يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۵
کد خبر: ۶۱۴۶۴
|
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳
قاليباف روز گذشته به سوالات گوناگون دانشجويان در دانشگاه صنعتي شريف پاسخ داد
قرار نيست لفاظي كنيم، بنده افتخارم اين‌است كه يك رزمنده هستم و وقتي كه جبهه رفتم با يك اسلحه (ام- يك) در 18‌سالگي جلوي تانك ايستادم، چگونه يك رزمنده كه اينگونه جنگيده مي‌تواند تكنوكرات باشد؟

 به گزارش شهر ، محمدباقر قاليباف، شهردار تهران ديروز در دانشگاه صنعتي شريف با دانشجويان اين دانشگاه ديدار و گفت‌و‌گو كرد. در گردهمايي چندين ساعته به «سوي حماسه سياسي» كه در‌سالن جابر انصاري دانشگاه شريف برگزار شد و مورد استقبال جمع زيادي از دانشجويان قرار گرفت؛ شهردار تهران به تمامي‌سوالان دانشجويان دانشجويان جواب داد. حضور پرشمار خبرنگاران و عكاسان خبري از حاشيه‌هاي چشمگير مراسم بود. استقبال دانشجويان به حدي بود كه تعداد زيادي از آنها مجبور شدند به صورت ايستاده در كنار سالن و پشت در ورودي‌سالن جابر به سخنان شهردار تهران و يكي از اعضاي سه‌گانه ائتلاف اصولگرايان گوش دهند. به گزارش تهران امروز، محمدباقر قاليباف براي پاسخ به سوالات دانشجويان در نظر داشت به صورت ايستاده سخنراني كند كه با دعوت دانشجويان روي صندلي قرار گرفت و با تشويق گرم آنها روبه‌رو شد. شهردار تهران در اين مراسم با اظهار خرسندي از حضور در جمع دانشجويان، دانشگاه صنعتي شريف را از بهترين دانشگاه‌هاي كشور و افتخار ايران توصيف كرد.

 

 

 

براي حفظ استقلال كشور نيازمند توليد علم هستيم

 

ديروز براي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف روز خاصي بود. روزي كه محمدباقر قاليباف با حضور در جمع جوان و فرهيخته دانشگاهيان به تمامي‌سوالات آنها پاسخ داد. شهردار تهران در ابتداي اين گردهمايي با بيان اينكه يكي از چالش‌هاي عمده امروز كشور كه به‌عنوان زخمي‌كهنه مي‌توان از آن ياد كرد، فاصله عميق بين عرصه‌هاي نظري و علمي‌با محيط اجرايي است، تاكيد كرد: «به‌عنوان يك خدمت‌گزار كه هم در كارهاي اجرايي فعاليت داشته‌ام و هم در عرصه علمي‌و دانشگاهي حضور داشته‌ام بر اين عقيده‌ام كه استقلال هر كشور در گرو موضوعاتي است كه اگر رعايت نشود به مخاطره مي‌افتد.» او با بيان اينكه پيروزي انقلاب اسلامي‌كار بسيار سخت و مهمي‌بوده است، يادآور شد: «سخت‌تر از پيروزي انقلاب حفظ انقلاب است اما كشورهايي مي‌توانند استقلال خود را حفظ كنند كه مولد باشند.» او ادامه داد: «مولد بودن به معناي توليد قدرت، ثروت، معرفت و منزلت است كه اگر اينها در يك كشور توليد نشود آن كشور اگر هم استقلالي هم داشته باشد دير يا زود آن را از دست مي‌دهد.» شهردار تهران همچنين نقش علم در استقلال كشورها را مورد تاكيد قرار داد يادآور شد: «براي حفظ استقلال خود نيازمند علم و توليد علم هستيم و اين براي ما قدرت و ثروت مي‌آورد.»

 

