دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۲۹
کد خبر: ۶۱۵۳۱
|
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰
علي اکبر اشعري، رييس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران گفت: پروژه بزرگ باغ کتاب تهران تا هفته کتاب امسال افتتاح مي شود اين طرح با هدف کمک به حلقه توزيع تلاش مي‌کند کتاب را در هر زمان از سال در اختيار مخاطبان قرار دهد.

به گزارش شهر بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران، نشست باغ کتاب باحضور حبيب‌الله حبيبي، کارشناس پروژه باغ کتاب، علي اکبر اشعري، رييس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران و مصطفي رحماندوست، نويسنده کودک و نوجوان صبح امروز (20 ارديبهشت ماه) در سراي اصلي اهل قلم بيست و ششمين نمايشگاه بين‌‌المللي کتاب تهران برگزار شد.

 

اشعري، در اين نشست عنوان کرد: چند سالي است که پروژه باغ کتاب آغاز شده و اميدواريم امسال همزمان با هفته کتاب، به ثمر بنشيند و سال آينده ميزبان بيست وششمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران باشيم.

 

حبيب‌الله حبيبي، نيز در اين نشست عنوان کرد: در طول دو سال گذشته پرسش‌هاي زيادي درباره باغ کتاب مطرح شده و اين گزارش تلاش مي‌کند پاسخ‌هاي اين پرسش‌ها را جواب دهد.

 

وي افزود: پروژه باغ کتاب تهران بزرگترين مجموعه فروشگاهي و نمايشگاهي است که در داخل و خارج از کشور وجود دارد. اين مجموعه با30 هزار متر مربع از مجموعه کتاب تهران به نام شهر کتاب با دو هزار و 500 مترمربع بزرگتر است و در البته در مقايسه با بخش خارجي و بزرگترين کتابفروشي جهان در نيويورک با 15 هزار متر مربع و کتابفروشي پاولز با شش هزار و 500 متر مربع در مقام پايين‌تري قرار دارد.

 

حبيبي با اشاره به قرار گرفتن باغ کتاب تهران در تپه‌هاي عباس آباد عنوان کرد: مجموعه باغ کتاب با قرار گرفتن در کنار محوطه سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران، فرهنگستان‌ها و باغ موزه همراه با باغ‌هاي نمايش، فلسفه، دانش و باغ موزه جواهرات در حال احداث است.

 

کارشناس مجموعه باغ کتاب تهران عنوان کرد: باغ کتاب با توجه به اين که از سوي بخش خصوصي اداره مي‌شودتلاش مي‌کند خلاء ميان بخش خصوصي و دولتي را در حوزه کتابخواني پر کند و به ويژه در قسمت‌هايي که بخش خصوصي فاقد توان و امکانات لازم است و يا بخش دولتي دانش لازم را در زمينه اداره آن را ندارد، با همگرايي فرهيختگان و منابع موجود اين کمبود‌ها جبران شود.

 

حبيبي اظهار کرد: آمار‌هاي توليد کتاب در ايران نشان مي‌دهد که در طول سال عناوين متعددي از کتاب‌ها منتشر مي شود و کشور ما از نظر انتشار اثر با توليد 70 هزار عنوان در سال که اين آمار مربوط به سال 1390 است، آمار خوبي از نظر توليد کتاب در جهان داريم. طبق نظر يونسکو کشور ايران در فهرست 10 کشور برتر دنيا از نظر انتشار کتاب قرار دارد.

 

وي افزود: انتشار کتاب در ايران در مقايسه با ظرفيت نشر در منطقه و کشور‌هايي مانند چين بسيار قابل قبول است و حتي در مقياس جهاني در مقايسه با کشور‌هايي مانند آمريکا با داشتن ظرفيت بازار جهاني نشر بازهم امکان توليد مناسبي داريم اما اين عناوين جايي براي ديده شدن ندارند.

 

کارشناس پروژه باغ کتاب اظهار کرد: در جهان به ازاي هر يک ناشر سه کتابفروشي وجود دارد اما در ايران به ازاي هر سه ناشر يک کتابفروش وجود دارد و ويژگي‌هاي کافي براي عرضه ويترين مناسب براي اثار وجود ندارند.

