌ ماه، ساعت 13:30 برگزار مي‌شود با حضور استاد معلم رئيس فرهنگستان هنر، دكتر اميرعلي نجوميان و دكتر سعيد شاپوري، کتاب «راهنمايي بر ادبيات و فيلم» نقد و بررسي خواهد شد.

همچنين در روز 19 ارديبهشت هم جلسه معرفي، نقد و بررسي کتاب «دانشنامه معماري» برگزار خواهد شد. در اين نشست احمد سميعي گيلاني و داوود موسايي، مدير انتشارات فرهنگ معاصر، حضور خواهند داشت.

او همچنين از نهايي شدن تهيه و انتشار شاهنامه شاه طهماسب خبر داد و گفت: اين اثر ارزشمند هنري که با همکاري موزه هنرهاي معاصر تهيه شده، اکنون در مرحله بازبيني نهايي قرارد دارد و تابستان امسال عرضه خواهد شد.

به گفته اسماعيلي، نظر به اهميت و جايگاه ممتاز شاهنامه شاه طهماسب در تاريخ هنر ايران و جهان، چاپ آن مستلزم وسواس و دقت نظر فراوان بود و تمام تلاش دست‌اندركاران بر اين بوده است تا كتاب به نفيس‌ترين صورت ممكن منتشر شود. به گفته وي پيش‌فروش اين اثر نفيس در نمايشگاه كتاب آغاز خواهد شد و دوستداران اين كتاب مي‌توانند با پيش‌خريد آن، از تخفيف نمايشگاه برخوردار شوند.

وي در پايان اين گفتگو، نمايشگاه کتاب تهران را بزرگترين رويداد فرهنگي سال دانست و گفت: اين رويداد باعث برقراري ارتباط مستقيم بين ناشران و مخاطبان اصلي کتاب يعني مردم مي شود. همچنين در کنار عرضه و فروش، فرصت و محملي براي گفتگو و تبادل نظر ميان هنرمندان و پژوهشگران فراهم خواهد شد.

انتشارات فرهنگستان هنر در بيست و ششمين نمايشگاه كتاب تهران در مصلي تهران، شبستان، راهروي 15، غرفه 19 قرار دارد.

نظر شما