شهردار تهران در ادامه صحبت‌هاي خود با انتقاد از رعايت نشدن عدالت جغرافيايي در حوزه آموزش بيان كرد: «در كنار اين ما نبايد از محيط دانش در جهان فاصله بگيريم كه در اين چارچوب دانشگاه شريف يكي از افتخارات كشور است كه اين رسالت بزرگ را دنبال مي‌كند.» او با تاكيد بر اينكه در كاربردي كردن علم در بخش‌هاي مختلف دچار مشكل هستيم، افزود: «در مورد چالش‌هاي اقتصادي، بخشي از اين چالش‌ها ريشه در همين مسئله دارد من نمي‌خواهم به آمارها خدشه وارد كنم اما ما هم‌اكنون در توليد مقاله در منطقه رتبه اول را داريم درحالي‌كه در كشورهاي پيشرفته مانند ژاپن به ازاي هر مقاله بايد ببينيم چقدر ثبت اختراع دارند و ما چقدر ثبت اختراع داريم.»قاليباف آمارها در اين زمينه را نگران‌كننده توصيف كرد و گفت: «به ازاي هر 250 مقاله يك ثبت اختراع داريم كه در كشورهاي صنعتي اگر در ازاي هر مقاله دو اختراع نداشته باشند يك ثبت اختراع را دارند، بايد ببينيم اشكال كجاست؟ كه در اين زمينه بايد تاكيد كنم كه ما قوانين محكم براي مالكيت علمي‌را ايجاد نكرده‌ايم.» شهردار تهران چالش ديگر را توليد ثروت علم عنوان كردو يادآور شد: «نيازمند پارك‌هاي فن‌آوري هستيم كه در اين زمينه نيز دچار اشكال بوده‌ايم و مراكز فني ما نيز دچار اشكال است.» قاليباف همچنين با تاكيد بر اينكه استقلال دانشگاه‌ها را بايد حفظ كنيم، بيان كرد: «برخي حوزه‌ها مانند دانشگاه‌ها بايد به‌عنوان مركز تصميم‌سازي باشند درحالي‌كه اگر به عملكردها نگاه كنيم مي‌بينيم آنها را عملا به حاشيه رانده‌ايم كه اين باعث شكاف بين حوزه اجرايي و علمي‌شده است كه اگر اين چالش‌ها را حل نكنيم در بخش‌هاي عمده نمي‌توانيم به سامان برسيم.»

 

 

 

رزمنده بودن، افتخار من است

 

