يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۳
کد خبر: ۶۱۳۸۰
|
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۸
يك كارشناس ارشد حمل و نقل و ترافيك با تشبيه استتار پلاك خودرو براي ورود به محدوده طرح ترافيك به دزدي در روز روشن، گفت: رانندگان متخلفي كه با ظاهر موجه و با پنهان كردن پلاك خودروي خود به صورت غير مجاز وارد محدوده طرح ترافيك مي‌شوند، مانند آن است كه در روز روشن مبادرت به دزدي مي‌كنند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس رضا شهيدزاده افزود: محدوده مركزي شهر ظرفيت پذيرش تعداد مشخصي خودرو را دارد و ورود هر گونه بار ترافيكي اضافي به اين محدوده باعث ايجاد تراكم و بروز مشكلات در تردد خواهد شد.
 

وي با اشاره به اين كه نحوه كنترل دسترسي خودروهاي غير مجاز به اين محدوده هميشه يكي از چالش‌هاي پيش روي مديريت شهري و پليس راهنمايي و رانندگي بود، اظهار كرد: براي سال‌هاي متمادي ورود خودروها به محدوده مذكور توسط عوامل انساني كنترل مي‌شد.

 
شهيدزاده با بيان اين كه دو سال است با همت مديريت شهري و متخصصان داخلي سامانه كنترل خودكار محدوده طرح ترافيك ايجاد گرديد، تصريح كرد: چشم‌هاي اين سامانه دوربين‌هاي نظارت تصويري هستند كه به كمك نرم‌افزار شماره پلاك خودروهاي متخلف را ثبت مي‌نمايند.

 
وي با تاكيد بر اين كه در گذشته رانندگان متخلف سعي مي‌كردند دور از چشم ماموران يا در زمان عدم حضور ايشان در مبادي ورودي به محدوده طرح ترافيك وارد شوند، اضافه كرد: حتي برخي از اين رانندگان از معابر يك طرفه و در خلاف جهت حركت مجاز خودروها به اين محدوده وارد مي‌شدند.


شهيدزاده با اشاره به تجهيز خيابان‌هاي محدوده طرح ترافيك و حتي خيابان‌هاي ورود ممنوع به سامانه كننترل خودكار، گفت: پس از اين اقدام، ترفند ورود به محدوده در زمان عدم حضور مامور يا ورود از خيابان‌هاي ورود ممنوع، كاربرد خود را از دست داد.

 
وي با بيان اين كه هر روز صبح در مبادي ورود به محدوده طرح ترافيك تعداد زيادي خودرو قابل مشاهده است كه رانندگان آن‌ها به انحاي مختلف پلاك خودروي خود را پوشانده و وارد اين محدوده مي‌شوند، افزود: اين رانندگان پس از عبور از محدوده قابل رويت توسط دوربين توقف كرده و وضعيت پلاك خودرو را به حالت قبلي بر مي‌گردانند.

 
شهيدزاده با تاكيد بر اين كه رانندگان متخلف براي پوشاندن پلاك خودرو از راهكارهايي همچون انداختن لُنگ و پارچه‌ روي پلاك و بالا زدن درب صندوق عقب گرفته تا حركت يك نفر از همراهان راننده در پشت خودرو استفاده مي‌كنند، اظهار كرد: شايد در ابتدا ديدن اين صحنه‌ها خنده‌‌دار به نظر برسد اما با كمي تأمل در مي‌يابيم اين رفتارها تاسف‌بار است.

 
وي با اعلام اين كه وقتي زندگي در شهري چون تهران را برگزيده‌ايم، منطق حكم مي‌كند از قوانين و مقررات وضع شده براي ساكنان اين شهر نيز تبعيت نماييم، تصريح كرد: در غير اين ‌صورت حق نداريم كه از وضعيت پايتخت شِكوه كنيم.

 
شهيدزاده با ذكر اين ضرب‌المثل قديمي كه «دزدي فقط از ديوار مردم بالا رفتن نيست»، اضافه كرد: وقتي هر روز ده‌ها و صدها خودرو در زمان كوتاهي از يك معبر به صورت غير مجاز وارد محدوده طرح ترافيك مي‌‌شوند، وضعمان مشخص است.

 
وي با اشاره به اين كه براي رانندگاني كه مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك را ندارند سخت است از خودروي خود پياده شده و با وسايل نقليه ديگر به سوي مقصد مورد نظر حركت نمايند، گفت: اما نبايد فراموش شود كه اين امر از تبعات زندگي در تهران است و بايد آن را قبول كنيم.

 
شهيدزاده با بيان اين كه حتي اگر فكر ‌كنيم كه ممنوعيت ورود به محدوده طرح ترافيك قانون بدي است كه البته با توجه به شرايط ترافيكي تهران ضروري است باز بايد از آن تبعيت كنيم، افزود: به قول معروف «قانون بد از بي قانوني بهتر است»

 
وي با تاكيد بر اين كه وقتي مي‌بينيم افراد زيادي كه ظاهر موجهي نيز دارند دزدانه وارد محدوده ترافيك مي‌شوند، احساس مي‌كنيم در اين شهر چقدر دزدي زياد شده، اعلام كرد: بدتر از آن اين است كه افراد مذكور كار خلاف خود را در خفا يا در تاريكي شب انجام نداده بلكه در روز روشن و در حضور ديگران به اين عمل مبادرت مي‌ورزند.

 
اين كارشناس ارشد حمل و نقل و ترافيك در پايان خاطرنشان كرد: اقدام اين رانندگان متخلف كه با آرامش و به راحتي در حضور ديگران مرتكب اين عمل مي‌شوند نه تنها يك تخلف آشكار محسوب مي‌شود بلكه باعث سلب اعتماد عمومي و احياناً ترغيب و تشويق ساير افراد به اين عمل مي‌شود و لذا برخورد جدي و قاطع پليس با اين گروه از رانندگان ضروري است.

نظر شما