سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۳
کد خبر: ۶۱۴۸۹
|
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰
مظفر در اولين گردهمايي شهرساز برتر ايراني خبر داد/
حسين مظفر گفت: تدوين نقشه مهندسي کشور در مرحله تصويب براي ابلاغ قرار دارد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل سازمان نوسازي شهر تهران، حسين مظفر، در اولين گردهمايي شهرساز برتر ايراني که به همت سازمان نوسازي شهر تهران در تالار وحدت برگزار شد، تصريح کرد: انقلاب ما داراي 2 بخش محتوايي و کالبدي است که محتوا، جانمايه و روح ارزش هاي نظام همان اسلاميت و کالبد جسماني همان جمهوريت است.

 

نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه انقلاب اسلامي ايران، انقلابي خداگرا و مردم گرا بوده است، خاطرنشان کرد: فرهنگ جامعه ما از منشاء ديني و الهي سرچشمه گرفته و طبيعي است که اين فرهنگ مي بايست در وضع کالبدي و جسماني جامعه نيز متجلي باشد.

 

مظفر افزود: شهرسازان و مسئولين شهري بر اين امر واقف هستند که شکل ساختمان، فضاي فيزيکي و کالبد جسماني شهر تنها بار فيزيکي و مادي نداشته بلکه ضروري است با روح و فرهنگ جامعه ما که بر پايه اسلام و مباني ديني شکل گرفته، همسو باشد.

 

وي با اشاره به تدوين و تصويب سياست هاي مختلف نظام در بخش شهرسازي از تدوين نقشه مهندسي کشور خبر داد و گفت: پرداختن به سبک زندگي اسلامي ايراني يکي از مهمترين مؤلفه هاي نقشه جامع مهندسي فرهنگي کشور است که تدوين آن به اتمام رسيده و در مرحله تصويب براي ابلاغ مي باشد.

 

به گفته مظفر، رعايت آراستگي سيماي جامعه و کشور، هويت بخشي به سيماي شهر و روستا، رعايت معيارهاي پيشرفته براي استحکام بناها، حفظ هويت تاريخي و توسعه متوازن شهر و روستا، مکان يابي توسعه و تعيين ابعاد کالبدي توسعه با تأکيد بر هويت معماري اسلامي ايراني و .... از جمله مهمترين سياست هايي است که تاکنون در بخش شهرسازي تدوين شده و ضروري است به عنوان اسناد بالادستي قوي مورد توجه شهرسازان و مسئولان شهري به عنوان پيشتازان اين عرصه قرار گرفته شود.

 

نماينده مجلس شوراي اسلامي شهر تهران در خاتمه سخنان خود ابراز اميدواري کرد که اين گردهمايي جرقه براي متخصصان شهرسازي باشد تا بتوانند با حفظ آرمان ها و توجه به هويت معماري اسلامي ايراني، کالبد را هم به زيباترين شکل ساخته تا سامان بخش روح و روان جامعه و تضمين کننده امنيت جامعه و خانواده ها باشد.

 

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران نيز در اين مراسم با اشاره به تجربيات تاريخي ارزشمند از بزرگاني همچون شيخ بهايي در عرصه شهرسازي و معماري، عنوان کرد: آيا ما نيز مي توانيم همچون گذشتگان، بناهايي تاريخي و با هويت ايجاد و خلق نماييم؟

 

عليرضا جعفري عمده ترين دستاورد اولين گردهمايي شهرساز برتر ايراني را فراهم شدن بستري براي ترسيم نقشه راه آينده در زمينه معماري و شهرسازي بر مبناي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت که مورد تأکيد مقام معظم رهبري نيز قرار گرفته است، ذکر کرد.

 

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران ضمن قدرداني از همکاري دانشگاه آزاد رباط کريم در برگزاري اين گردهمايي و تأکيد بر ضرورت استمرار آن، خاطر نشان کرد: امروز ظرفيت هاي تخصصي و علمي فراواني در عرصه شهرسازي و معماري در کشور داريم که در عرصه جهاد علمي فعال هستند و انتظار مي رود به واسطه اين ظرفيت ها بتوان مسير توسعه و پيشرفت را در کوتاه ترين زمان ممکن طي کرد.

 

شايان ذکر است حسين مظفر، نماينده مجلس شوراي اسلامي؛ سيد مناف هاشمي، معاون برنامه ريزي و توسعه شهري شهرداري تهران؛ هيربد معصومي، مشاور عالي شهردار تهران؛ پورجعفر، مدير گروه شهرسازي دانشگاه تربيت مدرس؛ جعفرپور، معاون شوراي انقلاب فرهنگي؛ بهزاد فر، عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت؛ جلالي، رئيس مرکز پژوهش هاي مجلس و جمعي ديگر از فرهيختگان و متخصصين شهرسازي و معماري نيز حضور داشتند که به ايراد سخنراني پرداختند.

 

در پايان اين گردهمايي از برترين پايان نامه هاي دکترا و کارشناسي ارشد و کارشناسي، مدير برتر در حوزه شهرسازي، مقاله، طرح و عکس برتر در حوزه شهرسازي تقدير و تشکر به عمل آمد.

نظر شما