محمدباقر قاليباف در ادامه اين گردهمايي به سوالات دانشجويان پاسخ داد. شهردار تهران در اين بخش از مراسم به صراحت اعلام كرد: «همان كساني كه لفاظي مي‌كنند وعليه تكنوكراسي شعار مي‌دهند و ما هم البته آن شعارها را قبول داريم امروز بيايند بگويند در رابطه با حرف آقا يعني عدم وابستگي به نفت چه كرده اند؟ » (اين اظهارات قاليباف با تشويق دانشجويان همراه شد. ) او ادامه داد: «يكي از آسيب‌هاي جامعه امروز ما اين است كه فكر مي‌كنند هر كسي با ما نيست، بر ماست.» شهردار تهران دكتر قاليباف در پاسخ به سوالي درباره طرح موضوع تكنوكراسي و تكنوكرات بودن خود گفت: «بعضي اوقات با بعضي موضوعات لفاظي مي‌شود. اساسا اين حرف از زبان بنده زده نشده است، اينكه نقل شد قاليباف گفته است من تكنوكرات هستم اساسا اينگونه نبوده است. وقتي لفاظي، بي‌تقوايي و بد اخلاقي در جامعه به‌وجود مي‌آيد نتيجه‌اش اين مي‌شود. من در يك نشست تخصصي و علمي‌با عنوان سمينار بين‌المللي حوزه حمل و نقل كه با حضور بيش از 40 مهمان خارجي در برج ميلاد برگزار شد و اساتيد فوق ليسانس و دكتراي مرتبط با موضوع در آن حضور داشتند توضيح دادم نقش فن‌آوري در حوزه ترافيك و حمل و نقل چگونه است. فيلم و نوار آن هم موجود است. از قضا در اين نشست به صورت دقيق توضيح دادم كه تكنوكراسي را به‌عنوان فن‌سالاري قبول داريم و معتقديم فن‌سالاري بر بستر عقلانيت پيش‌ مي‌رود. من بار معنايي و تفاوت ماهوي استفاده از فن‌آوري در حوزه عقلانيت را توضيح دادم. برخي عقلانيت را يك عقلانيت ابزاري مي‌دانند و ما اين را قبول نداريم. ما عقلانيت را به‌عنوان يك عقلانيت متصل به وحي كه حجت باطني است، قبول داريم.» اوادامه داد: «كدام عقل سليمي‌امروز مي‌خواهد بگويد ما بحث فن‌سالاري، تجهيزات و امكانات را نديده مي‌گيريم؟ حداقل درك و برداشت بنده از اسلام اين‌ا‌ست كه آن زماني كه مقام معظم رهبري در ابتداي‌سال درباره تكنوكراسي اشاره كردند، منظور آن بخش فرهنگي و عقلانيت ابزاري بود. ايشان فرمودند وقتي 15‌سال قبل به مسئولان گفتم برويد و اقتصاد بدون نفت را مورد توجه قرار دهيد آنها در آن روز تكنوكراسي را قبول داشتند. البته اينهايي كه امروز شعار مي‌دهند و مي‌گويند ما تكنوكراسي را قبول نداريم (ما هم قبول داريم كه نبايد تكنوكراسي را در نظام اسلامي‌داشته باشيم) اما امروز نگاه كنيد كه در عملكرد خودشان شعار عدالت و مخالفت با تكنوكراسي را مي‌دهند اما در عمل ببينيد چه چيزي را به‌وجود آورده‌اند و وابستگي به نفت را بيشتر كرده‌اند.»شهردار تهران تاكيد كرد: «قرار نيست لفاظي كنيم، بنده افتخارم اين‌است كه يك رزمنده هستم و وقتي كه جبهه رفتم با يك اسلحه (ام- يك) در 18‌سالگي جلوي تانك ايستادم، چگونه يك رزمنده كه اينگونه جنگيده مي‌تواند تكنوكرات باشد؟» محمدباقر قاليباف در پاسخ به سوال ديگري درباره هدف‌گذاري وي در حوزه فرهنگ ابراز داشت: «اينكه بخواهيم فرهنگ را به وزارت فرهنگ و ارشاد خلاصه كنيم و آن را به معناي ميزان انتشار كتاب، صندلي سينما، حتي ميزان گسترش كالبدي و كمي‌حوزه فرهنگ نگاه كنيم درست نيست. البته اين موارد را حداقل‌هاي فرهنگ سطحي مي‌دانم. اساس فرهنگ بايد به خروجي تربيت و رشد تعالي در انسان‌ها منجر شود. من بر اين اعتقاد هستم و در برنامه‌اي كه در اين زمينه تنظيم كرده‌ام متمركز بر اين موضوع هستم كه اساس فرهنگ در وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم است. ما بايد متمركز باشيم كه از همان دوران كودكي و آغاز‌كار اساس كار فرهنگ و تربيت را با همان جوهره ديني دنبال كنيم.»شهردار تهران با بيان اينكه ما از آموزه‌هاي مكتب اهل بيت(ع) و قرآن اين را فهميده‌ايم كه وقتي خداوند روحش را بر انسان دميد، دو چيز را بر انسان اعطا كرده است؛ اول انسانيت انسان. دوم آزادگي براي انسان. دكتر قاليباف يادآور شد: «يكي از بحث‌هايي كه امروز هم افراد عنوان مي‌كنند و مي‌گويند مي‌خواهيم آزادي را بياوريم بايد دانست كه آزادي را خداوند به هر انساني داده است و اگر آزادي را از انسان نگيرند لازم نيست به او بدهند. براي حفظ اين دو موضوع ما نيازمند به يك هدايت قدسي هستيم تا رشد و تعالي به‌وجود بيايد. بنده اساس كارم را مبتني بر اين موضوع در وزارت فرهنگ و آموزش عالي مي‌دانم و هر شرايط اقتصادي هم كه باشد اين دو محيط را كه اساس تربيت انسان‌هاست مورد توجه قرار مي‌دهم و هرگز اين دو نهاد را در‌گير و دار بحث‌هاي پولي و مالي قرار نخواهم داد؛ بيش از آنكه به بقيه موضوعات توجه كنم حتما به اين موضوع توجه خواهم داشت.» شهردار پايتخت همچنين در پاسخ به سوال ديگري درباره فعاليت‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي در شهرداري تهران به تفاوت اين نوع برنامه‌ها با برنامه‌هاي فرهنگي واجرايي در سطح قوه مجريه اشاره كرد و توضيح داد: «حتما شهرداري تهران جهت وظايف قانوني خود وظيفه توجه مبنايي به حوزه فرهنگ و مديريت فرهنگي جامعه را ندارد. اگر شما به وظايف شهرداري در چارچوب قانون نگاه كنيد شرح وظايف مشخص است. اولين برنامه‌اي كه بعد از 4 ماه و اندي در شهرداري ارائه كردند گفتم يكي از رسالت‌هاي بنده اين‌است كه تلاش كنم تا شهرداري را از سازماني خدماتي به يك نهاد اجتماعي و فرهنگي تبديل كنم. البته همه تلاشم اين بود كه در بخش كارهاي خدماتي، عمراني و حمل و نقلي بتوانم جوابگوي جامعه باشم. چراكه وقتي مي‌خواهم يك كار فرهنگي و اجتماعي انجام دهم، اگر زباله را جمع نكنم، خيابان را تميز نكنم، در بحث كارهاي عمراني و حمل و نقل تلاش نكنم طبيعتا اين كار اجتماعي و فرهنگي مفيد نيست و عقلاني هم نيست. از اين رو در بخش توسعه كالبدي همه تلاش خودم را انجام دادم و مردم هم امروز مي‌توانند قضاوت كنند كه شهرداري تهران در 7‌سال گذشته در حوزه كالبدي چه اقداماتي انجام داده است. البته مدعي نيستم كارهايي كه انجام شده در خور ‌شأن مردم ما و كشور است اما به هر حال آنچه در بضاعت بنده بوده را انجام داده‌ام.»

