شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۲
کد خبر: ۶۱۴۵۸
|
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۳
مسعود فراستي در نشست زرين قلم با بيان اينکه بعد از 20 سال اولين باري است که در جلسه اي غير خصوصي راجع به شعر حرف مي زند گفت: از فاضل نظري خوشم مي آيد، درحالي که از شاعران خوشم نمي آيد.

به گزارش شهر، مجموعه شعر فاضل نظري که با عنوان «ضد» از سوي انتشارات سوره مهر روانه نمايشگاه کتاب تهران شده طي مراسمي با حضور جمعي از علاقمندان حوزه شعر و ادبيات توسط امير خوراکيان رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و فاضل نظري در فرهنگسراي رسانه رونمايي شد.

 

در اين مراسم جمعي از اهالي رسانه و مطبوعات و مسئولان و هنرمنداني چون امير خوراکيان رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، رسول نجفيان، مسعود فراستي، کوروش سليماني حضور داشتند.

 

«ضد»، تعبيري از دشمن درون ماست

فاضل نظري در اين نشست با اشاره به اينکه اين کتاب از خبط و خطا به دور نيست گفت: حرف هايي در اين کتاب گفته شده که شايد در عمل من ديده نشود اما اين ها حرف من نيست بلکه حرف بزرگان ما است.

 

وي درباره چرايي انتخاب عنوان ضد براي اين کتاب اظهار داشت: «ضد» همان دشمن درون خود آدم است که دست از سر مان بر نمي دارد. وقتي مي گوييم ضد به اين موضوع بر مي گردد که ما دشمني داريم که در ماست. ضد، خود ما نيستيم. يادمان باشد بد قول ترين آدم به خودش، خودش است. به قول مرحوم حسين پناهي «رد پاي دزد آرامش را دنبال کني به خودت مي رسي». در مواجهه با اتفاقات پيرامون همواره بايد از خود بپرسيم و بايد از خودمان ناراحت شويم. اينکه خود آدم به خودش ستم کند ماجراي اسم کتاب من است. 

 

خواندن شعر فاضل از شنيدنش دلنشين تر است

در ادامه کوروش سليماني به آشنايي اش با اشعار فاضل نظري اشاره کرد و افزود: در اشعار فاضل رازي نهفته است که در عين سادگي آدم را جذب مي کند شنيدن شعر نظري خالي از لطف نيست اما آنقدر عميق است که هر کس بايد خودش کتاب را دست بگيرد و به آن نگاه کند چون از کنار برخي ابيات ساده نمي توان گذشت.

 

مژده به دوستداران فاضل نظري

مهدي مظفري، منتقد و نويسنده درباره شعر فاضل نظري گفت: نقد مفصلي از اشعار فاضل نظري را در مجله شعر بيان کردم و قرار است در کتابي با نام «غيره هاي ممکن» توسط انتشارات نگاه نيز منتشر شود.

 

وي در ادامه افزود: براي دوستداران اشعار اين شاعر مژده اي دارم و آن اينکه گفت و گوي مفصلي با او انجام داده ام در رابطه با زندگي، کار و اشعارش به اضافه چند عکس از دوران کودکي و نوجواني اش که مجموعا در  300 صفحه به زودي انتشار خواهد يافت. وي در ادامه قسمتي از فرازهاي اين کتاب را براي حضار قرائت کرد.

 

وقتي هنرمندان به صدا در مي آيند

رسول نجفيان نيز در رابطه با اين جلسه اظهار داشت: من شيفته اشعار فاضل نظري هستم. با اشعار او ياد سخن ميلان کوندرا در کتاب هنر رمان افتادم که مي گويد: هر وقت ناهنجاري است هر وقت انسان هاي جامعه به ناهنجاري عادت مي کنند آنقدر که ناهنجاري را هنجار مي بينند. بي اخلاقي را اخلاق مي بينند. هنر به صدا در مي آيد و با فرياد زدن فجايعي چون جنگ هاي جهاني را نمايان مي  کنند. هنرمندان سعي مي کنند با تلنگر زدن به جامعه همه را از اين ناهنجاري آگاه مي کنند و اين هنرمند است که بايد فرياد بزند.

 

فراستي: از شاعران خوشم نمي آيد

در ادامه اين برنامه مسعود فراستي اظهار داشت: بعد از 20 سال اولين باري است که در جلسه اي غير خصوصي راجع به شعر حرف مي زنم.

 

وي دربيان علت اين موضوع گفت: از فاضل نظري خوشم مي آيد، درحالي که کلا از شاعران خوشم نمي آيد. فاضل نظري جايش را مي داند پايش روي زمين و سرش بالاست. اهل طنز است و همه چيز را به طنز مي گيرد.

 

اين منتقد سينما افزود: اسم کتاب خيلي خوب است اما ضدش کم است با اينکه به ضد اشاره کرده اما بيشتر عاشق است. ديگر اينکه فاضل از اشعارش بزرگتر است. براي در و ديوار شعر نگفته و براي روشنفکران شعر نگفته اما به سطح عوام زدگي نيز نزول نکرده و اين وسط درست ايستاده است و بنابراين خيلي از بيت هاي غزل هاش را از حفظند.

 

وي اظهار داشت: موضوع مهم ديگر در اشعار فاضل اين است که وي خيلي کم مفهوم زده است. بيماري که ما به شدت با آن برخورد مي کنيم و در مجموعه هنر خيلي مفهوم زده ايم. در واقع هر چه بگوييم اين مفاهيم در نمي آيد. اگر فرم نباشد گوش کسي بدهکار نيست. اکنون همه اهل مفهومند ولي کسي مفهوم را نمي فهمد زيرا زماني ما مفهوم را مي فهميم که از فرم بگذريم. در هنر مفهوم يا محتوا کاري نمي کند براي ما.

 

در پايان مراسم امير خوراکيان رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از فاضل نظري تقدير کرد و از کتاب «ضد» رو نمايي شد.

 

«ضد» چهارمين اثر فاضل نظري است که شامل مجموعه اي از 50غزل است. اين کتاب در بيست و ششمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران در زمره آثار پرفروش سوره مهر قرار گرفته است.  

در اين رابطه ببينيد:

گزارش تصويري رونمايي از کتاب ضد

در اين رابطه بخوانيد:

 انتقاد خوراکيان از نظام فرهنگي کشور

نظر شما