سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۰۷
کد خبر: ۶۱۴۵۷
|
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۴
در نشست رونمايي از کتاب ضد مطرح شد/
رييس سازمان فرهنگي هنري در سي و يکمين نشست «زرين قلم» فرهنگسراي رسانه که به رونمايي از کتاب شعر «ضد» اختصاص داشت به انتقاد از حلقه هاي مواجهه نظام فرهنگي کشور با آثار ارزشمند هنري پرداخت.

به گزارش شهر، مجموعه شعر فاضل نظري که با عنوان «ضد» از سوي انتشارات سوره مهر منتشر شد طي مراسمي با حضور جمعي از علاقمندان حوزه شعر و ادبيات، توسط امير خوراکيان رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و فاضل نظري در فرهنگسراي رسانه رونمايي شد.

 

امير خوراکيان رييس سازمان فرهنگي هنري شهردراي تهران، در اين نشست اظهار داشت: وقتي از ديد کلان به فضاي فرهنگي جامعه نگاه مي کنيم، حلقه هاي گوناگوني را مي بينيم که در شکل دادن فضاي فرهنگي کشور موثر است.

 

وي افزود: يک حلقه اين است که هنرمندان شايسته اهل نظر و فکر و انديشه اثري را خلق مي کنند که از نظر ارزشي قابليت ها توانايي هاي مشخصي دارد؛ اما حلقه بعد اين است که رفتار نظام اجرايي در حوزه فرهنگ با اين آثار چيست.

 

امير خوراکيان بيان کرد: آيا ما در حلقه هاي بعدي نيز وظايف خودمان را به خوبي مي شناسيم؟ آيا از اين ثمرات و توليدات و دستاوردهايي که با چه خون و دل و چه حس و حال ها و مايه گذاشتن ها توليد و عرضه مي شود بهره برداري لازم را در آن حلقه هاي بعدي براي رسيدن آثار به فضاي عمومي کشور براي مصرف انجام مي دهيم يا خير؟
 
رييس سازمان فرهنگي هنري افزود: معتقدم نظام فعلي فرهنگي کشور در اين رابطه عقيم است و اين سوال مطرح مي شود و در ذيل اين پرسش محورهايي شمرده مي شود و ما از خودمان و نظام فرهنگي و شرايط عمومي فرهنگي کشور اين پرسش را ميپرسيم که آيا مواجهه ما با اين آثار درست است؟ در حلقه هاي بعدي کارهايي که بايد صورت بگيرد صورت مي گيرد يا خير و اگر نمي گيرد دليلش چيست.  

 

قدرشناسي واقعي رفتار درست با هنرمندان است

خوراکيان با بيان اينکه اين دغدغه نوعي قدرشناسي واقعي از امثال فاضل ها است افزود: اکنون ما چه معامله اي با اين آثار در جريان مديريت فرهنگي کشور  مي کنيم. اينکه در جمع کوچکي بنشينيم و تقدير کنيم بسيار ارزشمند است اما مهمتر از آن آن رفتاري است که بايد در اين حوزه داشته باشيم که در شرايط فعلي ما در اين زمينه دچار آسيب ها و مشکلاتي هستيم.  

 

فاضل در مبارزه با «ضد» راه عشق را انتخاب کرده است

رييس سازمان فرهنگي هنري در ادامه با اشاره شعرهاي فاضل نظري بيان کرد: برداشتم از کتاب ضد اين  است که فاضل نظري در مواجهه با ضد راه عشق را انتخاب کرده است و اين مهم است. چرا که اکنون برخي مسلک ها و برخي آيين ها در مواجهه با «ضد» خودشان فقط مسير سرکوب و محدوديت را انتخاب مي کنند و مي خوهند همين راه را هم در فضاي فرهنگي کشور در نظر بگيرند اما فاضل در مواجهه با ضد راه عشق را به انسان ها نشان داده است و اين راه نه تنها آن ملال را ندارد بلکه بسيار شيرين و لذت بخش هم هست.


«ضد» چهارمين اثر فاضل نظري است که شامل مجموعه اي از 50غزل است. اين کتاب در بيست و ششمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران در زمره آثار پرفروش سوره مهر قرار گرفته است. سي و يکمين نشست «زرين قلم» روز جاري 16 ارديبهشت ماه با حضور فاضل نظري شاعر کتاب و ديگر اساتيد اين حوزه در سالن آمفي تئاتر فرهنگسراي رسانه برگزار مي شود.
 
در اين باره بخوانيد:

فراستي مردي که از شاعران خوشش نمي آيد

 

گزارش تصويري رونمايي از کتاب ضد

نظر شما