 

 

 

رويكرد شهرداري تهران، فرهنگي است

 

شهردار تهران در ادامه با طرح اين سوال كه مگردر حوزه كارهاي فرهنگي مسئوليت تربيت استاد با شهرداري بوده است؟ و مدرسه و دبيرستان و دانشگاه در اختيار من شهردار بوده است؟ گفت: «با استفاده از امكانات خود در حوزه اجتماعي و فرهنگي سعي كرديم به مردم خدمت‌رساني كنيم. در حوزه كاري، من وقتي به جنوب شهر نگاه مي‌كنم مي‌بينم بخشي از بچه‌هاي با استعداد و نخبه در جنوب شهر هستند؛ در يك خانه 40 متري و 50 متري چند بچه مي‌خواهند درس بخوانند ولي مشكلات خودشان را دارند. با همين ديدگاه براي آنكه فرصت را براي اين بچه‌ها به‌وجود بياوريم 70 كتاب‌خانه تهران را به 320 كتاب‌خانه افزايش داديم از اين ميزان حداقل 60 كتاب‌خانه به سرعت شبانه‌روزي و عمدتا فرصت‌هاي مطالعاتي را مخصوصا براي قشر جوان و قشر محروم در حوزه جنوب شهر فراهم مي‌كند.»او افزود: «در حوزه علوم ديني، در منطقه 12 كه 220 هزار نفر جمعيت دارد و از قدمت تاريخي برخوردار است، حدود 180 مسجد داريم اما در منطقه 5 كه يك ميليون جمعيت دارد، تنها 57 مسجد داريم. وظيفه من به‌عنوان شهردار اين نيست كه به تربيت روحاني بپردازم، اما بايد يك مركز اسلامي‌و فرهنگي در اين مناطق درست كنم تا مردم با مشكل روبه‌رو نباشند. امروز اساس افتخار من اين‌است كه اگر حداقل 60-70 مسجد ساخته شده است، همه نيازهاي مربوط به زمين‌ها و پروانه ساخت مساجد را در همه محلات شهر تهران تامين كرده‌ايم.» قاليباف با بيان اينكه براي اوقات فراغت جوانان و شهروندان هم برنامه داشتيم، تاكيد كرد: «به اين منظور توسعه فضاي سبز، پارك‌ها، سراهاي محله، بحث مربوط به سينما، تئاتر و كارهاي فرهنگي مساجد را دنبال كرديم. اگر مبناي شما بر اين‌است كه من به‌عنوان شهردار تهران اساس كار فرهنگ كشور را به دست بگيرم، چنين اختياري ندارم، اما شما به برگزاري نمايشگاه ياد يار مهربان توجه كنيد؛ در اين نمايشگاه هر‌سال به تمام دانشگاه‌ها و مدرسه‌هاي شهر تهران امتياز خريد كتاب مي‌دهيم. شما مشاهده كنيد كه در 8‌سال گذشته مدارس و كتاب‌خانه‌هاي شهر تهران چقدر تقويت شدند و توسعه يافتند.» او ادامه داد: «آيا در گذشته شهرداري‌ها چنين كارهايي را انجام مي‌دادند؟ اين رويكرد فرهنگي ما در شهرداري تهران است. از اين رو در دولت آينده نيز مسئوليت حفظ منابع‌انساني با ماست و براي ما انسان از نفت مهم‌تر است.»