 

وي افزود: تمهيدات ويژه‌اي براي فروش کتاب‌هاي پرفروش داريم اما امکان عرضه همه آثار در اين مکان وجود دارد. باغ کتاب تهران در حوزه توليد به اموري مانند تدوين ضوابط و استاندارد‌هاي نشر خوب مي‌پرادزد و با تدارک و ترويج نوآوري‌ها و فن آوري‌هاي نشر و همچنين ايجاد عرصه‌ها و فضاي مناسب براي تعامل ناشران، پديد آورندگان، دست اندرکاران فني و بازرگاني کتاب، بخش توليد را تقويت مي‌کند.

 

حبيبي اظهار کرد: اين باغ با اجراي شبکه ملي باغ کتاب ايران، تاسيس خبرگزاري غير دولتي کتاب، کمک به تاسيس شبکه راديويي اين رشته و همچنين همکاري براي تاسيس شبکه مجازي تلويزيوني کتاب و انتشار مجله در بخش اطلاع‌رساني هم فعال مي‌شود.

 

اشعري با بيان اين که باغ کتاب تهران رقيب کتابفروشان نيست، اظهار کرد:‌پروژه باغ کتاب تهران براي رونق کار ناشران و کتابفروشان داير شده و نقش مکمل را در اين بخش ايفا مي‌کند و فروشندگان و ناشران هنگامي که وارد اين شبکه مي‌شوند، مي‌توانند از نزديک‌ترين کتابفروشي در نزديکي خود مطلع شوند.

 

وي افزود: اين اطلاع‌رساني هم به نفع خريدار است و به آن ها کمک مي‌کنند و هم در بخش توزيع اين امکان فرهم مي‌شود که کتاب در همه زمان‌ها در نقاط گوناگون سطح شهر قابل دسترسي باشد و اين توزيع در صورت امکانات مي‌تواند در کل کشور ايجاد شود.

 

حبيبي در بخش ديگري از سخناننش اظهار کرد: اين پروژه باعث مي شود مشارکت جدي ميان ناشران و کتابفروشان ايجاد شود و به رونق اقتصادي نشر کمک کند و با توجه به مشکل مکاني برگزاري نمايشگاه کتاب در سال‌هاي متعدد تصميم براي ساخت اين پروژه قطعي شد و قرار شد با ساخت مکاني مجزا و اختصاصي براي کتاب، عطش مردم براي خريد کتاب در طول سال تامين شود تا نمايشگاه بين‌المللي کتاب با اين ازدحام روبه رو نشود و کيفيت اين رويداد فرهنگي افزايش پيدا کند.

 

وي افزود: اميدواريم اين نمايشگاه مکان بسيار مناسب و جايگزين خوبي براي نمايشگاه کتاب تهران در مصلي باشد و با افزايش عمومي تعامل مدني مردم با کتاب و فرهنگ فضاي فرهنگي خوبي فراهم شود تا مردم حضور آبرومند و موثري در فضاي بين‌المللي کتاب تهران داشته باشند.

 

مصطفي رحماندوست، نوسينده کودک و نوجوان در اين نشست عنوان کرد: اميدوارم باغ کتاب با وسيع‌ترين امکانات براي بازي کودکان با کتاب با انواع سرگرمي‌ها،محصولات فرهنگي و تفريحات بزرگ براي کودکان افتتاح شود.

 

وي با اشاره به قرار گرفتن ايران در رتبه 10 کشور‌هاي توليد کننده کتاب در جهان بر اساس آمار يونسکو عنوان کرد: ايران توليد کننده بزرگي در بخش انتشار کتاب است اما توزيع ضعيفي دارد و براي حل اين مشکل بايد مکاني مناسب براي عرضه ايحاد مي‌شد. امسال در نمايشگاه کتاب آمار تجديد‌چاپ‌هاي کتاب من با شمارگان هزار نسخه بود و حتي در بسياري از شهر‌هاي بزرگ ايران مانند تبريز، اصفهان، مشهد و شيراز کتاب‌‌هاي توليد شده در تهران، وجود ندارد.

 

رحماندوست اظهار کرد: باغ کتاب با انجام يک سرمايه‌گذاري گسترده مکاني را براي ناشران و کتابفروشان بخش خصوصي ايجاد کرده که با صرف نظر از سرمايه‌گذاري اوليه که براي بسياري از کتابفروشان دشوار است و يا توجيه اقتصادي ندارد، ويتريني مناسب براي عرضه کتاب ايجاد کند.

 

بيست و ششمين نمايشگاه کتاب تهران تا 21 ارديبهشت در مصلي امام خميني(ره) برپاست.

نظر شما