 

 

 

در انتخابات‌سال 88 تخلف انجام شد، نه تقلب

 

سوال يكي ديگراز دانشجويان به موضوع تقلب و تخلف در انتخابات‌سال 88 و حصر سران فتنه اختصاص داشت كه قاليباف در پاسخ بيان كرد: «بنده معتقدم در‌سال 88 تخلف صورت گرفته ولي تقلب صورت نگرفته است. اين موضوع روشن است. نبايد به اين موضوعات خيلي انتزاعي نگاه كنيم هيچ‌كس نمي‌تواند بگويد در انتخابات تخلف صورت نمي‌گيرد. مهم اين است كه اين تخلفات جزئي در موضوعات اصلي تاثيرگذار نباشد. دستگاه‌ها يكسري وظايف قبل از انتخابات دارند و بايد بر‌اساس وظايف خود به ايفاي نقش بپردازند.» او افزود: «در سوال خود عنوان كردند حصر بنا به نظر رهبري صورت گرفته است، من اين گفته را صحيح نمي‌دانم. به هرحال در كشور قانون وجود دارد و بايد به قانون توجه داشته باشيم. اساسا هيچ‌ انسان و مسلماني از اينكه كسي در زندان باشد لذت نمي‌برد، اما براي اداره جامعه نيز نمي‌توان تنها با رأفت و نصيحت كار كرد. در همه قواعد زندگي اينگونه است كه هركسي كه قانون را رعايت نكرد حتما بايد در برابر قانون پاسخ دهد. حصري كه الان وجود دارد به‌دليل مسائل امنيتي است كه در آن مقطع در كشور پيش‌ آمده و شوراي عالي امنيت ملي طبق قانون چنين مصوبه‌اي دارد و اين مصوبه هم قانوني است.»شهردار تهران با طرح اين سوال كه آيا واقعا نظام و شخص مقام معظم رهبري مي‌توانستند نسبت به اين موضوع كار بيشتري انجام دهند؟ گفت: «بنده به سهم خودم بگويم، تا آنجايي‌كه بنده مطلعم – كه از موضوعات بي‌اطلاع هم نيستم- از همان روز شنبه بعد از انتخابات بنده به همراه يكي از دوستان ديگر بنا به وظيفه‌اي كه داشتيم خدمت اين عزيزان رسيديم. بنده خدمت آقاي‌هاشمي، موسوي، خاتمي‌و سيد حسن خميني رسيدم و با آنها صحبت كردم كه شرايط و وضعيت اينگونه است و ما وظيفه داريم اين موارد را بيان كنيم. به‌عنوان شخصي كه مطلع هستم مي‌گويم هركاري كه امكان داشت در حل اين موضوع انجام شود مقام معظم رهبري با نرمش و دست كشيدن به سر افراد انجام دادند. تا اين مسئله در چارچوب قانون حل شود.» قاليباف ادامه داد: «در يك نمونه ايشان حتي با روساي ستادهاي نامزدهاي انتخابات صحبت كردند تا به‌صورت مستقيم حرف آنها را بشنوند و آنها نيز بي‌پرده مطالب خود را بيان كردند. واقعيت آن است روشي كه از سوي آنها پيگيري شد، شايد بعدا در كنترل خود آنها هم نبود. انصافا شخص مقام معظم رهبري از هيچ‌ كاري براي حكميت به منظور حل موضوع دريغ نكردند. اما آنها نيز شرايطي را براي كشور و در خيابان‌ها پيش‌ آوردند كه از كنترل آنها خارج شده بود.»

 

 

 

تلاش كردم رفتار دوگانه‌اي نداشته باشم

 

محمدباقر قاليباف در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چه تضميني وجود دارد كه اگر رئيس‌جمهور شديد، سياست ورزي انجام دهيد، عنوان داشت: «بنده يكي از تلاش‌هايي كه در زندگي‌ام كردم، اين است كه رفتار دوگانه نداشته باشم. ممكن است در ظاهر خيلي حرف‌ها را بزنند، برخي عنوان مي‌كنند كه قاليباف در جناح چپ است و برخي مي‌گويند در جناح راست است. درست است كه بنده در جبهه بودم و به آن افتخار هم مي‌كنم، يا در سپاه بودم و به سپاهي گري خود نيز افتخار مي‌كنم اما همواره سعي كردم طرفداري از حق را انجام دهم. به هر حال بنده هم پشت ميز درس و بحث بودم و آن روز متن در ميدان دفاع بود. به همين منظور مي‌گويم هميشه بايد در متن باشيم. از من سوال مي‌كنند سياست ورزي را در كجا ياد گرفته ايد؟ ما سياست را به‌عنوان عقل و تدبير و خرد مي‌شناسيم نه به معناي سياست بازي و سياسي كاري. سياست را سه نوع مي‌توان تعبير كرد؛ يك نوع سياست به معناي مكر و حيله كه اكثر سياستمداران در دنيا اينگونه هستند و كار خود را با مكر و حيله دنبال مي‌كنند. يك گروه ديگر كه در كشور ما نيز وجود دارند و براي تداوم قدرت خود حزب ايجاد مي‌كنند و كار آنها در‌واقع كاسه دادن و قدح گرفتن است. يك نوع ديگر به معناي فدا شدن، پاي حق ايستادن و با تأسي از فرهنگ عاشورا عمل كردن است. من به‌عنوان يك انقلابي و بچه رزمنده سعي كرده‌ام كه از اين منظر به سياست نگاه كنم. آن روزي كه احساس كردم حق يك چيزي است، حق را بيان كرده‌ام.»

 

جامعه محوري را به جاي تهديد محوري ملاك قرار دادم

 

شهردار تهران در پاسخ به سوالي كه در رابطه با امضا كردن نامه سرداران سپاه به سيدمحمد خاتمي‌رئيس‌جمهور وقت مطرح شد، بيان كرد: «خود آقاي خاتمي‌مي‌دانند در نامه‌اي كه‌سال 78 نوشته شده و بنده هم امضا كردم، بعد از اينكه نامه را دادم، چند نفر بوديم كه با ايشان صحبت كرديم. ايشان فرمود فلاني! شما اين نامه را نوشته‌ايد و اگر احساس من اين باشد كه شما از اين بحث راضي نباشيد، من براي آخرت خودم احساس نگراني مي‌كنم. البته خود آقاي خاتمي‌نيز از آن شرايط راضي نبود و بخشي از اطرافيان ايشان بودند كه نقش‌آفريني مي‌كردند. بنده با همين نگاه به نيروي انتظامي‌آمدم و ايشان رئيس‌جمهور بودند، شما ببينيد تعامل نيروي انتظامي‌با دولت چگونه بود؟ بنده رئيس پليس بودم؛ شما حوادث‌سال پيش‌ از تير‌سال 78 در خوابگاه طرشت را به ياد بياوريد و مشاهده كنيد كه وقتي بنده فرمانده نيروي انتظامي‌بودم، رفتار من با دانشجويان و دانشگاه چگونه بود. من اولين بار كه به‌عنوان نيروي انتظامي‌به سراغ برخي اساتيد رفتم، مي‌گفتند در دانشگاه نياييد تا با ما صحبت كنيد؛ ما به ناجا هم نمي‌آييم. من با دوستان دانشگاه يك روز صبح تا بعد از ظهر در هتل لاله جلسه گذاشتم كه بتوانيم اين فضا را به هم نزديك كنيم. من رويكرد جامعه محوري را به جاي رويكرد تهديد محوري اساس كار خود قرار دادم. اما در مقابل دانشجو هم نبايد خلاف قانون عمل كند. با اين وجود دانشجو بايد حرفش را بزند. شما در دانشگاه تربيت مدرس ديديد كه وقتي دانشجويان مي‌خواستند حرف خود را بيان كنند، بنده ماشين پليس را با بلندگو به آنها دادم تا حرف‌شان را بيان كنند.» قاليباف افزود: «با تعبيري كه برخي بيان مي‌كنند، اگر از اول تا آخر كار غلط و درست هر گروهي را بيان كنم صادق مي‌شوم اما اگر كار غلط را رد كنم و كار درست را تاييد كنم مي‌گويند رفتار متناقض داشته است! اگر هر كسي كار خوب انجام داد من مي‌گويم خوب است و هر كسي كار بد انجام داد مي‌گويم بد است. من نمي‌توانم بگويم چون از اين گروه و دسته هستم، پس هر كاري انجام مي‌دهند، درست است. اصلا درد امروز كشور همين سياست زدگي است؛ چرا كه احساس مي‌كنيم هركس با ما نيست، بر ماست. از اين روز امروز برخي انقلابي نماها به من مي‌گويند تو ساكت فتنه‌اي. آنها هر‌چيزي مي‌خواهند بگويند، من به آنها كاري ندارم. بنده اگر يك حقي را ديدم بايد بگويم. گاهي به من مي‌گويند چرا درباره افراد آنگونه كه ما مي‌خواهيم صحبت نمي‌كني. من هم مي‌گويم اين حرفي كه شما مي‌زنيد، توهين، تهمت و پرده دري است. در نظام ما در رفتار شهيد بهشتي و شهيد مطهري و آقا اين توهين‌ها را نديدم. در پاي درس شهيد بهشتي كه من حضور داشتم يكي از افراد به شاه توهين كرد، شهيد بهشتي به او متعرض شد كه چرا اين حرف را مي‌زنيد، اين خطاست! شما بدانيد كه ما با بي‌ادبي، دروغ، فحش و تهمت نمي‌توانيم از انقلاب خود دفاع كنيم.» او تاكيد كرد: «خواهش مي‌كنم صحبت بنده را در دومين برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري پس از انتخابات‌سال 88 مورد توجه قرار دهيد. برخي به من مي‌گفتند شما بايد در آن مقطع يكسري موضوعات را مي‌گفتي و يكسري موضوعات را نمي‌گفتي. آنها بحث‌هاي سياسي خود را دنبال مي‌كنند و به من مي‌گويند ساكت فتنه هستي. از اين طرف نيز برخي گروه‌ها از منظر خود به مسئله نگاه مي‌كنند. من معتقدم اصلاح‌طلبي در كشور وجود دارد، اصلاح‌طلبي يك گرايش در كشور است و كسي نمي‌تواند آن را نبيند. جايي‌كه ما قبول نداريم تجديد نظر طلب‌ها هستند، چرا كه تجديد نظر طلب‌ها مي‌خواهند مباني نظام و انقلاب را تغيير دهند. برخي مي‌گويند چرا مي‌گويي اصولگراي اصلاح‌طلب هستي، اين نشان مي‌دهد رفتار دوگانه داري! من مي‌گويم تنها حق براي ما مهم است و حق براي هر كسي باشد، ما هم از او حمايت مي‌كنيم.»

 

 

 

در مديريت شهري تهران، آذري‌ها در رتبه نخست هستند

 

شهردار تهران با اشاره به شايعاتي كه درباره او وجود دارد، گفت: «يك جايي گفتند قاليباف مشهدي‌ها را به كار مي‌گيرد من گفتم الان 22 شهردار منطقه داريم ببينيد كدام يك مشهدي است يا اينكه گفتيد همكاران من در شهرداري همان همكاران نيروي انتظامي‌هستند، بايد بگويم برخي از اين عزيزان از پشت ميز درس و مدرسه با هم به جبهه‌ها رفتيم كه امروز هم با من هستند اما مگر چند نفر هستند و آيا مدرك ندارند، مديريتشان ضعيف است يا كار بلد نيستند؟ نگاه كنيد ببينيد در شهرداري چه كساني رشد كرده‌اند. من شش معاون دارم كه سه نفر از آنها كساني هستند كه تا وقتي كه به شهرداري آمده‌ام يك‌بار هم آنها را نديده بودم، حتي به جهت سياسي نيز شايد با من همراه نبوده‌اند اما جوان و متخصص بوده‌اند و رشد كرده‌اند.» قاليباف بيان كرد: «براي من در حوزه مديريت و عزل و نصب دو مسئله مهم است، يكي متدين و انقلابي و ديگري مدير و با عرضه باشند.» به گفته او بر‌اساس آمار در مديريت شهري تهران، آذري‌ها در رتبه نخست هستند، بعد لرها و مازندراني‌ها و سوم تهراني‌ها و جالب است بدانيد خراساني‌ها رتبه ششم را دارند.

 

 

 

هتك حرمت در جامعه اسلامي‌صحيح نيست

 

در ادامه اين مراسم، دانشجويي به بيان ادعاهايي در رابطه با مواضع قاليباف پرداخت و درباره ادعاها پيرامون دخالت شهرداري تهران در فعاليت انتخاباتي در مجلس نهم سوال كرد كه شهردار تهران خطاب به اين دانشجو گفت: «دوستاني كه مطالب را مي‌شنوند يك بررسي اوليه بكنند و به صرف ادعاي يك سايت نپذيرند. وزارت كشور در همان مقطع به استانداري تهران دستور داد كه عليه شهرداري تهران به دادگاه شكايت كند و دادگاه به اين مسئله رسيدگي كند. چرا وقتي آن ادعا را مطرح مي‌كنند، نمي‌گويند نتيجه دادگاه چه شد، دادگاه از راهنمايي و رانندگي خواست فيلم دوربين‌هاي معابر در اختيارش قرار گيرد كه مشخص شد اين خودرو شهرداري كه مربوط به بخش خصوصي نيز بوده است اقدام به جمع‌آوري تبليغات غيرقانوني مي‌كرده است.» اين دانشجو مدعي شد من خودم حضور داشته‌ام و با موبايلم تصوير گرفتم كه قاليباف خطاب به وي گفت: «اگر سندي داشته‌ايد و نداده‌ايد، ظلم كرده‌ايد.» (اين پاسخ قاليباف تشويق دانشجويان را به‌دنبال داشت. ) شهردار تهران همچنين بيان كرد: «اگر يك سايت بي‌تقوايي كرد، شما آن سايت را مي‌شناسيد يا دادگاه را. علاوه بر اين شوراي شهر هم بود كه طرفداران دولت و اصلاح‌طلبان در آن حضور دارند و با حساسيت اين مسائل را دنبال كردند در مجموع اين ادعاها كذب و دروغ است.»او بار ديگر تاكيد كرد: «هتك حرمت در جامعه اسلامي‌صحيح نيست ما حق نداريم حرمت يك زنداني را بشكنيم، نه زنداني حتي متهم. چه برسد به كسي كه حتي متهم هم نيست كه تحت عنوان دفاع از دين به او تهمت زده شود، اين كجايش با مكتب اهل بيت و فرهنگ بسيجي سازگاري دارد؟»

 

 

 

جريان انحرافي ريشه در تحجر دارد

 

انتقاد قاليباف از پخش مكرر فيلم هتك حرمت امام راحل در جريان وقايع انتخابات 88 موضوع سوال يك دانشجو بود كه قاليباف در اين رابطه نيز توضيح داد: «آن زمان هم مصاحبه كردم و هم يادداشت نوشتم؛ گفتم خوب نيست تلويزيون مرتب اين تصاوير را پخش كند و احساسات مردم را جريحه‌دار كند اين رفتار پسنديده نيست كه كسي به‌عنوان غفلت يا دشمني كاري كرده و مرتب با نمايش كار او حرمت‌شكني كنيم.» اين دانشجو به بيانات رهبر انقلاب اشاره كرد كه شهردار تهران در پاسخ به او بيان كرد: «رهبري نفرمودند خلاف قانون و اخلاق دفاع صورت بگيرد، فرمودند شفاف‌سازي توام با آرام‌سازي. اما كساني كه منافع سياسي خود را دنبال مي‌كردند در راستاي گرايش سياسي خود به ظن خود اقدام به شفاف‌سازي مي‌كردند بدون اينكه به آرام‌سازي توجه داشته باشند.» او همچنين در پاسخ به سوالي در رابطه با انتساب برخي ارقام و اعداد مبني بر شركت كنندگان در راهپيمايي‌سال 88 يادآور شد: «مردم تهران به يك كانديدا بيشتر راي دادند و تصور مي‌كردند كل كشور نيز اينگونه بوده درحالي‌كه كل كشور به فرد ديگري راي داده بودند اما آيا مردمي‌كه 25 خرداد به خيابانها آمده بودند براي حمايت از كارهاي ضد انقلابي چند ماه بعد آمده بودند؛ هرگز. 25 خرداد برخي از مردم تهران آمده بودند همان مردمي‌كه هميشه در همه صحنه‌ها حضور دارند. در22 بهمن‌سال گذشته نيز با وجود همه مشكلات و تحريم‌ها مردم تهران براي دفاع از انقلاب خود راهپيمايي كردند.» دانشجويي در رابطه با مواضع قاليباف پيرامون جريان انحرافي سوال كرد كه وي در اين رابطه گفت: «جريان انحرافي ريشه در تحجري دارد كه امام در پيام‌شان فرمود خطر متحجران احمق از هرچيزي براي اين كشور بيشتر است.( اشاره قاليباف به اين جمله امام راحل تشويق دانشجويان را به همراه داشت.) يكي از دانشجويان با اشاره به ائتلاف سه‌گانه اصولگرايان از قاليباف پرسيد آيا ائتلاف شما با آقايان حداد و ولايتي باعث كاهش آراي‌تان نمي‌شود كه قاليباف در پاسخ با تاكيد بر اينكه نگاه‌هاي وي با حداد و ولايتي تفاوت‌هايي دارد، ‌افزود: «مشروعيت، مقبوليت و كارآمدي ملاك اصلي در ائتلاف سه‌گانه است كه مقبوليت براساس نظرسنجي‌هاست و كارآمدي به معناي كارنامه عمل و مشروعيت هم شاخص‌ها را تعيين مي‌كند ما با اين كار خواستيم به مردم كمك كنيم كه از تعدد كانديداها كاسته شود كه آن را كار عاقلانه‌اي مي‌دانم اما معني ائتلاف هم اين نيست كه اگر يكي به ميدان آمد به آن دو نفر ديگر تعهدي داده چون ائتلاف شركت تعاوني نيست بلكه ملاك شايسته گزيني است.»

نظر شما